Artikel

Cara Mengembara Dunia sebagai Nomad Digital (Tanpa Penyesalan)

Adakah anda selalu mahu mengembara ke dunia, mengalami budaya yang berbeza, dan meneroka yang tidak diketahui? Sebagai nomad digital, selagi anda mempunyai sambungan Wi-Fi, anda boleh bekerja dari mana saja di dunia. Gaya hidup nomad boleh menjadi gaya hidup yang memuaskan. Nasib baik, terdapat lebih banyak pekerjaan nomad digital yang membolehkan lebih ramai orang bekerja di luar negara dan mengetahui apa sebenarnya kehidupan.

Sekiranya anda adalah jenis orang yang ingin menjalani kehidupan bebas dan pengembaraan, artikel ini akan membantu anda menjelajahi dunia sebagai nomad digital sambil memastikan anda tidak menyesal.



Jadi mari kita mulakan pengembaraan!



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Pekerjaan Nomad Digital

Isi Kandungan



Apakah Nomad Digital?

Nomad digital adalah orang yang bekerja dalam talian semasa mengembara ke dunia. Kebanyakan orang menggambarkan seorang nomad digital sebagai seseorang yang bekerja di komputer riba mereka di pantai tetapi itu tidak tepat. Sebagai permulaan, cahaya matahari mungkin akan menyukarkan anda untuk melihat skrin anda.

Menjadi nomad digital adalah tentang mewujudkan keseimbangan kerja-kehidupan yang sempurna. Bahagian kehidupan adalah mengenai menambahkan lebih banyak pengembaraan, keseronokan, kegembiraan dan kepuasan pada hari-hari anda. Nomad digital dapat melakukan ini dengan menjelajahi negara-negara baru, mengalami budaya baru, dan bertemu dengan orang-orang unik di seluruh dunia. Dan bahagian kerja melibatkan bekerja dalam talian untuk menjana pendapatan pasif untuk terus mengalami kegembiraan eksplorasi dan pengembaraan.

Nomad Digital

Bagaimana Menjadi Nomad Digital

Banyak orang melihat-lihat, mencari jawapan yang tepat untuk persoalan bagaimana menjadi nomad digital. Di permukaan saja, ini mungkin terasa seperti pengalaman yang menarik tetapi menakutkan, tetapi jika anda mempunyai alat yang tepat dan kerangka pemikiran yang tepat, anda dapat membuatnya berfungsi. Berikut adalah beberapa langkah yang dapat anda pertimbangkan sebelum memulakan perjalanan anda sebagai nomad digital dan melompat dari satu tempat ke tempat lain.



Langkah 1: Bersungguh-sungguh untuk Menjauh

Ramai orang membenci pekerjaan mereka. Tetapi sering kali, ketika kita mendengar kisah-kisah nomad digital, kita menyedari bahawa mereka tidak membenci pekerjaan mereka. Mereka sungguh, sungguh, sungguh benci pekerjaan mereka. Tercekik. Terperangkap. Tertekan. Ini adalah beberapa cara yang dirasakan oleh para nomad digital sebelum mereka melonjak. Keperluan yang melampau untuk membuat perubahan drastik dalam kehidupan mereka akhirnya membawa mereka ke arah gaya hidup nomad. Mereka sangat memerlukan kebebasan. Ini membantu memotivasi mereka untuk melakukan apa sahaja untuk berjaya. Keputusasaan inilah yang mendorong mereka untuk masuk. Tanpa putus asa ini, anda mungkin tidak dapat mengatur diri anda untuk berjaya dalam perniagaan dalam talian anda. Keperluan mendesak untuk meninggalkan kehidupan lama anda juga akan membantu memotivasi anda semasa menghadapi cabaran yang akan anda hadapi sebagai nomad digital.

Langkah 2: Bersedia untuk Gaya Hidup Nomad

Sebelum berhenti kerja 9 hingga 5 dan mengemas beg anda, anda perlu memastikan bahawa anda boleh melakukan ini. Dalam lamunan anda, gaya hidup nomad sangat sesuai untuk anda. Itu semua cahaya matahari dan pelangi. Tetapi semua nomad digital akhirnya menghadapi keletihan dan kesunyian dari gaya hidup nomad. Ini cara hidup yang berbeza Tetapi itu bukan penawar semua masalah anda. Anda akan mempunyai beberapa saat yang luar biasa tetapi anda juga akan mengalami beberapa saat yang tidak menyenangkan. Itu semua bahagian dari pakej nomad digital.

Langkah pertama dalam mempersiapkan gaya hidup nomad adalah dengan mula menjana pendapatan sampingan. Sebilangan besar nomad digital lebih suka pendapatan pasif seperti menghantar atau menjual produk maklumat. Namun, ada juga nomad digital yang bekerja sebagai freelancer jarak jauh. Anda juga boleh mencari pekerjaan nomad digital dengan mencari kedudukan yang membolehkan anda melakukan telecommute atau bekerja jauh. Anda pasti ingin menjimatkan sekurang-kurangnya kos perbelanjaan asas sekiranya berlaku kecemasan. Kos tersebut akan berbeza-beza bergantung pada negara mana Anda akan menginap.

adakah saya mempunyai akaun twitter

Langkah seterusnya adalah melakukan percubaan. Lakukan percutian satu atau dua minggu dari jam 9 hingga 5. Semasa percutian ini, anda semestinya melakukan perjalanan ke tempat baru. Walau bagaimanapun, tidak seperti percutian biasa di mana anda berehat, percutian ini memerlukan anda melakukan beberapa pekerjaan.

