Artikel

Keringat, Diskaun, dan E-mel yang Tepat Waktu: Bagaimana Tiga Kedai Mendapat Hujung Minggu Black Friday mereka

Menuju ke atas.

Setelah bulan Oktober berlangsung, dan hiasan Krismas mulai menjalar ke kedai, anda akan mula mendengar lebih banyak lagi mengenai acara besar yang lain.



Jumaat Hitam.



gambar percuma untuk digunakan untuk perniagaan

Ini kerana hujung minggu, yang bermula pada hari Jumaat selepas cuti Thanksgiving AS dan berakhir empat hari kemudian pada hari Cyber ​​Monday, menandakan single hujung minggu jualan terbesar tahun ini.

Sebagai peruncit di seluruh dunia mengurangkan harga mereka, pelanggan di mana sahaja menyerbu masuk ke kedai dalam mengejar potongan manis dan manis itu.



Baiklah, jadi semua perkara itu bagus jika anda pelanggan. Tetapi bagaimana jika anda berada di sisi lain skrin?

Bagaimana rasanya sebagai pemilik kedai pada hujung minggu Black Friday dan Isnin siber ?

Hari ini, saya berkongsi kisah tiga pemilik e-dagang yang berjaya di sana, di parit-parit yang sibuk untuk menarik hujung minggu Black Friday yang besar.



Merekamembuka diri tentang kesilapan yang mereka lakukan, saat-saat mereka tidak dapat menghilangkan senyum dari wajah mereka, dan kenyataan hujung minggu yang mempunyai kemampuan untuk membuat atau mematahkan perniagaan anda.

Sebelum menyelam, pastikan membaca yang menarik ini Fakta Black Friday . Ini pasti memberi anda jawapan mengapa begitu banyak pemilik kedai mengambil berat tentang peristiwa ini.

Selesai? Sejuk. Sekarang mari kita lihat cerita.

Isi Kandungan

Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Tahap 1: Membangunkan Rancangan

Jacky dan Albert: Hujung Minggu Membuat atau Break mereka

Tahun lalu dalam beberapa minggu sebelum hujung minggu Black Friday, Jacky Chou yang berpangkalan di Berlin dan rakan perniagaannya Albert Liu membakar wang. Mereka baru sahaja melancarkan yang baru kedai hiasan rumah , dan sangat berusaha mencari produk yang akan dijual. Mereka menyiarkan iklan untuk produk yang berbeza, menguji segalanya dari angsa kolam hingga tiang jam. Tidak ada yang berjaya.

Dengan $ 3,000 sudah habis, mereka tahu mereka harus mencari jalan untuk membuat penjualan sebelum mereka kehabisan wang. Dan kemudiantiba-tiba, ia berlaku.

Dari pelbagai produk yang mereka uji, muncul pemenangd. Sebilangan jualan mula melambung, dan kemudian dengan cepat beberapa lagi. Kemudianke kesemuanya lebih banyak lagi.Sudah jelas mereka mengejar sesuatu.

Sekarang adalah peluang mereka untuk memberi impak besar. Mereka tahu bahawa orang akan bersemangat untuk berbelanja besar pada hujung minggu, dan mereka perlu memanfaatkan peluang untuk mendapatkan produk kemenangan baru mereka di hadapan sebanyak mungkin orang. Kejayaan perniagaan mereka bergantung padanya.

Paul Lee: Debut Black Friday

Di AS, Paul lee sedang bersiap untuk hujung minggu Black Friday pertamanya dengan kedai penjagaan janggutnya Huskybeard . Dia telah menjalankan kedai itu selama enam bulan, dan penjualannya semakin meningkat. Dia baru-baru ini berkembang untuk mengambil tiga pembantu dan perlu meningkatkan pendapatan untuk menampung perbelanjaan perniagaan baru.

'Merancang strategi Black Friday dan Cyber ​​Monday yang berjaya sangat penting bagi saya,' katanya. 'Saya tahu syarikat besar akan mengalami masalah, dan saya tidak mahu ketinggalan.'

