Artikel

Kepentingan Ketelusan dalam Perniagaan

Perkhidmatan pelanggan yang baik adalah salah satu asas perniagaan yang berjaya.

Walaupun banyak yang menganggapnya sebagai menangani pertanyaan (terutamanya aduan), sebenarnya lebih jauh daripada itu.



Ia bermula walaupun sebelum ini pelanggan memutuskan bahawa mereka ingin membeli dari anda.



Walaupun anda membina kedai dan menulis salinan anda, anda sudah meletakkan dasar pengalaman pelanggan.

Lakukan dengan baik, dan anda akan meningkatkan jualan.



Tetapi ada satu aspek penting yang, apabila terlewat, boleh sangat memudaratkan perniagaan anda - menetapkan harapan.

Perkara ini berlaku dengan telus dengan perniagaan anda sehingga pelanggan tahu apa yang mereka daftarkan ketika mereka membeli dari anda.

Dalam siaran ini, kami akan melihat pentingnya bersikap telus dengan pelanggan anda, bagaimana ia memberi manfaat kepada perniagaan anda, dan bagaimana anda dapat melaksanakannya.



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mula memanggil gambar.

Mulakan Percuma

Menetapkan Harapan

Lebih kerap daripada tidak, pelanggan hanya ingin tahu apa yang diharapkan dan diberitahu.

Walaupun ini berlaku untuk pelbagai aspek pengalaman berbelanja mereka dengan anda, ia adalah penting untuk penghantaran kerana kehilangan kawalan dan tahap ketidakpastian yang lebih tinggi.

Salah satu kebimbangan terbesar yang diinginkan oleh para dropshippers ialah pengguna tidak sanggup bertahan lama masa penghantaran dari China .

cara memulakan saluran youtube kedua

Tetapi seperti yang telah banyak dijumpai, mereka sudah tahu.

Walaupun begitu, ada tangkapan. Pelanggan perlu mengharapkan ini dari awal.

Ini bermaksud, sebagai perniagaan, tidak menyembunyikan hakikat bahawa mereka mungkin perlu menunggu hingga berminggu-minggu untuk menerima produk mereka.

Jangan menyembunyikan maklumat dan yang paling penting, pasti jangan tipu.

Selagi pelanggan tahu bahawa akan memakan masa dua atau tiga minggu, maka mereka akan gembira. - Mitchell Sandridge

Ini sangat penting pada tahun 2021 dengan pandemi koronavirus logistik yang benar-benar merosot.

Sekiranya pelanggan sudah menjangkakan tahap komunikasi tertentu dari perniagaan dalam keadaan ekonomi dan logistik yang normal, tuntutan ini tentunya semakin meningkat dengan kelewatan dan turun naik oleh COVID-19 .

Jangkaan Pelapisan Gula Berkurangan

Tujuan bersikap telus adalah untuk menguruskan harapan jadi anda meninggalkan sedikit sebanyak anggapan, yang tidak terkawal dan tidak dapat diramalkan.

cara mencari profil twitter

Semakin banyak pelanggan tahu apa yang diharapkan, semakin sedikit kejutan - terutama yang tidak menyenangkan.

Ini mempunyai faedah dua kali ganda:

  • Ini memberi mereka maklumat dan gembira, mendorong kepuasan pelanggan, meningkatkan pengekalan pelanggan, dan meningkatkan pemasaran dari mulut ke mulut .
  • Ia mengurangkan kemungkinan keluhan , pulangan, caj balik dan bayaran balik.

Yang terakhir ini bukan hanya dengan kerugian penjualan. Ini juga datang dengan masa yang hilang kerana terpaksa menguruskan pulangan dan pembayaran balik .

Dalam jangka masa panjang, anda juga merosakkan reputasi dan kehilangan bakal pelanggan.

wakil perkhidmatan pelanggan

Ketelusan juga merupakan bab penting dalam buku panduan etika perniagaan.

