Artikel

Cara Memotivasi Diri: 20 Cara Mencari Motivasi

Tidak mudah memotivasikan diri sendiri. Sekiranya anda seperti ramai orang, anda tahu latihannya:

  • Tetapkan penggera lebih awal ... maka tidak boleh bangun dari tidur.
  • Tulis senarai perkara yang harus dilakukan ... kemudian terbeban dan lari ke Netflix-binge.
  • Bersemangatlah untuk mencapai matlamat ... kemudian merasa bersalah kerana tidak mengusahakannya.

Kitaran ini nampaknya tidak akan berakhir, bukan?



Selagi itu, anda merasa terkuras, kecewa, penuh dengan keraguan diri, dan - kadang-kadang, kadang-kadang - seperti anda telah jatuh ke dalam lubang kegelapan dan keputusasaan tanpa dasar.



Hanya saya? Ah baiklah. Bagaimanapun ...

Tentunya ada cara untuk mencari motivasi, dan - secara kritis - tetap bermotivasi? Syukurlah, ada.



Berikut adalah 25 cara untuk memotivasikan diri agar anda dapat menjadi orang yang anda mahukan dan menjadi mencapai matlamat anda .

Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Cara Mencari Motivasi

1. Baru Mulakan

Urgh. Tidakkah anda hanya membenci nasihat ini?



Namun, ada sebab mengapa kita semua pernah mendengarnya sejuta kali: ia boleh membuat keajaiban.

Anda tidak selalu perlu berfikir emosi anda atau rasionalkan mengapa anda perlu melakukan sesuatu. Anda dapat mengatasi perasaan negatif itu di kemudian hari, pada waktu yang tepat. Sebaliknya, cuba ketepikan semua emosi negatif dan mulakan sahaja.

Seperti yang pernah dikatakan oleh penulis terkenal Mark Twain: 'Rahsia untuk maju adalah bermula.'

Motivasi Sebenar: Petikan Mark Twain

2. Pecahkan Tugas Menjadi Langkah Kecil

Woah ... satu lagi nasihat pecah tanah, tidak pernah didengar sebelumnya, bukan?

Sekali lagi, ada sebab mengapa banyak orang mengesyorkan agar anda menggunakan taktik ini ketika cuba memotivasi diri sendiri - kadang-kadang perkara paling mudah dilakukan dengan baik dan paling berkesan.

Ingat, anda tidak dapat melakukan semuanya sekaligus. Itulah sebabnya pelukis Vincent Van Gogh berkata, 'Perkara-perkara hebat dilakukan oleh serangkaian perkara kecil yang disatukan.'

Berikut adalah kaedah untuk membantu anda mencari motivasi untuk menyelesaikan sesuatu: Tuliskan apa yang perlu anda lakukan pada sehelai kertas. Kemudian, tuliskan setiap langkah yang perlu anda lakukan untuk mewujudkannya. Akhirnya, abaikan segala-galanya kecuali langkah yang sedang anda jalankan.

ukuran gambar terbaik untuk media sosial

Setelah masuk, anda mungkin lebih senang untuk meneruskan tugas seterusnya.

3. Buat Mindset Positif

Mendapat motivasi hampir mustahil jika anda melihat keadaan dari sudut negatif. Selain itu, positif dapat memberi tenaga dan menolong anda memotivasikan diri.

Oleh itu, berhenti seketika dan tanyakan pada diri sendiri, 'apa yang baik dari keadaan ini?'

Seperti yang dikatakan oleh pengarang Catherine Pulsifer, 'Jika kita mempunyai sikap bahawa ia akan menjadi hari yang hebat biasanya.'

Memotivasi: Catherine Pulsifer Quote

4. Buat Perasaan Syukur

Apabila anda mendapati diri anda terjebak dalam rutin, tidak mungkin memotivasi diri sendiri. Oleh itu, sebelum anda berusaha memotivasi diri, mundur selangkah dan cuba menghargai perasaan anda.

Apabila anda merasa dihargai untuk diri sendiri, jauh lebih mudah untuk terus bermotivasi.

Salah satu cara terpantas untuk merasa seronok dengan diri sendiri adalah dengan bersyukur - hampir mustahil untuk merasa rendah diri dan bersyukur pada masa yang sama.

Untuk bersyukur, mulakan dengan menuliskan tiga perkara yang anda syukuri. Ini boleh menjadi apa sahaja - dari kopi pagi anda, untuk haiwan kesayangan anda, atau bahkan kerusi yang selesa di mana anda duduk.

Sebaik-baiknya, anda boleh menjadikan bahagian ini sebagai milik anda rutin harian untuk mencari motivasi setiap hari.