Jadi 45 hari sebelum hujung minggu, Paul memulakan rancangannya.Dia bermula dengan mencari pesaingnya. Dia meneliti perniagaan lain yang menghasilkan hasil Black Friday yang besar pada tahun-tahun sebelumnya. Bagaimana sebenarnya mereka melakukannya? Apa yang mereka tawarkan? Bagaimana mereka berjaya bangkit dan menarik pelanggan?

Zoe Abel: Pakar Berpengalaman

Zoe Abel pernah melakukan ini sebelum ini. Dia telah melalui sirkus Black Friday, dengan kedai batu bata dan kedai e-dagang. Dia tahu pentingnya hujung minggu dan yang pentingkemampuan untuk membuat atau mematahkan kejayaannya untuk tahun ini.

Dua tahun yang lalu, dia mengalami kehebatan penjualan hujung minggu. Pada masa itu, dia menjalankan batu bata perniagaan fesyen dan berjuang untuk membawa lalu lintas. Baru-baru ini dia menubuhkan cabang perniagaan e-dagang, dan berkembang dengan cepat.

Menghadapi prospek menandatangani kembali sewa mahal di tokonya, dia memutuskan untuk melakukan eksperimen. Pada hujung minggu Black Friday, dia akan berusaha keras dengan penjualan dalam talian untuk melihat apakah dia dapat menjana pendapatan yang cukup untuk membolehkannya melepaskan gerai bata-nya.

'Kami memutuskan bahawa Black Friday akan menjadi faktor penentu untuk melepaskan pajakan kami di kedai,' katanya.

Pada tahun itu, hasilnya dapat dilihat sendiri. 'Pada hari Ahad 29 Nov, [dua hari selepas Black Friday] kami mendapat kotak, menyewa unit simpanan dan memindahkan seluruh perniagaan kami dalam talian.'

'Sekarang bagi saya, musim percutian adalah 90% dari saya Shopify kedai dan 10% mengenai makanan dan keluarga, ”katanya.

Tahap 2: Kumpulkan Prospek, Bangun Hype

Rancangan Paul untuk BersaingLelaki Besar

Paul dari Huskybeard sangat berpengalaman dalam bidang penyelidikanapabila satu perkara menjadi jelas. Sekiranya dia ingin bersaing dengan syarikat-syarikat besar pada hujung minggu, dia harus kreatif.

'Sumber trafik utama saya selalu Iklan Facebook , tetapi saya tahu bahawa platform ini akan menjadi sangat kompetitif dan mahal pada hujung minggu Black Friday, ”katanya.

Tetapi Paul mempunyai kelebihan. Dia bersiap lebih awal, sehingga dia dapat menghabiskan lebih banyak masa dan wangnya dengan fokus untuk membangun penonton sebelum ini harga iklan melambung tinggi pada hujung minggu.

'Saya menghabiskan kira-kira 80% daripada anggaran pemasaran saya untuk mengumpulkan e-mel dan khalayak khusus Facebook.'

Dia mengadakan pertandingan giveaway menggunakan platform Berseri ,menawarkan untuk memberikan sebilangan besar produk penjagaan janggutnya yang paling popular. Pertandingan ini mendorong orang untuk terlibat dengan jenama sebagai pertukaran untuk penyertaan. Mereka dapat memperoleh entri tambahan dengan membaca dan mengomentari catatan blog, mengikuti jenama di media sosial, atau merujuk rakan.

'Strategi di sebalik mengumpulkan petunjuk dan menyuruh orang mengambil tindakan khusus adalah menukarnya dari lalu lintas yang sejuk sepenuhnya ke lalu lintas yang panas dan panas sehingga saya dapat menargetkannya semula semasaHujung minggu Black Friday, ”katanya.

Dia mempromosikan pemberian melalui iklan Facebook, melalui saluran media sosialnya, di seberang Reddit , dan dalam komuniti dalam talian lain di mana pencinta janggut akan melepak. Pada masa pemberian hadiah berakhir 30 hari kemudian, dia telah menghabiskan $ 5,000 dan mengumpulkan lebih dari 7,000 petunjuk baru.

