Artikel

10 Statistik Media Sosial yang Perlu Anda Ketahui pada tahun 2021 [Infografik]

Media sosial telah mengubah cara kita menjalani kehidupan kita. Dari cara kita menyampaikan berita kita hingga cara kita berinteraksi dengan orang yang kita sayangi. Media sosial ada di mana-mana. Tidak dapat dielakkan, sangat kuat, dan di sini untuk kekal.

Sejak tahun 2004, media sosial berkembang dengan pesat dan belum mencapai puncak popularitinya. Tidak dapat dinafikan itu platform media sosial kini menjadi sumber utama berita dan maklumat. Bukan itu sahajaPlatform media sosialunik dalam cara mereka berinteraksi dengan pelanggan. Mereka tidak hanya menyediakan platform bagi pengguna untuk berkomunikasi di luar batas tempatan dan sosial, tetapi mereka juga menawarkan banyak kemungkinan untuk berkongsi kandungan yang dihasilkan pengguna, seperti foto dan video.



Tetapi persoalannya, adakah bernilai melabur di media sosial semasa memulakan perniagaan anda ? Sekiranya pemasaran media sosial menjadi tumpuan anda strategi pemasaran pada tahun 2021? Jawapannya bergantung pada pelanggan anda, tetapi pemasaran media sosial tidak boleh diabaikan.



Dengan platform media sosial yang popular berkembang dari segi ukuran, setiap platform mempunyai khalayak yang unik. Sekiranya anda memenuhi kandungan anda kepada khalayak platform media sosial, anda akan berjaya.

Oleh kerana ini adalah permulaan tahun ini, kami berpendapat bahawa adalah idea yang baik untuk berkongsi statistik media sosial yang paling penting yang perlu diingat untuk tahun 2021. Mengikuti statistik media sosial terkini akan membantu meningkatkan strategi pemasaran anda dan rancangkan interaksi perniagaan anda dengan media sosial.



Ngomong-ngomong, inilah panduan mengenai Pemasaran media sosial yang dapat mengajar anda taktik langkah demi langkah bagaimana anda boleh mendapatkan penjualan menggunakan media sosial.

cara mengedit lihat dahulu di facebook

Isi Kandungan



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.



Mulakan Percuma

1. Berapa Banyak Orang Menggunakan Media Sosial?

Berapa Banyak Orang Menggunakan Media Sosial?

Penggunaan media sosial di seluruh dunia semakin meningkat. Tidak diragukan lagi, ini adalah salah satu aktiviti dalam talian yang paling popular yang dilakukan oleh pengguna. Statistik media sosial dari tahun 2019 menunjukkan bahawa terdapat 3.5 bilion pengguna media sosial di seluruh dunia, dan jumlah ini hanya bertambah. Itu setara dengan sekitar 45% daripada populasi semasa( Emarsys, 2019 ).



Salah satu sebab penggunaan media sosial yang tinggi ini adalah kerana kemungkinan mudah alih untuk pengguna terus meningkat yang menjadikannya lebih mudah setiap hari untuk mengakses media sosial, di mana sahaja anda berada. Sebilangan besar rangkaian media sosial juga tersedia sebagai aplikasi mudah alih atau telah dioptimumkan untuk penyemakan imbas mudah alih, sehingga memudahkan pengguna mengakses laman web kegemaran mereka ketika dalam perjalanan.

2. Facebook adalah Peneraju Pasaran

Facebook adalah Peneraju Pasaran

Facebook telah membentuk landskap media sosial sejak dilancarkan dan terus berkembang untuk memenuhi keperluan penggunanya. Dengan lebih daripada 2.32 bilion pengguna bulanan aktif, Facebook tetap menjadi platform media sosial yang paling banyak digunakan. Pengguna aktif adalah mereka yang telah masuk ke Facebook selama 30 hari terakhir. Secara kasar dua pertiga orang dewasa A.S. (68%) kini melaporkan bahawa mereka adalah pengguna Facebook (Pewinternet, 2018). Menariknya, Facebook juga merupakan rangkaian sosial pertama yang melepasi satu bilion pengguna aktif, mencapai tonggak ini pada suku ketiga 2012.