5. Bersikap Baik kepada Diri Anda

Apabila anda menunda atau membuat kesilapan, mudah untuk mengalahkan diri sendiri. Sebenarnya, jika anda seperti banyak orang, anda mungkin mendapati bahawa anda secara dalaman 'bercakap' dengan diri sendiri dengan cara yang kejam.

Sekiranya anda melihat diri anda melakukan ini, berhenti sebentar dan cuba bercakap dengan diri sendiri dengan baik. Anda tidak akan bercakap dengan orang lain dengan cara itu, jadi mengapa melakukannya kepada diri sendiri? Anda berhak atas kebaikan anda sendiri.

Cuba ingat nilai semula jadi anda yang sebenar sebagai manusia. Kemudian, biarkan diri anda kembali dengan lembut pada tugas yang ada.

6. Bersikap Konstruktif

Apabila anda menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan atau akhirnya membawa diri anda kembali dari sesi penundaan, anda mempunyai peluang keemasan untuk belajar dan memperbaiki diri.

Tanyakan pada diri sendiri, “Mengapa saya melakukan kesalahan ini? Bagaimana saya boleh mengelakkan melakukan kesalahan yang sama di masa depan? '

Sekiranya anda melakukan ini dan bertindak berdasarkan apa yang anda pelajari, anda akan mengubah kesilapan menjadi peluang .

Pengusaha Arianna Huffington berkata, 'Kita harus menerima bahawa kita tidak akan selalu membuat keputusan yang tepat, kadang-kadang kita akan marah - memahami bahawa kegagalan bukanlah kebalikan dari kejayaan, itu adalah bahagian kejayaan.'

Motivasi Setiap Hari: Petikan Ariana Huffington

7. Potong Senarai Perkara Yang Harus Dilakukan Anda ke Bawah

Senarai tugasan dapat membantu kita mengatur tugas kita dan menumpukan perhatian pada perkara penting. Namun, mereka juga dapat membebani kita sehingga kita menunda-nunda lebih banyak lagi.

Oleh itu, jika anda merasa sukar untuk terus termotivasi, potong senarai tugasan anda ke ukuran yang lebih terkawal.

Setiap hari, pilih tidak lebih dari tiga tugas dan buatlah senarai tugas baru anda. Kemudian, abaikan semua kecuali item pertama. Anda mungkin mendapati bahawa seiring dengan berjalannya waktu, anda boleh mengambil senarai perkara yang perlu dilakukan lebih lama.

8. Tetapkan Matlamat yang Dapat dicapai yang menggembirakan anda

Sekiranya anda mempunyai matlamat yang terasa terlalu besar atau tidak dapat dicapai, itu mungkin membuat anda merasa lumpuh dengan kegelisahan dan ketakutan. Ini adalah cara yang pasti untuk mengelakkan diri daripada mengembangkan motivasi.

Buat masa ini, lepaskan matlamat yang melumpuhkan anda. Sebagai gantinya, pilihlah matlamat yang cukup menarik untuk membantu anda memotivasi diri, tetapi tidak begitu besar sehingga anda membeku ketika menghadapinya.

Seperti yang dikatakan oleh ahli politik Theodore Roosevelt, 'Perhatikan bintang-bintang dan kaki anda di tanah.'

9. Bayangkan Masa Depan Anda Sekiranya Anda Tidak Berubah

Petua ini dapat menjadikan inspirasi bagi diri anda lebih mudah: Daripada memusatkan perhatian pada perubahan yang anda mahukan, bayangkan kehidupan yang anda akan dapat sekiranya anda tidak terus bermotivasi.

Tanyakan pada diri sendiri, 'Bagaimana kehidupan dalam satu tahun, lima tahun, dan sepuluh tahun?'

Inilah a petikan motivasi dari orang bijak tanpa nama: 'Anda boleh mengalami kesakitan disiplin atau kesakitan penyesalan. Pilihan adalah milik anda.'

Membangunkan Motivasi Diri: Petikan Tidak Dikenal

10. Renungkan Sejauh mana Anda Akan Datang

Berapa kerap anda berhenti sebentar, merenung, dan menghargai sejauh mana anda telah sampai?

Sekiranya anda seperti banyak orang, anda mungkin tidak memberi kredit yang mencukupi untuk semua pertumbuhan yang anda lalui.

Luangkan masa beberapa minit untuk menutup mata anda dan ingat kejayaan anda, walaupun kecil - hidupkan semula dan rasakanlah.

Lakukan ini dengan kerap untuk membantu anda kekal bermotivasi.

11. Ingatkan Diri Anda tentang 'Mengapa' Anda

Sheryl Sandberg, COO Facebook, mengatakan, 'Motivasi berasal dari mengerjakan perkara yang kita sayangi.'

