Artikel

Ringkasan Buku The Intelligent Investor oleh Benjamin Graham

Benjamin Graham adalah salah satu pemikir pelaburan praktikal terhebat sepanjang masa. Setelah ibunya yang janda kehilangan semua wang mereka dalam kemalangan kewangan tahun 1907, keluarganya jatuh miskin. Namun, Graham menoleh. Belajar di Columbia University, dia terus bekerja di Wall Street, dari kerani ke penganalisis untuk bekerjasama sebelum menjalankan perkongsian pelaburannya sendiri. Akibatnya, ia mengumpulkan banyak pengetahuan sejarah dan psikologi mengenai pasaran kewangan, yang meliputi beberapa dekad. Dan dia berkongsi pengetahuan itu dalam bukunya, The Intelligent Investor.

pelabur yang bijak



Dalam ‘The Intelligent Investor,’ sedikit masa dihabiskan untuk membincangkan teknik menganalisis sekuriti. Sebaliknya, tumpuan besar diberikan pada prinsip pelaburan dan sikap pelabur. Walaupun ‘The Intelligent Investor’ pertama kali diterbitkan pada tahun 1949, prinsip asas pelaburan yang baik tidak berubah dari satu dekad ke dekad. Oleh itu, dalam ‘The Intelligent Investor’, Benjamin Graham bertujuan untuk mengajar kita tiga perkara:



  1. Bagaimana untuk mengurangkan kemungkinan mengalami kerugian yang tidak dapat dipulihkan
  2. Cara memaksimumkan peluang untuk mencapai kemenangan berterusan
  3. Cara mengatasi cara berfikir yang mengalahkan diri sendiri yang sering menghalang pelabur mencapai potensi sepenuhnya

Untuk menjadi pelabur yang cerdas, anda mesti sabar, berdisiplin, dan bersemangat untuk belajar perkara baru. Anda juga mesti dapat mengawal emosi anda dan berfikir sendiri. Graham menyatakan bahawa kepintaran yang diperlukan untuk menjadi pelabur yang baik mempunyai banyak kaitan dengan watak daripada IQ. Sepanjang ringkasan ‘The Intelligent Investor’ ini, kami akan meneroka beberapa kaedah pelaburan utama, dan formula Benjamin Graham untuk pelaburan pintar dan berjaya.

Isi Kandungan



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Ulasan ‘The Intelligent Investor’ - Analisis Bab Terperinci

Pelaburan berbanding spekulasi

Graham berminat untuk menandakan perbezaan penting antara pelabur dan spekulator (iaitu broker Wall Street). Menurut Graham, pelaburan pintar terdiri daripada tiga perkara:



  1. Analisis menyeluruh mengenai syarikat dan tahap amalan perniagaannya sebelum membeli mana-mana stoknya
  2. Memastikan bahawa anda dilindungi daripada kerugian yang teruk
  3. Tidak menginginkan hasil yang luar biasa, tetapi bertujuan untuk prestasi 'memadai'

Bagi pelabur yang cerdas, wang tidak dibuat hanya dengan 'mengikuti pasaran', iaitu membeli saham, kerana nilainya meningkat, atau menjual saham kerana nilainya telah merosot. Graham berpendapat bahawa kebalikannya adalah benar, menunjukkan bahawa stok menjadi lebih berisiko semakin meningkat nilainya dan sebaliknya.

Walaupun seorang pelabur yakin harga pasar dinilai berdasarkan standar nilai yang ditetapkan, seorang spekulator mendasarkan semua piawai nilai mereka pada harga pasar, yang merupakan perbedaan yang signifikan. Cara terbaik untuk memeriksa sama ada pasaran mempengaruhi penilaian nilai anda adalah dengan bertanya pada diri anda sama ada anda akan senang melabur dalam saham tertentu sekiranya anda tidak dapat mengetahui harga pasarannya. Dengan cara itu, anda harus bergantung pada gerak hati anda.

Atas sebab ini, sangat penting untuk menunjukkan bahawa, tidak seperti spekulator, pelabur pintar tidak melabur untuk menang cepat. Satu-satunya cara untuk mencapai matlamat pelaburan jangka panjang adalah dengan membuat keputusan yang mampan dan boleh dipercayai yang tidak tunduk pada kehendak pasaran saham yang sering berubah-ubah.

Pelaburan dan Inflasi

Untuk memahami inflasi, kita harus melihat bagaimana ia berubah-ubah sepanjang masa. Apabila dipersenjatai dengan data sejarah, jelas untuk melihat bahawa sementara kadar faedah bergoyang, trend keseluruhannya adalah bahawa minat umumnya meningkat dari masa ke masa. Walau bagaimanapun, meramalkan seperti apa kadar faedah di masa depan adalah berisiko. Kami tidak pernah dapat mengetahui dengan pasti angka tersebut di masa depan, tetapi mungkin perlu dipertimbangkan kadar faedah 20 tahun sebelumnya, dan menggunakannya sebagai batu loncatan untuk meramalkan kemungkinan yang mungkin terjadi di masa depan.