Adakah anda dapat menjadi produktif semasa berada di luar negara? Adakah anda menjana wang dari projek dalam talian anda untuk membayar bil anda? Adakah anda menghadapi sebarang masalah? Contohnya, beberapa nomad digital mengalami masalah ketika mereka memproses pembayaran kad kredit di negara di luar tempat kad kredit didaftarkan. Ini bermaksud, jika anda mempunyai kad kredit Amerika tetapi memproses kad dari Indonesia, anda mungkin akan dituduh sebagai penipuan. Akibatnya, anda mungkin tidak dapat memproses pembayaran.

Langkah 3: Nilaikan - Adakah nomad digital sesuai untuk anda?

Matlamat percubaan adalah untuk membantu anda mengetahui sama ada gaya hidup nomad sesuai untuk anda. Ini juga akan membantu menjelaskan sama ada anda ingin menjadi nomad digital atau jika tiba masanya untuk mencari pekerjaan baru.

Setelah bekerja sebagai nomad digital selama beberapa minggu, bagaimana perasaan anda? Adakah anda mahu melakukannya lagi? Adakah ada perkara yang ingin anda persiapkan dengan lebih baik? Atau adakah anda merasa bukan untuk anda?

Perlu diingat bahawa percubaan berjalan tidak selalu memberikan gambaran yang tepat tentang bagaimana keadaannya. Akan ada beberapa keasyikan yang tidak dapat anda dapatkan dalam jangka masa dua minggu. Namun, akan ada juga beberapa halangan yang tidak menentu yang terjadi dalam jangka masa panjang juga.

Nomad Digital

9 Petua untuk Nomad Digital yang Ingin Mengembara Dunia

  • Mulakan dengan percutian yang lebih pendek:Perlu diingat bahawa ketika berlatih dengan percutian yang lebih pendek, fokusnya harus menjadi produktif di luar negara daripada bercuti. Ujian yang dijalankan bertujuan untuk membantu anda memahami jika anda mempunyai motivasi untuk bekerja sebagai nomad digital. Nomad digital bukan pengembara sepenuh masa. Ia adalah pengembara sambilan, pekerja sambilan.
  • Mempunyai aliran pendapatan yang stabil :Kami menulis artikel mengenai idea menjana wang yang mungkin dapat membantu anda membina aliran pendapatan anda. Anda juga boleh mencari pekerjaan nomad digital di laman web bebas. Terdapat dua cara utama untuk menjana wang: secara pasif dan aktif. Pendapatan pasif akan menjadi perniagaan dropshipping yang anda kerjakan yang hanya memerlukan beberapa jam kerja sehari. Secara aktif adalah tempat anda memperdagangkan masa seperti menulis bebas. Pada akhirnya, terpulang kepada anda berapa banyak pekerjaan yang ingin anda masukkan. Sekiranya anda menghadapi masalah wang, pekerjaan nomad digital seperti menulis bebas biasanya mudah dicari untuk keadaan darurat.
  • Mempunyai kewangan anda dengan teratur + insurans :Salah satu kesalahan terbesar yang saya buat ketika pertama kali menjadi usahawan adalah melibatkan wang. Dalam Petua Memulakan Perniagaan eCommerce Tanpa Mencegah , Saya berkongsi beberapa pelajaran yang saya dapat dari membuat beberapa kesilapan kewangan yang buruk. Anda mungkin ingin memeriksanya sebelum melakukan kesalahan yang sama seperti yang saya lakukan. Anda juga ingin memastikan anda mengetahui undang-undang mengenai cukai untuk menjalankan perniagaan di luar negara. Adalah idea yang baik untuk memiliki insurans untuk perniagaan dan diri anda semasa bekerja di luar negara. Pastikan anda juga mempunyai hutang terhad dan anda mempunyai pendapatan tetap sebelum melakukan lompatan.
  • Berlatih hidup di luar beg pakaian :Sebilangan besar nomad digital mengamalkan kehidupan minimalis. Oleh kerana boleh menjadi mahal untuk membawa semua harta benda semasa anda mengembara ke dunia, kebanyakan pengembara digital hanya membawa barang keperluan mereka. Berlatih tinggal di luar beg pakaian semasa di rumah. Masukkan semua barang yang ingin anda bawa ke dalam beg pakaian. Sekurang-kurangnya dua bulan, gunakan barang-barang yang ada di dalam beg pakaian sahaja. Boleh awak lakukannya? Adakah anda menipu dan menambah sesuatu yang lain? Adakah anda terlepas apa-apa? Banyak nomad digital merasa letih tinggal di dalam beg pakaian. Lama kelamaan, mereka mula kehilangan pakaian dan produk tertentu sebelum mereka pergi.
  • Sertai kumpulan sosial :Nomad digital sering mengalami kesunyian. Memerangi ini dengan mendaftar untuk kumpulan Facebook nomad digital, perjumpaan dan ruang kerja. Anda juga boleh menyertai kumpulan nomad digital tempatan untuk kawasan anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai gaya hidup nomad dari nomad digital di komuniti anda.
  • Tetap di satu tempat selama beberapa bulan :Bahagian gaya hidup nomad yang paling melelahkan adalah perjalanan berterusan. Sebilangan besar nomad digital lebih suka melekat di satu tempat pada satu masa. Untuk pertunjukan pertama anda, anda mungkin memilih untuk tinggal di satu tempat selama sebulan untuk melihat apakah anda menyukai kawasan tersebut. Ini juga memberi anda masa untuk mengenali kawasan tersebut dan menentukan sama ada anda ingin mengekalkan gaya hidup nomad. Oleh kerana anda biasa berada di satu tempat, ini adalah peralihan paling mudah. Dan ini membantu memberi anda perubahan pemandangan.
  • Buat jadual :Semasa menjalani gaya hidup nomad, anda perlu cari masa untuk memulakan perniagaan sampingan yang berjaya . Perniagaan sampingan menolong anda melakukan perjalanan lebih lama dan mampu melepasi item dari senarai baldi anda. Anda juga mahu membuat jadual untuk diri anda sendiri. Adakah anda orang pagi atau burung hantu malam? Bagaimana anda mahu mengimbangkan kerja dan perjalanan anda? Beberapa nomad digital berfungsi selama dua minggu dan kemudian cuti dua minggu. Nomad digital lain bekerja setiap hari selama beberapa jam setiap hari. Ada yang menganggapnya seperti pekerjaan 9 hingga 5 di negara asing yang kebanyakannya menikmati waktu malam dan hujung minggu di luar negara. Anda perlu mencari jadual yang paling sesuai untuk anda. Sekiranya kekurangan dana, anda perlu meluangkan lebih banyak masa untuk mencari pekerjaan nomad digital.
  • Dapatkan kemahiran perniagaan awak perlu :Menjalankan perniagaan di luar negara memerlukan beberapa kemahiran. Ini bermaksud bahawa sebagai nomad digital anda perlu dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran baru. Anda perlu tahu bagaimana menjana wang dalam talian. Promosi diri mungkin merupakan salah satu kemahiran yang paling penting jika anda bekerja sebagai freelancer. Tetapi kemahiran pemasaran secara keseluruhan adalah suatu keharusan bagi nomad digital. Adakah anda mempunyai kemahiran untuk menjalankan perniagaan dalam talian? Untuk berjaya sebagai nomad digital, anda memerlukannya.
  • Ikut alirannya :Halangan akan muncul sepanjang perjalanan anda sebagai nomad digital. Jangan menjadi takut akan kegagalan . Anda mendapat apa yang diperlukan untuk berjaya sebagai nomad digital. Sekiranya anda menyedari bahawa itu tidak tepat untuk anda, anda masih berpeluang mengalami gaya hidup nomad. Anda akan mempunyai beberapa kisah menarik untuk diberitahu kepada orang lain. Cabaran yang anda hadapi di sepanjang jalan boleh dikongsi untuk membantu atau bahkan memberi inspirasi kepada orang lain. Ketahui bagaimana kemenangan apabila anda mengalami beberapa hari yang sukar. Anda cukup kuat untuk menangani sebarang sekatan jalan yang anda hadapi.