Luangkan sedikit masa untuk menuliskan tiga sebab anda ingin mencari motivasi untuk menyelesaikan sesuatu. Adakah anda ingin meningkatkan kecergasan, mendapatkan pendidikan, menjimatkan wang, atau memulakan perniagaan ?

Kenapa?

Terus tampil dengan jawapan sehingga anda menjumpai jawapan yang akan membantu anda tetap bermotivasi.

13. Hilangkan Gangguan Tanpa ampun

Gangguan adalah musuh tumpuan. Sekiranya anda ingin termotivasi, anda harus menghilangkan gangguan.

Seperti yang dikatakan oleh pelabur jutawan Warren Buffett, 'Perbezaan antara orang yang berjaya dan orang yang sangat berjaya adalah sangat orang yang berjaya sebut 'tidak' kepada hampir semua perkara. '

Bak kata pepatah, “Anda dapat apa sahaja awak mahu. Namun, anda tidak boleh semuanya awak mahu.'

Oleh itu, matikan telefon anda dan biarkan di ruangan lain. Tutup pintu itu. Matikan muzik. Padamkan aplikasi yang mengganggu.

Ingatkan diri anda bahawa anda tidak menghukum diri sendiri - anda hanya memfokus pada tujuan anda. Kemudian, ingatlah apa yang sebenarnya anda mahukan dalam jangka masa panjang.

Menginspirasi Diri Anda: Warren Buffet Quote

12. Komitmen 100% untuk Transaksi yang Anda Buat

Ingat, tidak ada yang percuma.

Apabila anda mahukan sesuatu, anda harus memberikan sesuatu sebagai balasan - sama ada masa, usaha, kerja keras, atau ketidakselesaan emosi.

Itu urusannya.

Luangkan sedikit masa untuk mengenali dan menghargai perjanjian yang anda buat. Kemudian komited 100%. Maya Angelou, aktivis dan penyair, pernah berkata, 'Tidak ada yang akan berfungsi kecuali anda melakukannya.'

14. Declutter dan kemas

Sangat sukar untuk memotivasikan diri anda jika anda tidak dapat melihat lantai bilik tidur anda dan meja anda kelihatan seperti ada sesuatu yang meletup di atasnya.

Pernahkah anda mendengar ungkapan, 'ruang yang rapi, fikiran yang rapi'?

Bagaimana persekitaran anda? Adakah rapi, kemas, dan bersih? Atau adakah ia tidak kemas dan berantakan? Bekerja dari luar dan ciptakan persekitaran yang membantu anda untuk terus bermotivasi.

15. Ubah Masukan Anda

Anda tahu pepatah, 'anda adalah apa yang anda makan.' Dan kita makan banyak setiap hari - makanan, muzik, podcast, TV, media sosial.

Oleh itu, jika anda merasa sukar untuk memotivasi diri, campurkan sedikit perkara. Mendengar podcast motivasi , periksa a buku mesti dibaca , atau menonton beberapa video yang memberi inspirasi .

Ini dapat membantu anda menyegarkan diri, bertenaga, dan mencari motivasi untuk menyelesaikan sesuatu.

16. Carilah Orang-orang dalam Hidup Anda untuk Bermotivasi

Sebilangan orang memberi tenaga kepada kita, yang lain dijumpai menguras.

Penceramah motivasi Jim Rohn berkata, 'Anda rata-rata dari lima orang yang paling banyak anda habiskan bersama.'

Oleh itu, jika boleh, carilah orang yang bersemangat dan bermotivasi untuk menghabiskan masa bersama. Biarkan diri anda terbungkus dengan energi positif mereka, dan anda mungkin juga mulai mengembangkan motivasi diri.

Perkara yang Memotivasikan Anda: Jim Rohn Quote

17. Minta Pertolongan dari Rakan dan Keluarga

Sekiranya anda benar-benar berjuang untuk memotivasi diri sendiri, pertimbangkan untuk meminta bantuan rakan rapat atau ahli keluarga. Anda boleh meminta mereka untuk membuat pertanggungjawaban dan memeriksa kemajuan anda.

Dengan menyatakan matlamat anda dengan lantang kepada orang lain, ia dapat menjadikan mereka merasa lebih nyata. Selain itu, jika anda tahu seseorang akan memeriksa kemajuan anda, anda mungkin lebih cenderung untuk mengikuti.

19. Ikuti Inspirasi Orang Yang Memotivasi Anda

Terdapat begitu banyak orang yang memberi inspirasi di luar sana yang dapat membantu anda memotivasi diri sendiri. Adakah pengusaha, guru, pemuzik, atau ahli politik anda merasa inspirasi?