Walaupun begitu, hanya kerana masa depan tidak menentu tidak bermaksud kita harus meletakkan semua pelaburan kita dalam bon atau saham semata-mata kerana tarikan kadar faedah semasa mereka. Semakin banyak pelabur mula bergantung pada pendapatan yang diperoleh dari portfolio mereka, semakin besar keperluan mereka untuk melindungi diri dari perkara yang tidak dijangka. Ini bermaksud melabur dalam penyebaran bon dan saham yang lebih luas.

Sejak ‘The Intelligent Investor’ pertama kali diterbitkan, dua pilihan pelaburan tambahan telah tersedia yang melindungi pelabur dari risiko inflasi. Ini adalah:

bagaimana memulakan perniagaan youtube
  • 1. REIT (Amanah Pelaburan Harta Tanah): Syarikat yang memiliki dan mengutip sewa dari kedua-dua harta tanah kediaman dan komersial.
  • 2. TIPS (Sekuriti yang Dilindungi Inflasi Perbendaharaan): bon kerajaan AS yang secara automatik meningkat nilainya semasa inflasi meningkat.

Satu abad sejarah pasaran saham

Pada saat menulis versi 'The Intelligent Investor' yang diperbaharui, ia adalah tahun 1973, dan Benjamin Graham telah berjaya meramalkan bencana beruang tahun 1973-74 di mana saham AS kehilangan 37 peratus dari nilai mereka. Namun, dia dengan tegas menyatakan bahawa pelabur pintar tidak bergantung sepenuhnya pada data sejarah untuk meramalkan masa depan.

Untuk mengelakkan kita mengambil pendekatan yang berfokus pada sejarah semata-mata, Graham berpendapat bahawa kita bertanya kepada diri kita sendiri soalan berikut:

  1. Mengapa pulangan masa depan selalu sepadan dengan pulangan masa lalu?
  2. Sekiranya setiap pelabur yakin bahawa saham tertentu dijamin akan menjana wang dalam jangka masa panjang, maka bukankah itu bermakna pasaran akan menjadi terlalu mahal?
  3. Sekiranya ini berlaku, bagaimana mungkin pulangan masa depan menjadi tinggi?

Seperti yang ditunjukkan oleh Graham, untuk menggunakan pulangan yang baik dari pasaran baru-baru ini sebagai platform untuk memproyeksikan pulangan masa depan adalah berisiko tidak ada stok yang dapat menunjukkan prestasi yang baik secara konsisten sepanjang masa. Walau bagaimanapun, banyak pelabur jatuh ke dalam perangkap untuk membeli tinggi kerana stok nampaknya selamat, dan kemudian menjual rendah apabila saham itu pasti akan goyah. Untuk mengatasi fenomena ini, kita harus menggunakan formula Benjamin Graham yang menunjukkan bahawa kita menggunakan 'peraturan lawan' yang menunjukkan bahawa pelabur yang lebih bersemangat menjadi pilihan saham dalam jangka masa panjang, semakin pasti mereka terbukti salah jangka pendek.

alat pengurusan media sosial terbaik untuk perniagaan kecil

Pada akhirnya, Graham menyatakan bahawa satu-satunya perkara yang dapat dipastikan oleh pelabur ketika cuba meramalkan pulangan saham masa depan, adalah bahawa mereka mungkin akan menjadi salah. Kebenaran tunggal yang diajarkan oleh sejarah kepada kita adalah bahawa masa depan tidak dapat diramalkan. Lebih-lebih lagi, orang-orang yang nampaknya paling pasti bagaimana masa depan akan menjadi yang paling terkejut apabila terbukti sebaliknya. Oleh itu, kuncinya adalah untuk tetap bersikap rendah diri terhadap kebolehan anda untuk meramalkan masa depan untuk mengelakkan anda mengambil risiko yang terlalu tinggi.

Pelabur yang aktif dan bertahan

Keagresifan portfolio anda kurang bergantung pada jenis pelaburan yang anda buat, dan lebih banyak lagi pada jenis pelabur anda. Benjamin Graham menyatakan bahawa ada dua cara untuk menjadi pelabur yang bijak:

  1. Untuk meneliti secara berterusan, pilih, dan amati gabungan bon, dana bersama, dan saham. Graham menyebutnya sebagai pendekatan 'aktif' atau 'giat'. Ia memerlukan banyak masa dan tenaga.
  2. Untuk membuat portfolio kekal yang memerlukan usaha lebih sedikit untuk pihak anda dan berjalan pada autopilot, tetapi hasilnya tidak menimbulkan banyak kegembiraan. Graham menyebutnya sebagai pendekatan 'pasif' atau 'defensif'.