Gaya Hidup Nomad

Berapa kos perjalanan dunia sebagai nomad digital?

Kos untuk mengembara ke dunia sebagai nomad digital akan berbeza-beza berdasarkan negara yang anda lawati. Tempat yang paling berpatutan untuk melancong adalah di Asia Tenggara seperti Thailand, Indonesia, Vietnam, dll. Dengan memilih untuk melancong di negara-negara tersebut, anda akan mempunyai kos sara hidup yang rendah dan anda boleh terus mengenakan bayaran USD atau Euro bergantung pada tempat anda Anda mesti menjana lebih banyak wang kerana kadar pertukarannya sesuai dengan keuntungan anda. Perlu diingat bahawa semasa bekerja di luar negara, anda masih perlu membayar cukai sehingga anda ingin mengetepikan sekurang-kurangnya satu pertiga daripada penghasilan anda untuk menabung untuk cukai tetapi jumlah yang anda bayar akan berdasarkan pada jumlah yang anda hasilkan .

Sekiranya anda tinggal di satu tempat pada satu masa, ia lebih berpatutan daripada melakukan perjalanan terus. Membeli dari kedai runcit tempatan dan bukannya restoran juga akan menjimatkan kos anda. Menyewa rumah atau menginap di asrama juga akan menjadikan perbelanjaan anda lebih rendah daripada jika anda menginap di hotel. Mengambil pengangkutan awam dan bukannya menyewa kereta atau menaiki uber juga akan lebih berpatutan.

Buat anggaran yang realistik berdasarkan negara yang anda ingin tinggal. Negara mana yang anda mampu tinggal berdasarkan pendapatan anda dari pekerjaan nomad digital anda? Kemudian buat rancangan untuk menghasilkan lebih banyak wang atau melakukan apa sahaja untuk memenuhi anggaran anda. Mengembara ke dunia tidak semestinya mahal. Ini bukan untuk mewujudkan percutian mewah. Ini adalah untuk melihat negara melalui mata penduduk tempatan untuk mendapatkan perspektif.