Dengan mengingat statistik media sosial ini, anda perlu mengetahui bagaimana anda dapat memanfaatkan yang terbaik dari sumber anda.Dengan Facebook yang kini memegang jawatan sebagai perkhidmatan rangkaian sosial terbesar berdasarkan jangkauan global dan jumlah pengguna aktif, penting untuk diketahui prestasi kandungan anda , dan bagaimana anda bolehmengoptimumkan jangkauan berbayar dan organik anda.Sekiranya anda berfikir untuk membuat catatan di Facebook, pastikan anda mendapat maklumat terkini tentang cara merekaalgoritma berfungsisehingga anda menjangkau khalayak terbaik anda

3. Penggunaan Harian mengikut Generasi

Penggunaan Harian Media Sosial mengikut Generasi

Penggunaan media sosial telah dipecah oleh Emarketer dan hasilnya mengikut generasi menarik, sedikit pun. Untuk memecahnya, 90.4% Millennials, 77.5% Generasi X, dan 48.2% Baby Boomers adalah pengguna media sosial yang aktif (Emarketer, 2019).

cara membuat saluran youtube baru

Millennials terus menjadi generasi dengan penggunaan media sosial tertinggi, dan juga akses seluas-luasnya ke telefon pintar.Gen X,sebaliknya, lebih cenderung menggunakan tablet. Terakhir, Baby Boomers juga merapatkan jurang mereka dengan teknologi dan semakin dikenali dengan platform media sosial. Memahami statistik media sosial ini akan membantu menentukan platform mana yang paling mungkin digunakan ketikapemasaran ke anda penonton sasaran .

4. Berapa Banyak Masa Yang Dibelanjakan Orang di Media Sosial?

Berapa Banyak Masa Yang Dibelanjakan Orang di Media Sosial?

Pada zaman ini, kita perlahan-lahan menjadi penagih media sosial. Sama ada menatal umpan Facebook tanpa henti di kereta bawah tanah, atau menyiarkan foto brunch yang sempurna di Instagram sebelum makan, media sosial menjadi tidak dapat dihindari. Statistik media sosial ini menunjukkan bahawa purata 3 jam dihabiskan setiap hari setiap orang di rangkaian sosial dan pemesejan (Globalwebindex, 2019).

Oleh kerana media sosial semakin terintegrasi ke dalam kehidupan seharian kita, ia membuka banyak peluang untuk perniagaan yang ingin menjangkau khalayak mereka melalui pemasaran media sosial.

5. Pemasaran Media Sosial

Pemasaran media sosial

Jenama menerajui gelombang pemasaran media sosial. 73% pemasar percaya bahawa usaha mereka melalui pemasaran media sosial telah 'agak berkesan' atau 'sangat berkesan' untuk perniagaan mereka (Buffer, 2019).

Jenama terus memasukkan media sosial dalam strategi pemasaran mereka - dan untuk semua alasan yang tepat. Sama ada mempengaruhi pemasaran atauiklan cerita, mereka mencuba semuanya. Media sosial membolehkan jenama mengakses pemasaran yang menjimatkan, berinteraksi dengan khalayak mereka, dan membina kesetiaan jenama . Tetapi sukar untuk mengukur kesan media sosial yang tepat, kerana setiap platform media sosial mengukur aktiviti secara berbeza.

6. Pelanggan Menggunakan Media Sosial

Pelanggan Menggunakan Media Sosial

Media sosial berkembang dari segi jangkauan dan kesannya, dan statistik ini ada untuk menunjukkan hal itu. 54% penyemak imbas sosial menggunakan media sosial untuk meneliti produk (GlobalWebIndex, 2018). Lebih ramai pembeli menyertai rangkaian media sosial dan mencari ulasan dan cadangan. Itulah sebabnya penting untuk mempunyai kehadiran dalam talian yang menonjol di pelbagai platform media sosial. Kuncinya adalah untuk mengetahui platform media sosial mana yang paling sering digunakan oleh pasaran sasaran anda dan bagaimana memanfaatkannya.

7. Kesan Pengalaman Pelanggan yang Positif

Kesan Pengalaman Pelanggan yang Positif

Pada ketika ini, tidak menghairankan bahawa pemasaran media sosial sangat penting untuk perniagaan anda. Salah satu cara perniagaan anda dapat memanfaatkan pemasaran media sosial adalah dengan memberikan yang terbaik khidmat Pelanggan . Idea di sini adalah untuk mengurus kehadiran dalam talian anda dan memastikan bahawa anda sentiasa berhubung dengan khalayak anda melalui platform media sosial. Ini termasuk menanggapi komen, sebutan, dan pesan. 71% pengguna yang mempunyai pengalaman positif dengan jenama di media sosial adalah cenderung untuk mengesyorkan jenama tersebut kepada rakan dan keluarga mereka (Pemasaran Pemasaran, 2018). Dengan berinteraksi dengan pelanggan melalui platform media sosial, anda menunjukkan kepada mereka bahawa anda peduli. Langkah ini dapat membantu membina hubungan positif dengan pelanggan. Oleh itu, jangan abaikan pengikut anda ( Pengikut Facebook , Instagram dll) dan cuba menghubungi mereka tepat pada masanya.