Kedua-dua pendekatan sama pintar, tetapi kejayaan anda dalam salah satu daripadanya memerlukan anda mengetahui pendekatan mana yang lebih sesuai dengan keperibadian anda. Ini kerana anda perlu mengikuti pendekatan ini sepanjang hayat pelaburan anda dan dapat mengawal emosi dan kos anda. Contohnya, jika anda mempunyai banyak masa, berdaya saing, dan menikmati cabaran intelektual, anda mungkin akan membuat pelabur aktif yang lebih baik. Namun, jika anda tidak begitu senang memikirkan wang dan mengutamakan perasaan tenang, anda mungkin lebih sesuai untuk menjadi pelabur yang defensif.

Sebagai pelabur defensif, anda tidak mengubah amalan pelaburan anda hanya kerana keadaan hidup anda berubah. Inti formula Benjamin Graham mengenai pelaburan pintar adalah untuk menggantikan semua ramalan dan ramalan pasaran dengan disiplin.

Pelabur bertahan dan saham biasa

Graham berpendapat bahawa betapa defensif anda sebagai pelabur bergantung pada berapa banyak masa dan tenaga yang ingin anda gunakan untuk mengembangkan portfolio anda. Namun, memandangkan turun naik pasaran saham, mengapa pelabur bertahan akan melabur dalam stok berbanding bon? Kerana, seperti yang disebutkan oleh Graham dalam bab dua, kerana risiko inflasi, untuk melabur sepenuhnya dalam saham atau bon adalah membuat diri anda terdedah. Oleh itu, tidak kira seberapa defensif pelabur anda, anda harus selalu menyimpan sekurang-kurangnya sebahagian wang anda dalam stok.

Salah satu cabaran terbesar yang harus ditentang oleh pelabur defensif adalah kepercayaan bahawa mereka dapat memilih saham tanpa melakukan banyak penyelidikan sebelumnya. Adalah mustahak bahawa rasa keakraban dengan syarikat tidak menggantikan meneliti penyata kewangan syarikat. Seperti yang ditunjukkan oleh ahli psikologi di Universiti Carnegie Mellon, semakin akrab seseorang merasakan mereka mempunyai subjek, semakin besar kemungkinan mereka membesar-besarkan seberapa banyak yang mereka tahu mengenainya.

Fenomena ini dapat dilihat pada sebilangan besar pelabur yang membeli saham di Amazon.com hanya kerana mereka sering menggunakan perkhidmatannya. Dengan mengganti keakraban dengan kajian menyeluruh, para pelabur ini gagal melihat bahawa stok yang mereka beli terlalu mahal. Oleh itu, semakin banyak saham yang tidak asing lagi, semakin besar kemungkinan menjadikan pelabur defensif yang cerdas menjadi yang berpuas hati.

Sebagai pelabur yang defensif, penting juga untuk tidak teruja dengan turun naik pasaran baru yang boleh menyebabkan keputusan pelaburan yang cepat. Cara pelabur defensif berpartisipasi dan memenangi perlumbaan adalah dengan duduk diam. Menurut pendekatan Graham 'rata-rata biaya dolar', seorang pelabur yang bertahan akan secara tetap memasukkan sejumlah wang tetap ke dalam pelaburan tertentu, tanpa mengira bagaimana prestasi pasaran pada minggu tertentu. Malah, pelabur bertahan mungkin memutuskan untuk membeli saham mereka melalui broker atau perancang kewangan. Namun, untuk berpegang pada mantra Graham untuk mengelakkan rasa tidak puas hati, pelabur bertahan mesti menyiasat sama ada penasihat seperti itu harus dipercayai terlebih dahulu.

Dasar portfolio untuk pelabur yang agresif-sisi negatif

Benjamin Graham berpendapat bahawa bagi pelabur yang bertahan dan agresif, perkara yang tidak anda lakukan sama pentingnya dengan apa yang anda lakukan. Dalam bab ini, Graham menyoroti beberapa keperluan mutlak bagi mereka yang ingin mengambil jalan pelabur yang agresif. Ini termasuk:

  • Mengelakkan stok pilihan dengan hasil tinggi kerana tidak ada kaedah yang murah dan tersedia untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan stok tersebut.
  • Jangan mati kematian peniaga dengan terjebak dalam kitaran ganas untuk terus-menerus membeli dan menjual saham mengikut turun naik pasaran. Seperti yang dibuktikan oleh ribuan pelabur yang menjadi mangsa bentuk pelaburan 'agresif' yang berlebihan ini, semakin banyak anda berdagang, semakin sedikit anda menyimpan. Oleh itu, pelabur yang tidak dapat bertahan pada stok mereka selama lebih dari satu atau dua bulan, pasti akan gagal.
  • Jangan terpedaya dengan IPO yang menarik (tawaran awam awal) semata-mata kerana terdapat banyak gembar-gembur di sekitarnya. Semakin banyak gembar-gembur yang ada, semakin besar kemungkinan stoknya terlalu mahal, dan semakin besar kemungkinan anda membuat penilaian berdasarkan emosi anda, berbanding dengan penilaian yang rasional.

