Bab 7

Kepandaian Lebih Penting Daripada Sumber

'Saya tidak mempunyai cukup masa.'

'Saya belum cukup muda untuk bermula.'



'Saya tidak mempunyai cukup wang untuk itu.'



'Saya tidak cukup pintar untuk melakukan itu.'

'Saya tidak mempunyai hubungan yang betul.'



Kami menggunakan alasan seperti ini sepanjang masa ketika kami berprestasi rendah atau gagal mencapai matlamat kami. Sangat mudah untuk menyalahkan sumber untuk kegagalan kita, seperti kekurangan masa, kecerdasan, keyakinan, atau fokus.

Pengusaha sumber terbesar yang dikatakan kekurangan adalah wang.

Menurut Gallup , 84% bakal usahawan tidak pernah memulakan perniagaan kerana mereka menyukai keselamatan pendapatan tetap. Lebih-lebih lagi, 68% mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai simpanan peribadi yang cukup untuk bermula.



Berapa banyak idea atau peluang perniagaan yang anda lalui kerana anda tidak mempunyai wang untuk memulakan? Berapa banyak yang telah anda tinggalkan kerana mereka memerlukan anda menanggung hutang atau menunggu bertahun-tahun untuk memperoleh keuntungan?

Wang pasti dapat menjadi perhatian yang sah (yang mungkin mengapa anda menganggap pelaburan kos rendah e-dagang begitu menarik), tetapi ia hanyalah sumber daya - bukan jalan buntu.

Dalam dunia yang sempurna, anda pasti ada semua sumber yang anda perlukan untuk menjalankan kedai pembunuh . Terdapat banyak masa dalam sehari, wang tunai yang banyak untuk dibakar, akses ke setiap alat perisian yang mungkin anda impikan, dan semua kecerdasan / keyakinan / pemacu / apa sahaja untuk melancarkan kejayaan anda.

Tetapi anda tidak mempunyai semua sumber yang anda perlukan.

Anda mungkin tidak pernah mempunyai semua sumber yang anda perlukan. Kamu perlu membuat sumber anda sendiri.

Itu kepintaran panggilan, dan itu yang paling penting kemahiran keusahawanan yang boleh anda miliki.

Jeff Bezos, pengasas Amazon (dan raja e-dagang sekiranya pernah ada), kredit kepintaran sebagai ciri utama yang menjadikan impiannya menjadi kenyataan.

'Seperti yang diketahui oleh banyak pengusaha, intinya untuk terus maju adalah anda menghadapi masalah, anda mengalami kegagalan, perkara tidak berjalan lancar,' kata Bezos. 'Anda harus membuat sandaran dan mencuba lagi. Setiap kali anda mengalami kemunduran dan anda membuat sandaran dan mencuba lagi, anda menggunakan akal, anda menggunakan kemandirian. Anda cuba mencipta jalan keluar dari kotak. '

Kepintaran adalah kemampuan anda untuk mencari jawapan untuk soalan anda dan mengatasi cabaran. Ini adalah satu kemahiran yang menghasilkan semua kemahiran lain bakat yang menyatukan semua bakat lain. Sekiranya anda hanya mengembangkan satu bahagian dari alat alat keusahawanan anda, semestinya itu adalah kepintaran.

Semasa anda membina dan mengurus kedai e-dagang, anda akan menghadapi sejuta cabaran. Anda akan menghadapi rintangan setiap hari. Anda akan mendapati diri anda berada di hadapan masalah yang tidak pernah anda bayangkan yang perlu dihadapi oleh pemilik kedai e-dagang.

Namun, dari semasa ke semasa, usahawan baru meninggalkan atau menangguhkan impian e-dagang mereka kerana mereka tidak mempunyai sumber yang nampaknya kritikal untuk kejayaan mereka.

Apabila mereka memukul dinding, mereka menganggapnya hanya sesetengah sumber yang tidak dapat dicapai yang dapat menolong mereka menyelesaikannya.

Steve Chou dan isterinya membina sebuah kedai e-dagang enam angka dalam satu tahun. Sekarang dia mengajar pengusaha lain bagaimana menjalankan kedai mereka sendiri. Dia mengatakan apa yang menentukan seorang usahawan yang berjaya dari seorang usahawan yang gagal adalah bagaimana mereka bertindak balas apabila perkara tidak berjalan seperti yang dirancang . 'Pengusaha yang gagal merasa tidak berdaya, membuat alasan dan bermain kad mangsa.'