Anda juga dapat mengetahui bagaimana orang yang anda kagumi tetap termotivasi, dan kemudian menerapkan pelajaran tersebut untuk kehidupan anda sendiri.

Seperti yang pernah dikatakan oleh ahli falsafah Yunani kuno Socrates, 'Orang pintar belajar dari segala sesuatu dan semua orang, rata-rata orang dari pengalaman mereka, orang bodoh sudah memiliki semua jawapan.'

Perkara Motivasi: Petikan Socrates

19. Dengarkan Lagu yang Mantap

Sekiranya anda perlu memotivasi diri dengan cepat, cubalah petua super mudah ini: dengarkan lagu yang anda gemari yang penuh semangat, inspirasi, dan penuh tenaga.

Untuk mata bonus, menari seperti orang gila pada masa yang sama.

Kemudian, sebaik sahaja lagu selesai, jangan berhenti seketika - langsung beraksi. Ini mungkin menjadi salah satu cara kegemaran anda untuk terus termotivasi.

20. Ingatlah Kekuatan dan Potensi Anda

Lihatlah, anda hebat, dan anda mempunyai potensi besar.

Anda mungkin tidak merasa seperti itu kadang-kadang, dan anda mungkin merasa seperti saya bodoh untuk mengatakannya kepada anda, tetapi itu benar.

Penulis Alice Walker berkata, 'Sebab paling umum orang melepaskan kuasa mereka adalah kerana mereka fikir mereka tidak mempunyai apa-apa.'

Oleh itu, luangkan masa untuk menggali lebih dalam dan cuba berhubung dengan kekuatan dan potensi dalaman anda - bayangkan apa yang dapat anda capai.

Menjadi pegun.

Kemudian dengarkan suara yang tenang di kepala anda sambil berkata, 'Anda boleh melakukan ini.'

Mendapatkan Motivasi: Petikan Alice Walker

Cara Memotivasikan Diri: Ringkasan

Mendapat motivasi boleh menjadi sukar - dan boleh menjadi lebih sukar untuk terus bermotivasi. Ringkasnya, berikut adalah 20 cara untuk memotivasikan diri:

  1. Hanya mulakan dan tunggu motivasi untuk mengikuti anda.
  2. Pecahkan tugas menjadi langkah yang lebih kecil dan lebih mudah dikendalikan.
  3. Wujudkan pemikiran positif dengan bertanya pada diri sendiri, 'apa yang baik tentang keadaan ini?'
  4. Buat perasaan positif dengan menuliskan tiga perkara yang anda syukuri.
  5. Bersikap baik kepada diri sendiri apabila anda melakukan kesalahan, kemudian kembali kepada tugas yang ada.
  6. Ketahui bahawa kesilapan adalah bahagian kemajuan yang perlu - terima dan pelajari darinya.
  7. Potong senarai yang harus dilakukan dan tumpukan perhatian pada satu perkara pada satu masa.
  8. Lepaskan matlamat yang membebankan anda dan tetapkan matlamat yang dapat dicapai yang memberi tenaga kepada anda.
  9. Bayangkan masa depan anda jika anda tidak memotivasikan diri sendiri.
  10. Renungkan kejayaan masa lalu anda dan gunakan perasaan positif untuk terus bermotivasi.
  11. Ingatkan diri anda sebab mengapa anda ingin mencari motivasi untuk menyelesaikan sesuatu.
  12. Ingat pertukaran yang perlu anda buat untuk mendapatkan apa yang anda mahukan, kemudian komited 100%.
  13. Hilangkan perkara yang mengalihkan perhatian anda dan kemudian fokus pada satu perkara untuk mencapai matlamat anda.
  14. Ruang yang rapi, fikiran yang kemas - menguraikan dan mengatur ruang anda untuk membantu memotivasi diri.
  15. Tetap termotivasi dengan mengalami makanan, muzik, buku, atau podcast yang berbeza.
  16. Lihatlah orang dalam hidup anda yang memberi inspirasi dan motivasi kepada anda.
  17. Mintalah rakan dan keluarga terdekat untuk menolong anda bertanggungjawab.
  18. Ikuti orang yang memberi inspirasi kepada anda dalam talian.
  19. Dengarkan - dan menari! - untuk lagu yang menggembirakan. Kemudian selami tindakan ketika selesai.
  20. Berhubung dengan potensi sebenar anda - anda lebih hebat dari yang anda fikirkan.

Item mana dalam senarai ini yang paling sesuai dengan anda? Adakah kita terlepas kaedah hebat untuk memotivasikan diri? Beritahu kami dalam komen di bawah!

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^