Dasar portfolio untuk pelabur yang agresif - sisi positif

Graham mengemukakan empat cara pelabur yang agresif akan membuat pelaburan mereka:

  1. Menjual di pasar tinggi dan membeli di pasaran rendah
  2. Membeli saham pertumbuhan yang dipertimbangkan dengan teliti
  3. Membeli stok murah
  4. Memanfaatkan dan membeli 'situasi khas'

Untuk pelabur yang agresif membuat pelaburan yang baik, ia harus dipertanggungjawabkan dengan dua cita-cita berikut:

  1. Keputusan untuk membeli saham mesti didasarkan pada alasan yang kukuh
  2. Tidak semestinya popular di kalangan pelabur atau spekulator lain

Graham mencadangkan tiga pendekatan pelaburan yang memenuhi kriteria dua kali ganda ini. Ia adalah seperti berikut:

1. Melabur dalam syarikat besar yang agak tidak popular

Sekiranya kita dapat menganggapnya sebagai pasaran yang biasa menilai saham biasa yang telah menunjukkan pertumbuhan yang luar biasa, kita dapat menganggap bahawa pasaran menilai harga syarikat yang tidak berprestasi baik. Kuncinya di sini adalah untuk pelabur yang bijak mencari syarikat-syarikat besar yang sedang melalui Sementara tempoh ketidaktentuan.

Sesungguhnya, pelabur yang cerdas seharusnya hanya berminat dengan saham pertumbuhan yang besar, bukan ketika ia paling popular, tetapi apabila ada yang tidak kena. Strategi ini memberi peluang kepada para pelabur, seperti yang dikatakan Graham, membeli saham di sebuah 'perusahaan besar yang agak tidak popular' yang dijual dengan harga yang sedikit.

Contohnya, Johnson & Johnson, yang pada tahun 2002, mengumumkan bahawa pengawal selia persekutuan sedang menyiasat buku-bukunya setelah tuntutan penyimpanan rekod palsu. Penyimpanan rekod palsu ini menyebabkan stoknya turun 16 peratus dalam satu hari. Pelabur pintar membeli saham ini. Apabila syarikat itu kembali ke kedudukannya yang terdahulu, mereka memperoleh sejumlah wang.

2. Membeli masalah tawar-menawar

Isu tawar-menawar adalah saham atau bon yang bernilai sekurang-kurangnya 50 peratus lebih tinggi daripada apa yang dijualnya. Untuk mengatasinya jika ada masalah, anda mesti terlebih dahulu berusaha untuk mengira sama ada pendapatan saham di masa hadapan melebihi kos isu yang menyebabkannya tidak dinilai. Kedua, anda mesti menilai nilai perniagaan kepada pemilik persendirian yang, sekali lagi, dijalankan terutamanya dengan memproyeksikan potensi pendapatan masa depan. Graham merujuk kepada pendekatan ini sebagai mempunyai keberanian dalam pasaran yang tertekan dengan menggunakan kebijaksanaan analisis nilai.

3. Situasi khas

'Situasi khas' khas timbul apabila syarikat yang lebih besar memperoleh syarikat yang lebih kecil. Untuk membuat pemerolehan sedemikian mungkin, dan untuk mendapatkan pemegang saham syarikat kecil, stok hampir selalu ditawarkan pada harga yang jauh lebih tinggi daripada harga semasa. Oleh itu, mana-mana pelabur yang cukup pintar untuk membeli saham atau bon dalam syarikat yang mungkin hampir muflis, dan dengan itu menjual dengan murah, tetapi kemungkinan mempunyai peluang untuk dibeli dan meningkatkan nilai sahamnya, dapat menghasilkan banyak wang.

Turun naik pelabur dan pasaran

Untuk sebahagian besar masa, pasaran menetapkan harga saham dengan tepat, tetapi kadang-kadang, harga itu salah. Graham menjelaskan mengapa dengan mengukir imej pasar sebagai 'Mr. Pasarkan 'pelabur panik yang membayar terlalu banyak untuk saham ketika mereka melakukannya dengan baik dan berusaha keras untuk menyingkirkan mereka ketika harga mereka jatuh. Oleh itu, adalah mustahak bagi pelabur yang cerdas untuk melihat pasaran sebagai entiti yang didorong oleh emosi, yang tidak boleh dipercayai, walaupun kebanyakan orang melakukannya.