Pekerjaan Nomad Digital

9 Pekerjaan Nomad Digital untuk Orang Yang Ingin Melancong ke Dunia

  1. Penghantaran secara drops : Jual produk fizikal dalam talian tanpa membawa inventori. Anda mungkin ingin melihatnya idea perniagaan untuk kedai anda.
  2. Penulisan: Buat kandungan untuk jenama perdagangan masa lain dengan wang
  3. Blogging : Bina aset kandungan anda sendiri dan hasilkan melalui iklan, bimbingan, produk maklumat
  4. Pengoptimuman SEO : Membantu jenama mengoptimumkan laman web mereka untuk carian
  5. Pemasaran Gabungan : Dorong lalu lintas ke produk jenama lain dan buat komisen
  6. Reka Bentuk Laman Web : Jual tema laman web atau ubah suai laman web untuk blogger, pemilik kedai, dll
  7. Tugas E-dagang : Anda dapat membantu pemilik kedai e-dagang dengan tugas mereka
  8. Fotografi Produk : Anda boleh mengambil gambar produk di lanskap di seluruh dunia
  9. Kerja jarak jauh: Anda boleh lihat Senarai Craigslist , ProBlogger atau Kerja Atas untuk peluang jauh

Thailand

Negara Terbaik untuk Hidup Sebagai Nomad Digital

Memutuskan di mana anda harus tinggal adalah sukar ketika anda seorang nomad digital. Tempat mana yang harus anda pilih apabila anda mempunyai banyak pilihan untuk dipilih? Terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan ketika membuat pilihan ini sebagai nomad digital. Faktor-faktor yang anda anggap mungkin berbeza daripada yang penting oleh orang lain. Mungkin ada orang yang mempunyai toleransi yang lebih tinggi untuk hari hujan daripada yang lain, sebilangan orang mungkin memerlukan tempat di mana terdapat kehidupan malam yang menarik, sementara yang lain mungkin hanya mahukan perasaan di kota kecil. Berikut adalah senarai negara teratas yang kami kumpulkan yang paling sesuai dengan keperluan anda sebagai nomad digital.

  • Thailand
  • Indonesia
  • Sepanyol
  • Hungary
  • Mexico
  • Amerika Syarikat
  • Vietnam
  • Malaysia
  • Jerman
  • Portugal
  • Israel

10 Nomad Digital Berkongsi Pengalaman Mereka

Nomad DigitalKelly Chase, ahli strategi digital dan nomad digital di Kilang Kandungan , berkongsi pengalamannya dalam kehidupan nomad dengan sahabat dan rakannya Kari DePhillips. Dia berkata, 'Membuat keseimbangan kerja-kehidupan yang mampan boleh menjadi sukar ketika anda melakukan perjalanan sepanjang masa. Melancong, walaupun menyeronokkan, memberi kesan fizikal dan emosi, dan mudah terganggu oleh semua perkara yang dapat dilihat di bandar baru. Saya dan Kari telah melihat lebih banyak nomad digital habis daripada yang kita kira.

Salah satu kunci utama kejayaan kami adalah bahawa kami telah melakukan ini dalam dos yang lebih kecil selama bertahun-tahun. Kami tahu apa yang sedang kami hadapi, dan sejak awal kami memahami apa yang akan diambil untuk membuatnya berfungsi. Saya selalu mengesyorkan kepada orang-orang yang memulai gaya hidup nomad digital agar mereka mencuba beberapa perjalanan yang lebih kecil terlebih dahulu untuk melihat bagaimana mereka menyukainya dan membiasakan diri dengan tuntutan pekerjaan dan perjalanan.

Ia juga sangat membantu untuk tinggal di satu lokasi untuk jangka masa yang lebih lama dan mengelakkan terlalu kerap bergerak. Ketika Kari dan saya bermula, kami fikir kami akan melakukan lokasi yang berbeza setiap bulan, tetapi kami dengan cepat mengetahui bahawa itu tidak realistik dan mula tinggal sekurang-kurangnya 6-8 minggu. Bukan hanya itu mengurangkan jumlah masa yang anda habiskan dengan merasa ketinggalan jet, tetapi tekanan itu akan hilang. Sekiranya anda merasa sibuk dengan pekerjaan selama beberapa hari, lebih mudah untuk tetap fokus kerana anda tahu bahawa anda masih mempunyai lebih banyak masa untuk meneroka.'

Nomad DigitalJeff Moriraty, pemilik Cincin Keluarga Ibu , 'Saya menempuh perjalanan sekitar 6 bulan sepanjang tahun. Inspirasi untuk perjalanan datang dari ayah saya. Menjadi ahli gemologi yang semakin meningkat, saya memerhatikannya menjelajah ke seluruh dunia. Dia akan mengembalikan barang-barang yang menakjubkan dan gambar-gambar itu membuat saya sangat penasaran dengan apa yang ada di luar sana. Sebelum memulakan perjalanan secara meluas, saya memastikan saya mempunyai pekerjaan yang membolehkan saya melakukan perkara yang saya mahukan seperti perjalanan, tetapi juga memberi saya wang yang mencukupi untuk mengalami semua yang saya mahukan. Saya memulakan pengembangan perniagaan keluarga saya, yang dilakukan sepenuhnya dalam talian. Ini membolehkan saya bekerja dari mana sahaja dan menjana pendapatan.

Saya tidak mempunyai satu masa yang saya ingat semasa dalam perjalanan, tetapi saya sangat suka tersesat. Kedengarannya pelik, tetapi ketika itulah anda merasakan elemen yang paling banyak, tetapi anda juga dapati perkara yang paling menakjubkan.