Kemahiran sebenar seorang usahawan bukanlah yang anda tahu. Bukan rangkaian orang anda yang berhubung dengan baik, pengalaman masa lalu anda, atau bahkan akal anda.

Kemahiran sebenar pengusaha adalah kepandaian anda: Keupayaan anda menyelesaikan masalah.

Begitulah cara anda menjatuhkan tembok secara metodis sehingga jalan sebelum anda jelas. Ini adalah bagaimana anda menggunakan apa sahaja yang anda ada untuk membuat alat anda sendiri dan mengatasi rintangan anda.

Mark Watney, protagonis dari Orang Martian , mengatakan sesuatu yang menarik di akhir novel (setelah kembali ke Bumi) yang harus diingat oleh semua pengusaha:

Anda menyelesaikan satu masalah dan anda menyelesaikan masalah yang berikutnya, dan kemudian yang lain. Sekiranya anda menyelesaikan masalah yang mencukupi, anda akan pulang ke rumah.

Sekarang, jelas watak itu merujuk kepada kelangsungan hidupnya di planet yang bermusuhan dan perjalanannya pulang, tetapi sentimen itu penting: Mendapatkan apa yang anda mahukan adalah menyelesaikan masalah, sehingga tidak ada masalah yang perlu diselesaikan.

Nasib baik, masalah anda lebih bersifat daratan daripada Mark Watney. Anda boleh menyelesaikan sebarang cabaran keusahawanan e-dagang dari keselesaan sofa anda sendiri dengan komputer riba anda.

Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Bagaimana Menjadi Usahawan yang Lebih Berguna

Walaupun kepintaran selalu penting, ia sangat penting pada awal perjalanan e-dagang anda.

Anda tidak mempunyai kewangan untuk menggunakan reka bentuk web anda, pemasaran digital, iklan berbayar, media sosial, PR, pemasaran e-mel dan sebagainya. Anda mesti memakai semua topi.

Tetapi ini tidak bermaksud anda harus berhenti menjadi pandai apabila perniagaan anda berjaya. Ini adalah kemahiran yang selalu berguna.

'Kepintaran bukanlah cara untuk mengatasi kekurangan,' kata jurulatih perniagaan John Baldoni . 'Ini dapat menjadi kebajikan yang membuka pintu untuk pencapaian yang lebih besar.'

cara melancarkan saluran youtube

Ambil Kisah Bill McBean , misalnya.

Pada tahun 90-an, Bill berpeluang membeli perniagaan lain, yang akan menjadikannya pemain terbesar di pasarannya - kecuali dia tidak mempunyai uang tunai. Jadi, bukannya meminjam atau berpaling dari perjanjian itu, dia merundingkan semula kos perbankannya untuk membebaskan wang tunai yang cukup untuk membeli syarikat lain. Kepintarannya mengembangkan syarikatnya tanpa menanggung hutang.

Kepandaian adalah kemahiran penting, tetapi kemahiran seperti kemahiran lain.

Dengan kata lain, jika penyakit anda hilang atau anemia, anda boleh mengembangkannya. Mari kita bincangkan beberapa cara untuk menjadi usahawan e-dagang yang lebih bijak.

1. Terima bahawa Anda Tidak Tahu Segala-galanya

Sukar untuk didengar, tetapi anda tidak tahu semuanya.

Sekiranya anda mendapati sesuatu yang membingungkan atau sukar, ini bukan kerana dunia telah bersekongkol terhadap anda atau kerana anda telah diperlakukan secara tidak adil. Itu hanya kerana anda belum mempelajarinya. Sebelum anda dapat mencari jalan keluar untuk masalah, anda harus terlebih dahulu mengakui ketidaktahuan anda.

Ketidaktahuan, bagaimanapun, bukanlah suatu kekurangan. Kita semua tidak mengetahui banyak perkara. Ketidaktahuan adalah peluang untuk menjadikan diri anda lebih kuat, lebih pantas, dan lebih pintar.