Walaupun tidak diragukan lagi adalah idea yang baik untuk memerhatikan bagaimana pasaran berperilaku, pelabur yang cerdas harus bersikap dengan cara yang melayani kepentingan mereka, tanpa terjebak dalam tarikan turun naik pasaran yang dramatik. Graham berpendapat bahawa salah satu kelebihan besar menjadi pelabur individu ialah anda boleh berfikir sendiri. Dengan membiarkan diri anda tersesat dalam tingkah laku pasaran, anda akan melupakan objektif aset terbesar anda, pemikiran kritis. Walaupun anda tidak dapat mengawal bagaimana pasaran berubah dari masa ke masa, anda dapat mengawal yang berikut:

gambar percuma untuk dimuat turun dan digunakan
  • Kos pembrokeran anda (dengan berdagang jarang, murah, dan sabar)
  • Kos pemilikan anda (dengan menolak dana bersama dengan perbelanjaan tahunan yang tinggi)
  • Harapan anda (dengan meletakkan ramalan pulangan anda dalam kenyataan, bukan khayalan)
  • Risiko anda (dengan mempelbagaikan, menyeimbangkan semula, dan memilih berapa banyak aset anda untuk dipasarkan)
  • Bil cukai anda (dengan menahan semua stok anda selama minimum satu tahun, dan jika boleh, lima tahun untuk memastikan liabiliti keuntungan modal anda rendah)
  • Kelakuan anda

Melabur bukan untuk mengalahkan orang lain dalam permainan pelaburan, tetapi juga untuk mengawal tingkah laku anda dan mengendalikan permainan anda sendiri. Sekiranya anda merancang untuk melabur sekurang-kurangnya 25 hingga 30 tahun, maka pendekatan pelaburan yang paling logik adalah membeli setiap bulan secara automatik dan membeli lebih banyak setiap kali anda mendapat wang tambahan. Pasaran saham adalah pilihan terbaik untuk pelaburan seumur hidup, dan jenis pelaburan automatik yang teliti ini, bermaksud anda cenderung tergoda untuk membuat keputusan yang cepat, tidak stabil, dan didorong oleh pasaran.

Sekiranya stok berjalan lancar, anda membeli, jika jatuh, anda membeli, dan lama-kelamaan, pelaburan anda akan mula bertambah dengan stabil. Graham menyatakan bahawa akan lebih baik jika kita tidak dapat melihat sebut harga pasaran untuk saham kita sama sekali kerana itu kita akan terhindar dari penderitaan yang disebabkan oleh 'kesalahan penilaian orang lain'. Dengan meletakkan portfolio anda pada autopilot, anda mengelakkan perubahan mood “Mr. Pasarkan ”dan boleh fokus pada matlamat kewangan jangka panjang anda.

Melabur dalam dana pelaburan

Walaupun dana bersama menjadikan pelaburan kelihatan mudah dan berpatutan, mereka datang dengan masalah mereka. Mereka sering berprestasi rendah, berlebihan, dan berkelakuan tidak menentu. Oleh itu, pelabur yang bijak mesti memilih dengan berhati-hati sebelum melabur dalam dana bersama. Sekumpulan sarjana kewangan yang mengkaji dana bersama selama setengah abad menyimpulkan bahawa dana bersama cenderung berkelakuan seperti berikut:

  • Mereka tidak memilih stok dengan cukup baik untuk menampung kos meneliti dan memperdagangkannya.
  • Semakin tinggi perbelanjaan dana bersama, semakin rendah pulangannya.
  • Semakin kerap pertukaran dana bersama, semakin rendah pulangannya.
  • Reksa dana yang lebih mudah berubah daripada yang lain dan cenderung kekal tidak menentu.
  • Reksa dana yang mempunyai pulangan tinggi pada masa lalu tidak mungkin dapat mengekalkan pulangan tinggi ini untuk jangka masa panjang.

Walau bagaimanapun, dengan pengetahuan mengenai kekeliruan dana bersama, pelabur yang cerdas lebih bersedia untuk mengetahui dana bersama yang lebih kukuh daripada yang lain yang tidak stabil. Selanjutnya, dana bersama menawarkan kepada pelabur yang cerdas cara terbaik untuk mempelbagaikan portfolio mereka dan membebaskan mereka untuk melakukan sesuatu selain menganalisis pasaran dan memilih saham mereka tanpa henti.

Secara amnya, dana indeks yang memiliki semua saham di pasaran dalam satu masa akan mengalahkan dana terpilih dalam jangka masa panjang. Walaupun ini bukan kaedah yang sangat menarik untuk melabur, jika anda dapat memegang dana indeks selama 20 tahun atau lebih, anda mungkin akan mengungguli sebahagian besar pelabur profesional dan individu. Graham dan Warren Buffett sama-sama bersetuju bahawa dana indeks adalah satu-satunya pilihan terbaik untuk pelabur pintar individu.