Zoe Mula Membangun Hype

Zoe sibuk menyiapkan, memesan stok sandaran dari pembekalnya untuk memastikan dia tidak laku. Walaupun dia mula menyiapkannya beberapa minggu yang lalu, dia belum menyelesaikan rencananya seawal yang dia suka.

'Saya telah menyiapkan tahap stok saya lebih awal, tetapi saya tidak mula menjalankan pemasaran sehingga beberapa hari sebelumnya. Saya harap saya dapat memulakannya lebih awal, ”katanya.

Dia mula mengusik pelanggan dalam senarai e-melnya bahawa ada sesuatu yang besar akan datang, berhati-hati untuk tidak memberikan terlalu banyak. 'Saya ingin mengisyaratkan bahawa akan ada tawaran istimewa percutian tetapi saya tidak ingin mengatakan dengan tepat apa diskaun itu. Sekiranya pembeli anda tahu keseluruhan kedai akan habis separuh minggu depan, tidak ada yang akan membeli-belah minggu ini, ”katanya.

Tahap 3: Tenangkan Saraf Anda

Sekarang adalah hari sebelum Black Friday, dansetiap pengusaha wkerana merasa sedikit berbeza. Jacky dan Albert, yang masih bekerja sepenuh masa dengan perniagaan perundingan mereka,ingatbagaimana mereka tidak mempunyai masa untuk merasa gementar

Dengan begitu banyak pinggan, tujuan mereka adalah automatik sebanyak mungkin pemasaran mereka pada hujung minggu mungkin. Hari-hari sebelumnyakegilaan membeli-belah akan bermula, mereka menyusun urutan e-mel dan iklan yang akan dihantar secara automatik pada hujung minggu. Mereka menjadikannya mudah, menawarkan pelanggan mereka potongan 30% di seluruh jalan, termasuk produk baru mereka yang menang.

Ketika hujung minggu menghampiri, Zoe melihat perasaan yang tidak asing lagi. 'Saya teruja, tetapi seperti selalu berharap saya dapat mempersiapkan diri dengan lebih baik,' katanya.

Paul berasa baik. 'Saya sangat optimis dan yakin akan hal itu, ”katanya. Bagaimanapun, sekarang kempen Black Friday-nya sudah bergerak. Senarai e-melnya penuh dengan pelanggan baru, dan pada hari Isnin dia mula menghantar e-mel kepada mereka dengan petunjuk mengenai apa yang akan datang.Pada hari Selasa dan Rabu, dia menindaklanjutinya dengan lebih banyak e-mel.

Pada malam Khamis dia melepaskan. Dia melancarkan penjualan sebelum Black Friday, dengan harapan dapat menjangkau pelanggannya sebelum mereka dibanjiri dengan tawaran tawaran Black Friday yang menarik lainnya. Dia mengirimkan tawaran itu ke seluruh milisnya, dan menyiarkan iklan Facebook kepada orang-orang yang dia sudah 'menghangatkan' dengan pemberian itu, yang sekarang sudah biasa dengan jenamanya.

'Saya mengirim e-mel pertama pada hari Khamis malam, dan memperoleh $ 700 hanya dalam beberapa jam,' Paul ingat, sambil tersengih.

Tahap 4: Tekan Butang Go Itu!

Zoe Mendapat Awal

Pada tengah malam hari Khamis, perutnya yang penuh dengan kalkun Thanksgiving dan kentang tumbuk, Zoe menendang sesuatu. Setelah membina kegembiraan pada awal minggu bahawa sesuatu yang besar akan datang, dia menghantar e-mel ke senarai dengan perincian tawaran Black Friday. Menjadi awal adalah kunciuntuk Zoe. 'Saya menghantar e-mel pertama saya pada tengah malam sehingga pelanggan saya mempunyai 24 jam penuh untuk berbelanja.'