Apabila coronavirus menghentikan penghantaran Ahmed Hadi dari AS dan pertanyaan dari pelanggan yang dibanjiri, dia mungkin memilih untuk mengabaikan mereka dan menyimpan wang mereka.

Sebaliknya, dia dengan betul memilih jalan tinggi. Dia tidak hanya dimaklumkan tentang situasi ini, tetapi dia juga menawarkan mereka kemungkinan untuk menukar produk atau menerima pengembalian dana.

Ini mungkin merupakan gerak isyarat yang sederhana, tetapi mempunyai kesan penyatuan yang tahan lama dan positif.

'Mereka memberitahu saya bahawa mereka sangat gembira dengan khidmat Pelanggan mereka menerima dan mereka akan menjadi pelanggan kembali, ‚ÄĚkata Ahmed.

Ketelusan dalam Crowdfunding

Amalan seperti itu lebih penting lagi ketika beralih ke crowdfunding untuk melancarkan produk.

Oleh kerana projek seperti ini biasanya hanya idea atau jumlah sampel yang dihasilkan ketika mereka terlibat dalam crowdfunding, terdapat kelewatan antara melaburkan wang dan benar-benar menerima produk.

Di sinilah komunikasi dan ketelusan dapat meredakan apa jua penantian.

Bila Permainan Shannah Compton melancarkan kempen Kickstarter untuk produknya, Money Mindset Journal, dia tidak tahu bahawa wabak coronavirus akan menular. Tetapi berjaya melakukannya dan mendorong pengeluaran.

Daripada melapisi gula, dia terbuka dan telus mengenai kelewatan. Dia bahkan pergi ke atas dan seterusnya dengan memberikan salinan digital jurnal sehingga pelanggannya mendapat sesuatu dari penantian yang lama.

Menurut Shannah, ada peretasan yang mudah untuk mengetahui apa yang harus dikatakan dan dilakukan dalam situasi seperti ini.

masa terbaik untuk menyiarkan di instagram

'Saya hanya meletakkan diri saya di tempat,' Jika saya adalah pelanggan, bagaimana saya ingin seseorang menghubungi saya? Dan adakah saya mahu mereka memberi saya sedikit tambahan, jadi saya rasa saya mendapat nilai? ''

Apa yang Perlu Telus

gelembung lut sinar

Jadi dengan apa anda harus telus?

Jawapan ringkas untuk ini adalah: semua perkara yang secara langsung mempengaruhi pengalaman membeli-belah pelanggan dengan anda.

Ini bermaksud perkara seperti kualiti produk, masa penghantaran, kemungkinan kelewatan, pembayaran balik dan banyak lagi.

Berkomunikasi di setiap titik sentuhan yang mungkin -sekatayang berlaku sebelum ini pembelian.

Memahami betapa pentingnya hal ini, pasangan yang jatuh Shishir dan Namrata tidak dapat lebih jelas mengenai masa penghantaran dua hingga empat minggu mereka.

Ia dinyatakan dengan jelas pada baris pertama setiap satu dari mereka penerangan produk , di halaman penghantaran mereka, dan bahkan dalam e-mel pengesahan yang mereka kirimkan.

'Jadi jika mereka melewatkannya setelah semua itu, maka kami akan membalasnya dan berkata,' Kami minta maaf kerana anda melewatkannya, ini akan memakan masa dua hingga empat minggu, '' kata Shishir.

Kesimpulannya

Seperti yang pernah dikatakan oleh William Shakespeare,

Kerana tidak percaya kepada dia yang pernah patah iman.

Dengan membeli produk dari anda, pengguna memilih untuk mempercayai bukan hanya produk tetapi pengalaman membeli-belah dengan anda.

Dan seperti semua hubungan, hanya perlu beberapa saat atau keputusan yang sesat untuk memutuskan kepercayaan, dan lebih lama untuk mendapatkannya kembali.

Hargai kepercayaan itu. Bangun di atasnya. Dan menuai pahala.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^