Pelabur pintar dan penasihat mereka

Ramai pelabur merasa senang dengan pendapat kedua penasihat kewangan yang sangat baik. Sama ada untuk mendapatkan nasihat mengenai kadar pulangan atau menyalahkan seseorang apabila ada yang salah, mempunyai penasihat dapat membuktikan aset penting dalam gudang pelabur pintar. Memang ada senario khusus di mana mencari penasihat mungkin terbukti lebih bermanfaat termasuk:

  • Sekiranya portfolio anda kehilangan sejumlah besar nilainya.
  • Sekiranya anda berjuang untuk menjaga dan mengekalkan anggaran peribadi dan hampir tidak dapat memenuhi keperluan, apatah lagi mula berjimat.
  • Apabila portfolio anda terlalu banyak dipelbagaikan sehingga benar-benar huru-hara.
  • Sekiranya anda baru-baru ini mengalami perubahan hidup yang ketara, seperti menjadi bekerja sendiri, atau jika anda perlu menjaga ibu bapa anda yang sudah tua.

Namun, sebelum memilih penasihat anda, anda mesti terlebih dahulu berusaha memastikan sama ada anda boleh mempercayai mereka, dan kemudian anda perlu menyiasat dan mengesahkan bukti mereka. Apabila anda menjumpai, penasihat kewangan yang baik akan dapat membuat:

  • Pelan kewangan yang komprehensif
  • Penyataan dasar pelaburan
  • Pelan peruntukan aset

Ketiga-tiga aspek ini adalah asas dari mana keputusan kewangan boleh dipercayai dibuat, anda mesti membuatnya bersama. Jangan melabur apa-apa sehingga anda sendiri berpuas hati dengan keputusan pelaburan yang dicadangkan oleh penasihat anda.

Analisis keselamatan untuk pelabur awam

Adalah sukar untuk mengetahui faktor mana yang menentukan sama ada anda bersedia membayar saham atau tidak, tetapi Graham memberikan lima kualiti untuk mengukur daya tarikan pilihan saham:

cara menyiarkan semula video di ig
  1. Prospek jangka panjang syarikat. Kualiti ini memerlukan pelabur yang cerdas untuk melihat laporan tahunan syarikat bernilai sekurang-kurangnya lima tahun dan menjawab dua soalan: Dari mana keuntungan syarikat berasal, dan apa yang membuat syarikat ini berkembang?
  2. Kualiti pengurusan syarikat. Pengurusan syarikat yang baik akan melakukan apa yang mereka katakan. Mereka harus bersikap jujur ​​terhadap kegagalan mereka dan bertanggungjawab terhadapnya.
  3. Kekuatan dan struktur kewangan modal syarikat. Adakah syarikat menghasilkan lebih banyak wang tunai daripada yang dimakannya, dan pengurus melabur semula wang ini untuk meningkatkan keuntungan lebih jauh.
  4. Rekod dividen syarikat. Teliti sejarah dividen sepuluh tahun sebelumnya. Sekiranya dividen meningkat pada purata stabil sekurang-kurangnya enam hingga tujuh peratus dalam sepuluh tahun terakhir, itu petanda baik.
  5. Kadar dividen syarikat semasa.

Perkara yang perlu dipertimbangkan mengenai pendapatan sesaham

Pelabur yang cerdas mengetahui sejauh mana eksekutif dan akauntan atasan kadang-kadang membuat diri mereka sangat kaya dengan perbelanjaan syarikat dan pemegang sahamnya. Terdapat banyak cara bahawa pelaporan kewangan dan 'perakaunan kreatif' menjadikan syarikat kelihatan lebih menarik dari segi kewangan.

Sebagai contoh, pendapatan pro forma pada asalnya bertujuan untuk memproyeksikan gambaran yang jujur ​​mengenai pertumbuhan pendapatan jangka panjang dengan memperhitungkan penyimpangan jangka pendek dan peristiwa yang tidak berulang. Pernyataan pro forma mungkin menunjukkan berapa banyak syarikat yang dapat dibuat sepanjang tahun sebelumnya sekiranya syarikat yang baru mereka perolehi itu bersama mereka sepanjang tahun itu.

Walau bagaimanapun, penghasilan pro forma juga dapat digunakan dengan cara yang lebih korup dengan syarikat yang menunjukkan seberapa baik prestasi mereka sekiranya mereka tidak membuat keputusan pelaburan yang buruk. Sebagai contoh, pada tahun 2001, JDS Uniphase Corps menyampaikan penghasilan pro forma seolah-olah tidak membayar $ 4 juta dalam cukai, kehilangan $ 7 juta dalam stok buruk, dan seolah-olah ia tidak mengalami pengecasan penggabungan dan muhibah $ 2.5 bilion. Oleh itu, pelabur pintar akan mengabaikan sebarang laporan pendapatan pro forma.