8. Pengaruh Membantu Membina Kepercayaan Jenama

Pengaruh Membantu Membina Kepercayaan Jenama

Pemasaran Influencer mempunyai saat yang besar sekarang. Jenama semakin beralih ke platform media sosial untuk pemasaran mereka, dan ada alasan yang baik mengapa. 49% pengguna mendakwa bahawa mereka bergantung pada cadangan influencer di media sosialuntuk memberitahu keputusan pembelian mereka(Fourcommunications, 2018). Ini bermaksud bahawa sekiranya pengguna merasa yakin dengan cadangan daripada pihak yang berpengaruh, mereka cenderung membeli produk tersebut. Statistik media sosial ini membuktikan bagaimana jenama dapat mengingat-ingatkekuatan pengaruhuntuk menghubungi pelanggan mereka.

9. Penggunaan Cerita Instagram

Penggunaan Cerita Instagram

Cerita adalah masalah besar di Instagram. Mereka membiarkan anda berkongsi detik-detik hari anda, tanpa menyimpannya ke profil anda. Statistik media sosial berikut menunjukkan kepada kita jumlah pengguna Cerita Instagram aktif setiap hari, yang meningkat dari 150 juta pada Januari 2017 hingga 500 juta pada Januari 2019 (Statista, 2019).

Terdapat banyak yang boleh anda lakukan untuk membuatnya Kisah Instagram lebih menarik, seperti menambahkan soalan, tinjauan pendapat, dan pelekat atau muzik yang menyeronokkan untuk menjadikan kandungan anda unik mungkin. Kisah Instagram mengundang jenama kepada kemungkinan kebebasan kreatif yang lebih tinggi yang dapat membantu kempen mereka menjadi berjaya dengan penonton mereka.

cara menyiarkan di semua media sosial sekaligus

10. Pengguna Media Sosial Melalui Mudah Alih

Pengguna Media Sosial Melalui Mudah Alih

Permintaan untuk kandungan mesra mudah alih di seluruh laman media sosial meningkat dengan pesat, dan dibenarkan. 91% daripada semua pengguna media sosial mengakses saluran sosial melalui peranti mudah alih. Begitu juga, hampir 80% daripada jumlah masa yang dihabiskan di laman media sosial berlaku di platform mudah alih (Pemasaran Pemasaran, 2018). Telefon pintar dan media sosial berkembang berdampingan, dan jenama anda harus memastikan untuk terus mengikuti. Antaramuka yang mesra telefon bimbit adalah jalan maju, dan jika anda membuat pemasaran dalam talian, anda perlu memastikan bahawa kandungan dan susun atur anda dioptimumkan untuk mudah alih. Dan mengapa tidak? Orang membawa telefon pintar mereka ke mana sahaja. Sekiranya anda ingin dilayari, anda harus ingat mudah alih.

Seperti yang anda lihat dari statistik pemasaran media sosial ini, platform yang berbeza dapat melayani tujuan yang berbeza. Anda harus menjadi penentu platform media sosial mana yang mengandungi sasaran audiens anda yang ingin anda pasarkan, dan ini dapat membantu membentuk rancangan pemasaran media sosial anda. Gunakan statistik media sosial ini untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik mengenai dunia media sosial, dan bagaimana anda dapat memaksimumkan hasil anda menggunakan alat ini.

statistik pemasaran media sosial 2020

Ringkasan: Statistik Media Sosial

Berikut adalah ringkasan Statistik Media Sosial untuk tahun 2021:

  1. 3.5 bilion pengguna media sosial di seluruh dunia.
  2. Facebook adalah platform media sosial yang paling popular.
  3. 90.4% Millennials, 77.5% Generasi X, dan 48.2% Baby Boomers adalah pengguna media sosial yang aktif.
  4. Pengguna menghabiskan purata 3 jam sehari di rangkaian sosial dan pemesejan.
  5. 73% pemasar percaya bahawa pemasaran media sosial telah 'agak berkesan' atau 'sangat berkesan' untuk perniagaan mereka.
  6. 54% penyemak imbas sosial menggunakan media sosial untuk meneliti produk.
  7. 71% pengguna yang mempunyai pengalaman positif dengan jenama di media sosial cenderung untuk mengesyorkan jenama tersebut kepada rakan dan keluarga mereka.
  8. 49% pengguna bergantung pada cadangan pengaruh di media sosial.
  9. 500 juta kisah Instagram aktif setiap hari dimuat naik ke seluruh dunia.
  10. 91% daripada semua pengguna media sosial mengakses saluran sosial melalui peranti mudah alih.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?

Adakah perkara lain yang ingin anda ketahui mengenai statistik media sosial dan hasrat disertakan dalam artikel ini? Beritahu kami dalam komen di bawah!



^