Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mula memanggil gambar.

Mulakan Percuma

Apakah Pengedaran?

Pengedaran adalah aktiviti menjual dan menghantar produk dan perkhidmatan dari pengeluar kepada pelanggan. Ini juga boleh disebut pengedaran produk. Oleh kerana perniagaan menjadi lebih global, penting untuk meningkatkan pengedaran untuk memastikan bahawa pelanggan dan semua anggota saluran pengedaran gembira. Bergantung pada panjang saluran pengedaran, terdapat banyak orang yang terlibat dalam pengedaran.



Apakah Kepentingan Pengedaran?

Pengedaran adalah elemen penting operasi kerana, tanpa peranan yang melacak dan memperbaiki hubungan antara pengeluar dan pelanggan, syarikat tidak dapat memastikan perkhidmatan terbaik. Sekiranya kesesakan berlaku dalam pengedaran, penghantaran gagal, pelanggan, peruncit dan pembekal menjadi marah, dan kepercayaan hilang. Agar pengedaran produk menjadi benar-benar berjaya, gelung maklum balas yang berterusan perlu dilaksanakan untuk memastikan semua orang berpuas hati dengan prosesnya dan bahawa setiap penambahbaikan yang dapat dilakukan, dilakukan.



Dari segi dropshipping dan pelanggan membeli barang secara dalam talian, peniaga dan pelanggan tidak boleh mencuba produk sebelum membeli sehingga mereka mempercayai bahawa barang itu akan tiba seperti dalam gambar dan keterangan. Ini bermaksud saluran pengedaran perlu cekap dalam memberikan respons dan komen di seluruh saluran.

Apakah Pengurusan Pengedaran?

Pengurusan pengedaran merujuk kepada aktiviti utama menyebarkan produk, yang merangkumi:



    1. Pembungkusan: Menyediakan pembungkusan yang mencukupi untuk produk sehingga dapat diangkut dengan selamat.
    2. Pengurusan inventori : Menjaga tahap inventori yang baik sangat penting untuk diedarkan. Pengurusan inventori adalah salah satu tanggungjawab utama untuk pengurusan pengedaran.
    3. Pemprosesan Tempahan: Sebaik sahaja pesanan datang dari pelanggan, pengurusan pengedaran perlu merancang penghantaran. Ini melibatkan mengumpulkan stok, memuatkannya dan menyerahkannya tepat pada masanya. Persetujuan perlu dihantar dan invois dilakukan agar langkah ini sah.
    4. Logistik: Cara pengangkutan penting untuk dipertimbangkan untuk semua pesanan. Sekiranya mereka memerlukan penghantaran ke luar negara mesti ada perjanjian agar izin dapat diluluskan dengan cepat. Pemuatan dan pengendalian perlu diputuskan sehingga semua peralatan yang diperlukan tersedia di lokasi.
    5. Komunikasi: Komunikasi yang jelas diperlukan di dalam dan di luar pusat di pusat pengedaran. Ini untuk memastikan produk yang betul dihantar dan pelanggan tahu kapan mereka akan menerima barang mereka. Sekiranya penghantaran ditangguhkan, pengurusan pengedaran perlu memberitahu semua pihak yang berminat.

Apakah Pengedaran E?

E-distribusi adalah pengedaran produk elektronik seperti perisian dan muat turun digital. Item seperti itu termasuk permainan video, perisian komputer, filem, muzik, dan ebook. Oleh kerana kemudahan pembelian dan penerimaan pembelian segera industri ini bergerak pantas dan sangat menguntungkan. Berlainan dengan pengedaran fizikal, e-distribusi harus segera untuk berjaya. Pelanggan yang tidak mencapai pautan muat turun dalam beberapa minit dari pembelian akan menghubungi pembekal untuk menerimanya.

Kelemahan bentuk pengedaran ini adalah bahawa ia memerlukan sambungan internet yang berterusan untuk menerima barang dan juga format fail boleh menyebabkan muat turun yang rosak atau boleh digunakan yang menyebabkan rasa tidak puas hati di kalangan pelanggan.

Apakah Perbezaan Antara Pengedar vs Pemborong?

Terdapat sedikit kekeliruan antara apa itu pengedar dan bagaimana mereka berbeza dengan pemborong . Secara amnya, pengedar bekerjasama rapat dengan pengilang untuk menjual lebih banyak barang dan mendapat penglihatan yang lebih baik mengenai barang-barang ini. Pengedar biasanya akan mencari pemborong yang akan menjual semula produk mereka. Pemborong bekerja lebih rapat dengan peruncit untuk memenuhi keperluan mereka dengan membeli produk secara pukal dengan potongan harga. Oleh itu, pengedaran adalah bahagian penting dari saluran pengedaran kerana ia bertindak sebagai medium antara pengeluar dan pelanggan mereka.



Contoh Pengagihan Melalui Dropshipping

Di Oberlo kami berusaha untuk mengendalikan saluran pengedaran produk yang mendapat keuntungan dari semua orang. Pengilang, pembekal, dan pengedar dapat mengiklankan inventori mereka di pasar kami yang tersedia untuk semua pedagang untuk dilayari dan dipilih. Penjual kemudian memilih produk yang ingin mereka jual di kedai dalam talian mereka dan menambahkannya dengan sewajarnya. Setelah pelanggan membeli produk dari kedai dalam talian, peniaga akan diberitahu dan pesanan dibuat dengan pengedar yang mengatur penghantaran dari kemudahan mereka . Proses ini mudah dilakukan dengan Oberlo semasa kami mendengar peniaga dan pengedar kami untuk memastikan mereka berpuas hati dengan prosesnya. Ini juga bermaksud kita dapat meningkatkan operasi kita melalui memupuk kreativiti dan menyelesaikan masalah dengan rakan kongsi kita.

Apakah Pengedaran Pemasaran?

Sebagai sedikit berbeza dari pengedaran e-distribusi dan rantaian bekalan, pengedaran pemasaran adalah bagaimana jabatan pemasaran menyediakan produk dan perkhidmatan kepada bakal pelanggan. Ketersediaan dapat dilakukan melalui pengeluar, pembekal, pengedar, peruncit, atau pemborong. Dari perspektif gabungan 4P pemasaran , pengedaran pemasaran boleh dimasukkan ke dalam kategori tempat. Contoh saluran pengedaran pemasaran termasuk:

  • Pengedar boleh digunakan oleh pengilang untuk menghubungi pembekal atau peruncit untuk membeli produk mereka,
  • Pembekal dapat menyediakan stok mereka di pasaran untuk mencari dan menjual peniaga,
  • Seorang peruncit dapat menyimpan pelbagai jenis produk yang diletakkan secara strategik di seberang kedai mereka untuk menarik minat pelanggan untuk membeli,
  • Pemborong boleh membina laman web sehingga pelanggan dapat memesan produk terus dari mereka.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^