Syarikat juga mungkin mengenali hasil sebelum waktunya yang belum memasukkan akaunnya, iaitu, memproyeksikan pendapatan tahunan berdasarkan jumlah produk yang dihasilkan dan dijangka akan dijual, sebelum mereka menjualnya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh pelabur pintar untuk memastikan sama ada syarikat yang akan mereka laburkan mempunyai beberapa tanda merah dalam kaedah perakaunannya:

berapa banyak geofilter pada snapchat
  1. Baca ke belakang – Semasa membaca laporan kewangan syarikat, mulakan di halaman terakhir, dan baca hingga awal. Hampir semua perkara yang syarikat tidak mahu anda baca akan dijumpai di bahagian belakang laporan.
  2. Baca nota - Sentiasa baca nota kaki penyata kewangan yang terdapat dalam laporan tahunan. Pastikan membandingkan nota kaki dengan sekurang-kurangnya satu syarikat yang merupakan pesaing rapat.
  3. Baca lebih lanjut – Terutama jika anda seorang pelabur yang giat, adalah bijak untuk belajar sebanyak mungkin mengenai pelaporan kewangan untuk mengurangkan risiko anda disesatkan oleh penyata pendapatan yang meragukan.

Pemilihan saham untuk pelabur bertahan

Secara definisi, pelabur bertahan mengambil pendekatan jangka panjang untuk pelaburan yang berisiko rendah. Alat terbaik yang dicipta untuk pelaburan saham penyelenggaraan rendah adalah dana indeks kos rendah. Walau bagaimanapun, sebilangan pelabur bertahan menikmati cabaran intelektual untuk memilih beberapa saham individu. Apabila ini berlaku, disarankan agar pelabur bertahan menyimpan 90 peratus sahamnya dalam dana indeks, meninggalkan sepuluh peratus untuk dilaburkan di pasaran saham sesuka hati. Untuk membantu pelabur bertahan membuat keputusan pelaburan saham pintar, Graham mencadangkan kriteria berikut untuk pemilihan saham:

  1. Saiz yang mencukupi. Ketika Graham pertama kali menulis 'The Intelligent Investor,' dia menyatakan disarankan untuk tidak melabur di syarikat yang lebih kecil. Walau bagaimanapun, dengan pilihan untuk membeli ke dalam dana bersama yang mengkhususkan diri dalam saham kecil hari ini, juga masuk akal dari segi kewangan untuk membeli ke dalam syarikat yang lebih kecil melalui dana indeks syarikat kecil.
  2. Keadaan kewangan yang kuat. Graham mentakrifkan kekuatan kewangan sebagai portfolio saham yang pelbagai, aset semasa sekurang-kurangnya menggandakan liabiliti semasa, dan hutang jangka panjang tidak melebihi modal kerja.
  3. Kestabilan perolehan. Saham kuat jika mempunyai beberapa pendapatan pada saham biasa dalam setiap sepuluh tahun sebelumnya.
  4. Rekod dividen. Cari syarikat yang membayar dividen dan yang mempunyai sejarah melakukannya.
  5. Nisbah P / E sederhana. Hanya pilih saham yang harganya sekarang tidak lebih dari 15 kali pendapatan purata selama tiga tahun kebelakangan.
  6. Nisbah harga-ke-buku sederhana. Gandakan nisbah P / E dengan nisbah harga-ke-buku. Sekiranya bilangannya di bawah 22.5, kemungkinan stoknya berpatutan.

Pemilihan saham untuk pelabur yang giat

Bagi kebanyakan pelabur, memilih saham individu tidak disarankan. Malah kebanyakan profesional melakukan pekerjaan yang buruk. Walaupun sebilangan kecil pelabur pandai memilih saham mereka sendiri, majoriti akan lebih baik melabur secara defensif, dalam dana indeks. Namun, bagi mereka yang ingin memberikan investasi yang giat, Graham menyarankan untuk berlatih terlebih dahulu, dengan menghabiskan satu tahun mengesan dan memilih stok, tetapi tidak melaburkan wang. Dengan cara ini, anda belajar tanpa menanggung hutang yang besar.

Setelah setahun, ukur hasil anda berbanding bagaimana yang akan anda lakukan sekiranya anda memasukkan wang anda dalam dana indeks. Sekiranya anda mendapati prosesnya melelahkan, atau anda memilih stok yang buruk, mungkin perlu dipertimbangkan untuk menjadi pelabur yang defensif. Namun, jika anda menikmati prosesnya dan memperoleh pulangan yang lumayan, Graham menyarankan untuk mengumpulkan pilihan saham, tetapi menghadkannya hanya sepuluh peratus dari keseluruhan portfolio anda. Selebihnya harus dilaburkan dalam dana indeks.