Saya telah pergi ke China, Jepun, Thailand, Vietnam, Kemboja, India, Nepal, Tibet, Mesir, Honduras, Mexico, Peru, Yunani, Jordan dan banyak lagi. Saya merancang untuk pergi lagi tidak lama lagi bermula dengan Israel.

Saya tidak fikir gaya hidup nomad digital adalah untuk semua orang. Anda harus selesa berada jauh dari keluarga dan tidak mempunyai tempat yang tepat untuk memanggil rumah anda dalam jangka masa yang lama. Sekiranya anda ingin mengikuti gaya hidup ini, saya cadangkan untuk memulakan secara kecil-kecilan. Pergi selama sebulan. Adakah anda mendapat rindu? Tidak, cuba dua bulan seterusnya dari sana. Ini akan membantu anda melihat sama ada anda benar-benar bersedia tanpa melepaskan semuanya terlebih dahulu. '

Digital Nomad Caleb BackeCaleb Backe, pakar kesihatan dan kesihatan di Holistik Maple mengatakan, 'Saya secara peribadi menjadi nomad digital beberapa ketika yang lalu setelah perniagaan eCommerce digital saya bermula. Sejak melalui keputusan untuk menjalankan perniagaan saya dengan proksi, saya bebas melakukan perjalanan dan berinovasi semasa saya pergi, mencari jurang di pasaran di seluruh dunia dan peluang juga.

Keseluruhan idea internet adalah untuk menghubungkan manusia dari seluruh dunia. Dengan dapat melakukan perjalanan dari satu negara ke negara lain secara fizikal, anda mendapat idea yang lebih realistik tentang bagaimana budaya mereka, pasaran atau produk mana yang mungkin berjaya di sana dan bagaimana memasarkan jenama atau perkhidmatan anda di rantau ini dengan berkesan. Pengalaman langsung selalu terbaik dan tiada panggilan Skype atau rangkaian e-mel yang hampir sama.

Saya menghabiskan sebahagian besar masa saya untuk berkeliling kawasan Asia kerana di sinilah sebilangan besar pembekal saya berada. Secara peribadi, saya dapati bahawa meluangkan masa peribadi dengan pembekal adalah cara yang baik untuk memastikan bahawa saya mendapat produk berkualiti terbaik dengan harga yang berpatutan dan mempunyai lebih banyak ruang untuk berunding dengan secara umum - kerana menjalin hubungan profesional di luar internet cenderung menghasilkan yang lebih baik rasa amanah.

Walaupun saya menyukai gaya hidup ini sepenuhnya (ia membolehkan saya menuntut semula masa hidup saya dan menikmatinya sambil meminimumkan perbelanjaan), saya tidak akan menetapkannya kepada semua orang. Kecuali jika anda sudah memiliki cukup bantal kewangan untuk melindungi anda sekiranya berlaku kecemasan atau mempunyai perniagaan yang stabil, mencuba gaya hidup nomad mungkin terlalu banyak untuk ditangani oleh beberapa orang. Ini memerlukan banyak tanggungjawab peribadi, kerana hidup bercuti dan berusaha bekerja pada masa yang sama mungkin terlalu banyak untuk diimbangi.

Walau bagaimanapun, nasihat saya untuk mereka yang menggunakan cara hidup ini adalah dengan senang menerimanya. Lakukan percutian sebelum anda memulakan usaha anda - agar anda mendapat keinginan untuk tidak melakukan apa-apa di luar sistem anda. Saya secara peribadi mendapati bahawa saya jauh lebih berkesan dalam kerja saya setelah saya mendapat alur saya. Bergantung pada jenis keperibadian anda, itu mungkin datang lebih cepat dari yang lain - tetapi selagi anda mempunyai bass yang stabil untuk melakukannya, atau dapat memastikan anda mempunyai cukup pendapatan untuk bertahan dalam jangka masa sementara, anda pasti baik-baik saja. '

Ryan O'Connor, pemilik Pakaian Satu Puak , 'Dari 16 hingga 24 saya berada di sebuah kumpulan dan saya berharap dapat menjelajah dunia dengan cara itu. Semasa kumpulan ini berakhir, saya tahu saya masih tidak mahukan jalan kerjaya tradisional sehingga saya menjumpai pemasaran dalam talian, bekerja di agensi selama beberapa tahun dan kemudian pergi untuk memulakan perjalanan nomad digital saya.

Kali pertama saya di Asia saya menerima panggilan pelanggan pada jam 3 atau 4 pagi jika saya terpaksa tetapi ia membuahkan hasil dengan cara lain. Saya juga suka fokus selama seminggu pada waktu bekerja berjam-jam dan kemudian memberi penghargaan kepada saya dengan pengembaraan.

Contohnya pada Februari ini saya pergi ke Karnival di Brazil dan tidak melakukan kerja sepanjang minggu kecuali membalas e-mel sensitif beberapa ketika. Setahun selepas saya memulakan perniagaan, kami menyewa sebuah rumah besar di pergunungan Thailand untuk mengambil gambar. Selepas penggambaran gambar, kami mempunyai sekumpulan besar rakan dan mengadakan perayaan. Saya meluangkan masa untuk melihat ke atas bukit dan ia seperti saya menyambar petir betapa luar biasa saya berdiri di sini dan bagaimana jika anda memberitahu saya di mana saya berada dua tahun lebih awal, saya tidak akan mempercayainya.