saya telah menonton video muzik anda

Pada masa yang sama, dia melepaskan kempen iklan Facebook dengan tawaran potongan harga yang sama. 'Saya suka mempermudahnya dan hanya membuat potongan harga tetap di kedai. Selain itu, saya selalu mendapat penghantaran percuma untuk pesanan melebihi jumlah dolar tertentu bergantung pada kedai, yang mendorong orang untuk membelanjakan lebih banyak. '

Strategi Potongan Besar Jacky dan Albert

Seperti usahawan lain, Jacky dan Albert memulakan sesuatu lebih awal. Pada pagi Jumaaturutan e-mel automatik pertama mereka dicetuskan, bersama dengan siri kempen iklan Facebook yang menawarkan potongan 30 peratus. Untuk menangkap mana-mana pembeli yang melewati celah, mereka mengikutinya dengan kempen iklan Facebook yang ditargetkan semula dengan potongan harga yang lebih besar lagi.

'Kami menargetkan semulaorang yang terlibat dengan iklan kami atau mengunjungi laman web kami dengan kupon potongan 50 peratus, tetapi menaikkan harga sebanyak 30-40 peratus juga untuk menampung perbelanjaan kami. Logik di sebalik itu adalah bahawa orang-orang bersemangat membeli-belah, dan kami percaya potongan besar akan meningkatkan kadar penukaran. '

Paul Membuat Kumpulan Produk Menang

Tawaran istimewa Paul terbukti mendapat perhatian ramai pelanggannya. Dia mencipta eksklusif kumpulan produk dengan barang pelengkap seperti minyak janggut ditambah sikat janggut, serta pelbagai paket minyak janggutnya yang popular. Taktik kumpulan pintar ini mendorong nilai pesanan purata lebih tinggi daripada biasa, yang seterusnya membolehkannya menawarkan potongan harga yang lebih menarik.

Daripada menggunakan potongan peratusan, dia dapat mempromosikan kumpulannya sebagaiDiskaun $ 50. 'Ini mungkin jumlah diskaun yang sama seolah-olah saya menawarkan potongan 50%, tetapi penjimatan dolar menjadikannya agak banyak lebih ketara dalam perbandingan ,' dia cakap.

Tahap 5: Tonton Hasilnya

Terlalu teruja untuk tidur, Zoe bangun pagi Black Friday. 'Black Friday adalah pagi Krismas saya, ”katanya. Sepanjang hujung minggu dia tetap terpaku pada aplikasi Shopify, melihat penjualannya masuk. 'Saya penyegar laman utama aplikasi Shopify yang obsesif,' katanya kepada saya. 'Saya akan menatapnya sebentar ketika memuat dan cuba meneka apa yang akan dilakukan penjualan sebelum ia muncul. Saya dapat menebak bagaimana sebenarnya penjualan saya. '

Sepanjang hujung minggu, ketika iklan Jacky dan Albert menjangkau semakin banyak orang, penjualan mereka mulai meningkat. Produk kemenangan mereka terbukti popular, berulang-ulang kali. Mereka selalu terganggu pada hujung minggu oleh aplikasi Shopify membuat 'ka-ching!' bunyi semasa ia didaftarkan penjualan lain .

'Aplikasi Shopify menjadi gila!' Jacky ingat. Menjelang akhir hujung minggu, mereka telah memperoleh penjualan $ 5.460.88. Wang itu membantu mereka mendapatkan kembali wang yang telah mereka habiskan untuk menguji produk, dan juga memberi mereka sejumlah besar uang untuk meningkatkan usaha mereka lebih jauh.

Kedai Jacky dan Albert memperoleh jualan $ 5,460 pada hujung minggu

Paul menghabiskan hujung minggu sedikit lebih lama, dan terus mengiklankan tawaran penjualannya hingga hari Selasa, dengan harapan dapat menarik pelanggan dari saat-saat terakhir. Pada akhir hujung minggu, dia menambah jualannya.

'Saya telah menerima lebih dari 200 pesanan dan membuat lebih dari $ 8.000,' katanya. 'Itu sangat besar! Pendapatan bulan terbesar saya adalah sekitar $ 15,000 dan saya menjana lebih dari separuh hanya dalam beberapa hari. '

Lonjakan itu? Ya, itu adalah Black Friday dan Cyber ​​Monday.