Sekiranya anda memutuskan untuk melabur sepuluh peratus ini di pasaran, maka anda harus mencari stok dan industri yang tidak dapat digayakan sementara dan, dengan itu, menawarkan potensi keuntungan besar setelah persepsi masyarakat berubah. Dengan memeriksa perniagaan yang setanding, atau harga yang diperoleh syarikat sejenis selama bertahun-tahun, anda dapat memperoleh idea yang baik tentang seberapa besar nilai syarikat.

Seterusnya, adalah mustahak untuk melihat siapa yang menjalankan syarikat dan bertanya kepada diri sendiri: Adakah penyata kewangan syarikat dapat difahami, atau apakah itu penuh dengan istilah yang tidak jelas? Pengurus yang baik menyampaikan status-quo syarikat dengan jelas dan jujur. Bendera merah lain adalah jika pengurus bercakap lebih banyak mengenai harga saham daripada perniagaan. Ini adalah tanda-tanda bahawa syarikat tidak berprestasi sebaik mungkin.

Yang terpenting, pelabur yang bersungguh-sungguh mesti berdisiplin dan konsisten, menolak mengubah pendekatan mereka walaupun kelihatannya tidak fesyen, dan mereka hanya harus fokus pada apa yang mereka lakukan, bukan apa yang sedang dilakukan oleh pasaran.

Margin keselamatan sebagai konsep utama pelaburan

Kehilangan wang adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan untuk melabur. Untuk menjadi pelabur pintar, anda perlu memastikan bahawa anda tidak akan kehilangan sebahagian besar atau keseluruhan wang anda. Untuk memberi penyangga kepada diri sendiri, Graham menyarankan agar anda enggan membayar terlalu banyak untuk pelaburan dan, oleh itu, meminimumkan kemungkinan kekayaan anda hilang sepenuhnya. Seperti yang telah diulang-ulang dalam buku ini, risiko terbesar bagi kesihatan kewangan kita bukanlah saham, tetapi kita sendiri. Risiko terletak bukan di pasaran, tetapi dalam jenis pelaburan kita.

Menurut ahli psikologi pemenang hadiah Nobel, Daniel Kahneman, kita sering menjadi mangsa dua cara berfikir ketika membuat keputusan:

  1. Keyakinan yang dikalibrasi dengan baik (adakah saya memahami pelaburan ini seperti yang saya rasa?)
  2. Penyesalan yang dijangkakan dengan betul (berapa banyak yang akan saya menyesal jika analisis saya ternyata salah?)

Untuk memeriksa sama ada keyakinan anda dikalibrasi dengan baik, pertimbangkan untuk bertanya kepada diri sendiri soalan berikut:

  • Apa rekod saya dengan membuat keputusan yang serupa?
  • Seperti apa rekod orang lain yang membuat keputusan serupa?
  • Sekiranya saya membeli, ini bermakna orang lain menjual. Sejauh mana kemungkinan saya mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh penjual?
  • Sekiranya saya menjual, orang lain akan membeli. Sejauh mana kemungkinan saya mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh pembeli?
  • Berapa banyak pelaburan yang perlu ditingkatkan sebelum saya berjaya (termasuk cukai dan kos perdagangan)?

Untuk menilai sama ada anda benar-benar menjangkakan penyesalan anda, tanyakan pada diri sendiri:

  • Berdasarkan prestasi sejarah pelaburan serupa, berapa banyak wang yang mungkin saya akan rugi?
  • Adakah saya mempunyai pelaburan lain yang boleh membuat saya kecewa sekiranya keputusan ini ternyata buruk?
  • Adakah saya terlalu banyak berisiko dengan pelaburan ini?
  • Adakah saya pernah kehilangan banyak wang untuk pelaburan sebelum ini? Bagaimana rasanya? Adakah saya membeli lebih banyak, atau adakah saya berjaya?
  • Adakah saya mengawal tingkah laku saya, atau adakah saya bergantung pada kemahuan untuk mengelakkan saya panik pada masa yang salah?

Kesimpulannya, kebarangkalian anda membuat pelaburan buruk sepanjang hayat pelaburan anda dijamin 100 peratus. Oleh itu, Graham bersikeras bahawa pelabur pintar telah memastikan diri mereka terhadap kerugian yang mungkin timbul akibat pelaburan buruk. Ramai pelabur begitu yakin bahawa mereka betul, mereka tidak melakukan apa-apa untuk melindungi diri daripada akibat salah, dan ini membawa maut kepada pelabur.

Walau bagaimanapun, dengan memastikan portfolio anda dipelbagaikan secara kekal, dan turun naik pasaran tidak pernah mempengaruhi anda, anda dapat memastikan bahawa kejatuhan keputusan pelaburan buruk anda tidak akan menjadi bencana. Ini bermaksud bahawa anda boleh terus melabur dengan kerap, sabar dan tenang, kerana anda secara beransur-ansur berusaha mencapai matlamat kewangan jangka panjang anda.

Anda boleh membeli Intelligent Investor oleh Benjamin Graham di Amazon .

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^