Saya pernah ke Mexico, Peru, Brazil, Colombia, Vietnam, Thailand, Indonesia, Kemboja, Hong Kong, Singapura, Filipina, Tahiti, Ireland, England, Scotland, Hungary. Saya biasa mencuba dan mengajak rakan-rakan saya pulang untuk ikut bersama saya tetapi sejak itu saya menyerah. Saya rasa ia memerlukan jenis keperibadian yang unik kerana tidak semua kemewahan dan glamor dan boleh kesepian dan penuh dengan ketidakpastian. Sebulan anda bersama rakan baik di pantai dan seterusnya anda berpindah ke lokasi baru dan bersendirian di sebuah bilik motel yang jelek dikelilingi oleh serangga. Anda mesti dapat mengambil yang buruk dengan yang baik dan kerana itu harus bagi orang yang sangat menyukainya. Jangan menganggap bahagian 'nomad' terlalu serius, ada yang merasa mereka harus beralih ke tempat baru setiap bulan atau mereka kehilangan kepercayaan nomad mereka tetapi saya rasa itu tidak masuk akal. Sekiranya anda ingin melakukan jangka panjang ini maka perniagaan anda harus menjadi keutamaan dan kadang-kadang ini bermaksud menyelesaikan rutin yang lebih normal. '

Melissa Dailey, Pengembara Bebas di Anda Boleh Melompat Budaya , mengatakan, 'Saya telah bekerja untuk diri saya sebagai nomad digital sejak April 2016. Keseimbangan kerja dan kehidupan saya jauh lebih sihat sejak saya berhenti kerja sebelumnya. Tekanan dan masa yang dihabiskan adalah serius untuk kesihatan fizikal dan mental saya, jadi saya tahu saya harus membuat perubahan. Saya juga bersiap untuk pindah ke luar negeri dalam tempoh 6 bulan ke depan, jadi saya fikir saya harus berhenti dan bersiap sedia. Saya memutuskan untuk menggunakan simpanan saya untuk membina perniagaan yang akan menyokong saya semasa perjalanan saya. Pada mulanya, mendapati diri saya dengan jadual yang tiba-tiba terbuka menyukarkan saya untuk terus bermotivasi. Tetapi sekarang saya menggunakan aplikasi senarai yang harus dilakukan untuk mengesan semua tugas yang mesti diselesaikan pada siang hari, atau pada akhir minggu atau bulan. Saya juga bekerja sedikit setiap hari - hanya beberapa jam atau lebih. Jadual yang teratur dan ringan ini dapat mengurangkan tekanan dan memudahkan saya membuat kemajuan dalam tugas yang lebih besar dari masa ke masa. Dan tentu saja, saya mempunyai banyak masa untuk perkara-perkara yang lebih penting, seperti rakan, makanan, senaman dan perjalanan!

Bercakap tentang perjalanan, itulah keseluruhan alasan untuk menjadi nomad digital, bukan? Oleh itu, sementara saya mengesyorkan menetap di satu lokasi selama beberapa waktu, sangat penting untuk mendapatkan perubahan pemandangan setiap 3-5 bulan. Lakukan ini dengan berpindah ke lokasi baru atau dengan bercuti. Walau apa pun, luangkan masa beberapa hari untuk melakukan sesuatu yang berbeza, tidak diperlukan kerja. Ini akan mengecas semula bateri anda dan membantu anda terus berjalan.

Momen terbaik saya adalah semasa perjalanan solo saya melalui Yosemite. Setelah mengambil gambar matahari terbit dari tufas di Tasik Mono, saya melihat tanda-tanda menuju gunung berapi yang belum pernah saya dengar. Sebelum saya mengetahuinya, saya telah mengikuti tanda-tanda dan berjalan ke tepi gunung berapi bayi. Pada masa itu, saya penuh harapan, dengan dua bulan lagi sebelum saya berpindah ke luar negara. Dan kemudian, menyaksikan matahari terbit dari puncak gunung berapi, harapan saya hanya tumbuh. Walaupun saya baru memulakan kerjaya bebas, saya sudah mempunyai satu pelanggan dan tahu lebih banyak lagi yang akan datang. Sementara itu, saya mengagumi bahawa mendaki gunung berapi adalah sesuatu yang selalu ingin saya lakukan! Dan, tanpa merancang, saya akan mencoretnya dari senarai baldi saya! '

Nomad Digital Leah McHughJPGLeah McHugh, pencipta Makin kotor dengan saya , pelbagai jenis pembersih serbuk semula jadi, mengatakan, “Saya adalah backpacker selama bertahun-tahun ketika saya masih muda. Saya cuba kembali dan menjalani kehidupan yang 'biasa', tetapi dalam beberapa tahun saya bosan dan ingin melakukan perjalanan lagi. Dengan cara ini saya tidak perlu memilih antara perjalanan dan karier, jadi nampaknya langkah seterusnya yang jelas. Kadang-kadang saya sangat sibuk dengan projek, dan waktu lain lebih tenang. Saya cuba memanfaatkan masa yang tenang. Dan saya cuba mengingatkan diri saya bahawa saya bekerja lebih baik ketika berehat. Tidak ada gunanya menjadi tempat baru jika saya tidak berhenti dan menikmatinya! Saya banyak melakukan perjalanan sebelum saya menjadi Nomad Digital. Tetapi sejak 2014 saya pernah ke Mexico, Belize, Guatemala, Argentina, Australia, Indonesia, England, Portugal, Sepanyol, Maghribi, Ireland, Kanada, Kepulauan Canary, Thailand dan Filipina. Tidak memerlukan wang sebanyak yang anda fikirkan untuk memulakan. Luangkan masa lebih lama di setiap tempat untuk benar-benar merasakannya, dan supaya anda tidak terbakar bergerak sepanjang masa. '