2. Bersandar pada Orang Lain

Menjadi pandai tidak bermaksud anda harus bekerja sendiri.

Cari jalan keluar untuk masalah dengan cara yang anda boleh, walaupun ini berunding dengan orang lain. Ini sangat penting jika anda mengambil pembantu atau pekerja bebas. Sekiranya anda membayarnya, anda boleh menggunakannya semaksimum mungkin.

Jangan takut untuk bercakap apabila anda menghadapi masalah. Beritahu semua orang yang anda temui, walaupun anda rasa mereka tidak dapat membantu. Jangan mengeluh tentang 'nasib buruk' atau 'kemalangan' anda, tetapi beritahu mereka bahawa anda sedang bergelut dengan sesuatu dan anda mahukan inputnya. Anda tidak pernah tahu dari mana idea yang baik dapat datang dan dari mana idea itu dapat memimpin anda.

Kadang kala, mencari jalan keluar bermaksud membelanjakan wang. Sebagai contoh, jika anda memerlukan salinan Terma & Syarat khas, anda semestinya bercakap dengan peguam e-dagang . Tetapi jika anda menghadapi situasi cukai yang unik, anda perlu bercakap dengan akauntan. Dan jika anda perlu mempelajari sesuatu kemahiran, anda sentiasa dapat membeli dan menyelesaikannya kursus e-dagang dalam talian .

3. Sertailah Komuniti Pemilik Kedai Lain

Banyak pengusaha e-dagang menangani masalah yang sama yang anda hadapi. Menyelesaikan masalah semudah menghubungi seseorang yang pernah berada di sana sebelumnya. Sertai beberapa atau semua komuniti yang disenaraikan di sini. Bergaul dengan usahawan e-dagang lain secara berkala (sebelum anda meminta pertolongan) untuk membina hubungan.

4. Optimumkan Apa yang Anda Miliki

Pada tahun 80-an, rancangan TV Amerika memanggil MacGyver memaparkan ejen rahsia yang hebat yang boleh membuat bom dan alat lain daripada barang-barang rumah tangga biasa seperti tali, pita saluran, dan pembersih jubin. Dia menghindari situasi yang tidak menentu dan menyelamatkan hari itu dengan hanya menggunakan barang-barang yang ada dan kepintarannya.

Sebagai pemilik kedai e-dagang, anda mesti menjadi MacGyver anda sendiri. Apabila ada cabaran di hadapan anda, tanyalah pada diri sendiri, 'Alat apa yang sudah saya miliki yang dapat saya gunakan untuk menyelesaikan masalah saya?'

5. Selesaikan Masalah Hari Ini, Bukan Besok

Pada bahagian sebelumnya, kami membincangkan penyelesaian masalah di hadapan anda, dan bukannya membimbangkan keadaan perniagaan anda di jalan. Anda akan mendapati masalah anda lebih kecil daripada yang kelihatan ketika anda mengurangkannya kepada beberapa perkara penting.

Jangan membina penyelesaian untuk perniagaan berjuta-juta dolar. Anda belum ada. Dan anda tidak akan berada di sana selama bertahun-tahun akan datang .

Sebaliknya, fokus pada membina penyelesaian yang dapat menyelesaikan masalah yang sudah anda hadapi.

Contohnya, anda tidak memerlukan alat pemasaran e-mel terkini hari ini kerana anda berharap dapat memiliki 100 ribu pelanggan esok. Itu mahal dan kompleks.

Buat masa ini, jalankan dengan beberapa alat percuma agar sistem anda berjalan dengan segera. (Anda boleh risau tentang 100 ribu pelanggan anda apabila anda memilikinya.)

Ubah Kepandaian Menjadi Mindset

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, jangan berhemat pada hari-hari awal perjalanan e-dagang anda atau ketika kesukaran wang. Orang yang paling berjaya di dunia menggunakan akal mereka setiap hari, walaupun mereka mempunyai ribuan pekerja untuk melakukan pekerjaan untuk mereka dan berbilion-bilion dolar untuk dibelanjakan. Jadikan kepintaran (terutama bergantung pada sumber daya anda sendiri) sebagai sebahagian daripada pemikiran harian anda, jadi anda selalu melakukan lebih banyak dengan lebih sedikit.



^