Tahap 6: Bernafas. Kemudian Kaji.

Dengan debu yang menetap setelah hujung minggu yang gila, apa yang diambil oleh setiap pengusaha dari semua itu?

Kerja keras Paul terbayar. Terlepas dari pendapatan yang dihasilkannya pada hujung minggu, kerja keras yang dilakukannya memimpin bermakna dia dapat memperluas kejayaan Huskybeard hingga ke masa depan. 'Saya sekarang mempunyai 7,000+ petunjuk dan khalayak tambahan yang dapat saya ubah pelanggan sepanjang hayat ,' dia cakap.

Hujung minggu Zoe berjaya, dan tampil lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya. 'Setiap Black Friday lebih baik daripada yang sebelumnya,' katanya.

Pada tahun 2018, dia berkomitmen untuk memulai lebih awal lagi, dan sudah mulai merancang pesanan besar-besaran produk terlarisnya untuk memastikan dia tidak laku. 'Tahun ini saya akanrancangkan minggu ke depan dan bukannya beberapa hari ke depan, dan pastikan saya mempunyai banyak inventori untuk pembeli saat-saat akhir, ”katanya.

Adapun Jacky dan Albert, jika penjualan mereka ternyata berbeza perniagaan mereka mungkin tidak ada di sini sama sekali.Hujung minggu menandakan titik perubahan kejayaan kedai mereka dan membantu mereka menghidupkan semula akaun bank mereka.

Kejayaan hujung minggu Black Friday juga memberi mereka banyak data baru mengenai pelanggan sasaran mereka. Selepas hujung minggu, mereka menggunakan data penjualan untuk membuat penonton yang mirip di Facebook yang akan membantu mereka menjangkau khalayak yang sangat disasarkan.

Memikirkan kembali pada hujung minggu, kepentingan masa ini jelas. Seperti yang dikatakan oleh Jacky, 'Itulah yang benar-benar menendang kedai kami.

3 Petua untuk Memastikan Jualan Black Friday Anda

1. Mulakan lebih awal. Ikuti nasihat Paul dan jangan tinggalkan perkara pada saat-saat terakhir. Semakin awal anda mula merancang dan membina senarai e-mel anda dan khalayak tersuai di Facebook, kedudukan anda lebih baik apabila hujung minggu tiba.

2. Retarget. Pada hujung minggu Black Friday, anda akan mempunyai lebih banyak bola mata di kedai anda daripada biasa. Manfaatkan ini dengan menargetkan semula orang yang telah berinteraksi dengan iklan anda atau mengunjungi laman web anda dengan lebih banyak iklan. Ingat, kurang daripada2 peratus pelangganbeli pada lawatan pertama mereka, selebihnya perlu pelbagai pendedahan kepada jenama anda, melalui penargetan semula dan pemasaran e-mel.

3. Faktor kos yang lebih tinggi. Kos iklan sepanjang tempoh percutian akan meningkat rata-rata 20 peratus, menjangkau memuncak pada hujung minggu Black Friday . Ingatlah untuk memperhitungkan kos tambahan ini ke dalam margin anda, dan ingat untuk tidak memakan keuntungan anda dengan memberikan potongan harga yang terlalu besar.

Untuk lebih banyak kaedah untuk meningkatkan penjualan pada hujung minggu Black Friday, lihat artikel kami Petua Jumaat Hitam: 6 Cara Membuat Jualan .

Sekarang giliran awak

Bersedia lebih awal dan anda akan dapat memanfaatkan semua pembeli tambahan pada hujung minggu Black Friday. Sekiranya anda belum memulakan kedai anda sendiri dengan Oberlo, masih ada masa untuk daftar .

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?

Produk Dropshipping Terbaik untuk Dijual pada Black Friday 2018
18 Idea Pemasaran Black Friday Kreatif untuk 2020
Pandangan Dalaman Mindset Usahawan yang Berjaya
Perniagaan Satu Produk: Formula Mudah Kejayaan Usahawan Ini



^