Nomad Digital Sarah SlobodaSarah Sheaffer , seorang jurugambar, mengatakan 'Setelah tinggal di NYC selama 10 tahun, saya mahukan sesuatu yang' baru, 'tetapi saya tidak dapat membayangkan tempat apa yang akan menjadi canggih seperti NYC dari segi merangsang idea baru bagi saya sebagai seorang seniman. Jadi akhirnya, saya mendapat idea bahawa saya tidak perlu terikat dengan satu tempat. Saya meletakkan barang-barang saya ke dalam simpanan, dan saya mula melihat Airbnbs jangka pendek dan pertunjukan rumah, dan perkara seterusnya yang saya tahu, saya telah menjadi nomad digital selama lebih dari 2 tahun. Saya mengesyorkan gaya hidup bagi sesiapa yang merasa seperti ingin menggaru gatal kerana mempunyai kebebasan untuk bekerja / tinggal di tempat yang mereka mahukan. Ini menunjukkan kepada saya bahawa sebenarnya tidak ada 'peraturan' bagaimana kehidupan seharusnya, dan bahawa saya tidak perlu terikat dengan jam - saya mula berfikir di beberapa zon waktu sehingga mustahil untuk selalu terikat dengan 9- 5.

Sebagai seseorang yang mempunyai beberapa masalah kesihatan kronik, agak sukar untuk melakukannya selagi saya melakukannya - TIDAK seperti percutian panjang. Saya masih bekerja berjam-jam seperti biasa, tetapi juga harus meluangkan masa setiap minggu atau bulan merancang dan mengatur perjalanan, penginapan, pembungkusan dan pembongkaran saya yang seterusnya, dan pemasaran untuk rangkaian pertunjukan saya yang seterusnya sebagai freelancer. Oleh itu, ia sangat membebaskan, tetapi lebih banyak kerja untuk dikekalkan daripada yang disedari orang. Menariknya, 'masuk semula' ke dalam suasana dunia 'tinggal di satu lokasi' memerlukan usaha lebih lama dan lebih banyak daripada yang saya harapkan! Setelah saya mula dalam dunia nomad digital, menjadi lebih mudah untuk terus menggunakannya, daripada kembali ke kehidupan biasa. Kekuatan inersia itu membuat saya merenung bagaimana sebilangan orang tidak menyangka melepaskan rutin biasa mereka untuk sesuatu seperti menamakan kerana nampaknya 'lebih mudah' tinggal di rumah dan menjalani kehidupan seperti biasa. Sebaliknya, saya mendapat tahu bahawa saya benar-benar dapat membiasakan diri dengan apa sahaja, dan apa sahaja yang menjadi kebiasaan mudah diteruskan - bahkan kebiasaan tidak mempunyai nama seseorang untuk jangka panjang. ' (Kredit foto: Gary Ashley)

Nomad Digital Steph LaganaSteph Lagana, nomad digital dan pemilik Syarikat Mitos , 'Saya merasakan rasa lapar untuk menjadi nomad digital sejak pertama kali saya mendengarnya, sekurang-kurangnya satu dekad yang lalu. Selepas beberapa siri acara yang merangkumi 6 bulan bertugas di Afghanistan, saya memutuskan untuk meninggalkan karier saya dalam bidang keselamatan negara untuk menjadi jurulatih nyawa (jika anda menganggapnya tidak betul, anda harus mendengar perspektif ibu bapa saya!).

Momen terbaik saya sebagai nomad digital termasuk duduk di pantai di Goa, India bersarapan dan mengetahui tulisan saya sedang diterbitkan dan tidur di bawah bintang di atas safari unta di Gurun Thar.

Saya pasti tidak mengesyorkan gaya hidup ini kepada semua orang. Ini boleh menjadi tidak selesa sehingga cukup rendah sehingga anda dapat tinggal di luar bagasi. Ia juga boleh dipakai dengan sangat baik jika anda kerap bergerak.

Saya mengesyorkan mengambil sedikit masa, sekurang-kurangnya 4 bulan, dan menjelajah kawasan yang berbeza. Dengan cara itu anda dapat membina hubungan, mengembangkan rutin, dan tidak mengeluarkan banyak tenaga yang bergerak sehingga anda terlalu dikenakan cukai untuk perniagaan. Sekiranya anda tidak terlibat dalam perjalanan jangka panjang sebelum ini pasti patut dicuba sebelum memutuskan untuk menjual rumah anda dan membuat peralihan tetap yang lain. Saya bernasib baik kerana saya melepaskan sewa pangsapuri saya dan menolak sebahagian besar barang saya ke dalam simpanan semasa saya menjelajah. '

Nomad Digital Jenna RoseJenna Rose Robbins , seorang penulis lepas, mengatakan, 'Saya telah menjadi nomad digital selama lima tahun terakhir - dan itu berlaku secara tidak sengaja. Saya meneruskan perjalanan percutian / perniagaan ke Eropah dan akhirnya tinggal selama hampir empat tahun. Walaupun sekarang saya kembali ke Amerika, saya memandu di seluruh negara untuk melawat rakan dan keluarga - 15 negeri dan dikira sejak Ogos. Saya pernah bekerja dari rumah sebelum ini, sekarang rumah di mana sahaja dengan sambungan Wi-Fi. Saya mempunyai pelanggan selama beberapa bulan yang tidak menyedari bahawa saya tidak berada di California, tempat saya dulu berpusat. Dia memberitahu saya bahawa dia akan berada di Berlin pada minggu berikutnya dan saya mengatakan bahawa kita harus bertemu untuk minum kopi. Dia terkejut ketika saya memberitahunya bahawa saya selalu berada di Berlin. Bahagian yang paling menggembirakan adalah bahawa kebanyakan orang mengupah saya kerana mereka fikir saya berada di LA, dan ada juga yang meminta untuk bertemu dengan saya.

Dalam lima tahun kebelakangan ini, saya telah mengunjungi lebih dari 25 negara, menjadikan jumlah keseluruhan saya mencapai lebih dari 50. Saya menghabiskan paling banyak masa di Jerman, Perancis, Sepanyol, dan Sri Lanka. Petua saya untuk sesiapa sahaja yang mempertimbangkan kehidupan nomad digital adalah membuat senarai semua yang anda perlukan untuk menyelesaikan kerja anda (Wi-Fi, ruang kerja yang sesuai, VPN, dan lain-lain) dan pastikan bahawa anda tahu bagaimana mengerjakan semuanya, walaupun anda tidak mempunyai manual dalam bahasa ibunda anda. Terlibat dengan laman web seperti Meetup di mana anda dapat mencari nomad lain. Komuniti ekspatriat di kebanyakan negara sangat ramah, dan anda mungkin akan berjumpa dengan orang yang dapat membantu anda menavigasi kediaman sementara yang baru. '

Silvia Christmann , jurulatih pertumbuhan dan nomad digital mengatakan, 'Tidak kira di mana saya pergi atau apa yang berlaku, saya selalu merasakan dunia adalah tiram saya dan saya boleh pergi ke mana sahaja yang saya mahukan. Setiap kali saya sampai di tempat baru di mana saya membuat diri saya di rumah, saya mendapat perasaan yang sama. Ini bagus ... untuk seketika dan kemudian saya akan melihat apa yang akan datang. Gaya hidup ini dilengkapi dengan sedikit ketidakpastian dan itu boleh menjadi sangat tertekan dan tidak menyenangkan bagi sesetengah orang. Tidak semua orang dapat berkembang di dalamnya. Dan itu bukan perkara buruk. Sekiranya anda suka konsistensi dan menghargai kedekatan fizikal dan masa yang berkualiti dengan rakan dan keluarga anda! Gaya hidup ini bukan untuk anda. '

gaya hidup nomadAdakah Gaya Hidup Nomadik Sesuai untuk Anda?

Fantasi bersantai di pantai, minum wain yang baik tanpa penjagaan di dunia dapat mengaburkan apa yang menjadi nomad digital. Oleh itu, mari kita perhatikan jika gaya hidup nomad sesuai untuk anda.

Sekiranya anda gemar melakukan perjalanan, bersendirian, perubahan berterusan, dan profesional dalam mengatasi halangan, anda mungkin sesuai dengan gaya hidup nomad. Nomad digital akan terdedah kepada kesunyian sehingga anda perlu dapat mengatasi hal itu. Ingatlah bahawa kesunyian bukan hanya tentang ketiadaan orang. Ini juga mengenai perasaan sendiri dalam fikiran anda. Kekurangan hubungan yang benar. Anda juga harus bersedia menghadapi perubahan dan cabaran. Setiap negara mempunyai sekumpulan undang-undangnya sendiri yang selalu perlu anda perhatikan semasa anda melakukan perjalanan di negara mereka.

Gaya hidup nomad digital mungkin tidak sesuai untuk anda jika anda berorientasi keluarga, memerlukan rutin, memerlukan interaksi sosial yang berterusan dan memerlukan kestabilan. Tetapi itu tidak bermaksud bahawa anda tidak dapat mencari barang itu sebagai nomad digital. Anda mungkin berhubung dengan orang asing dengan cara yang belum pernah anda lakukan sebelumnya. Terdapat pejabat kerja di seluruh dunia untuk anda bertemu dengan orang baru dan membuat rutin untuk keseimbangan kerja anda. Terdapat juga kumpulan dan acara nomad digital supaya anda dapat mengembara ke dunia dengan rakan baru.

Yang benar adalah, ada baik dan buruk dalam kedua gaya hidup. Apa sahaja yang anda putuskan untuk dilakukan, kenyataannya adalah bahawa gaya hidup nomad hampir selalu sementara. Nomad digital akhirnya berjaya. Mereka mungkin memilih untuk pulang ke rumah dengan rakan dan keluarga mereka atau membuat rumah baru di suatu tempat di luar negara. Mungkin anda perlu melarikan diri dari 9 hingga 5 selama satu tahun ... atau 10. Tetapi akhirnya, anda akan mendapat tempat yang boleh anda panggil pulang. Dan yang lebih penting, anda akan dapati bahawa anda dapat menjalani kehidupan dengan syarat anda sendiri.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?

Adakah anda ingin menjadi nomad digital? Beritahu kami di mana anda mahu bekerja!



^