Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Apakah Persona Pengguna?

Persona pengguna adalah perwakilan pelanggan anda. Melalui penyelidikan pengguna, dan mengumpulkan data dalam talian, anda dapat mengetahui persamaan pelanggan ideal anda, seperti gaji, aspirasi, keperluan, dan lain-lain. Setelah anda mempunyai idea yang baik mengenai sifat-sifat ini, anda boleh mula membina persona pengguna anda yang akan merangkumi mereka .



99 Reka Bentuk - Contoh Persona Pengguna

Mengapa Pemasar Memerlukan Personel Pengguna?

Personel pengguna menimbulkan rasa empati terhadap pelanggan anda dan menonjolkan produk yang mereka perlukan atau mahukan untuk menjadikan kehidupan mereka lebih mudah. Personas pengguna membolehkan pemasar memahami khalayak sasaran mereka dengan lebih baik sehingga mereka dapat membuat kempen yang relevan dan berkaitan dengan pasaran sasaran mereka .




Manfaat Personas Pengguna

Seperti yang kami nyatakan di atas, pengguna membenarkan syarikat untuk merasa empati terhadap pelanggan mereka yang penting semasa membuat dan menjual produk. Tetapi, terdapat banyak faedah lain untuk memasukkan personel pengguna ke dalam proses pengembangan produk, pemasaran, dan penjualan anda.



Faedah merangkumi:

  • Mengetengahkan Isu : Melakukan penyelidikan pengguna dan membuat personaliti pengguna dapat menyoroti masalah yang mungkin dihadapi pelanggan ketika menggunakan produk anda. Mungkin antara muka tidak cukup intuitif, atau paparannya terlalu kecil. Maklum balas seperti ini dapat meningkatkan produk anda untuk pelanggan masa depan.
  • Mengenal pasti Penyelesaian : Berempati dengan pelanggan anda dapat membantu mengenal pasti penyelesaian tambahan yang berpotensi disediakan oleh produk anda untuk pelanggan anda. Ini mungkin merupakan ciri baru, atau produk tambahan yang laris, tetapi ia harus memberikan lebih banyak nilai untuk pelanggan anda.
  • Jurang dalam Pengetahuan : Bercakap dengan pelanggan dan memahami mengapa mereka membeli produk anda dapat membantu anda memahami nilai sebenar produk anda. Ini juga dapat membuka mata anda kepada aspek pelanggan, atau industri anda, yang tidak anda ketahui. Sudah tentu, jika anda menghabiskan bertahun-tahun dalam industri, keadaan akan berubah dan sukar untuk mengikuti semuanya.
  • Menunjukkan Motivasi : Sangat sukar untuk memahami mengapa pelanggan membuat keputusan untuk memilih syarikat anda daripada pesaing. Ini benar terutamanya apabila penawaran dan harga produk anda serupa. Membangun persona pengguna dapat menunjukkan kepada anda mengapa pelanggan memilih anda daripada perniagaan lain supaya anda dapat membina USP dengan lebih jauh .
  • Peluang Promosi : Pelanggan boleh menjadi kasar ketika mendapat maklum balas tetapi mereka juga memberikan pandangan yang luar biasa mengenai penggunaan sebenar produk atau perkhidmatan anda. Apabila anda benar-benar memahami pengguna anda, anda boleh menghasilkan kempen pesanan kreatif dan promosi yang menarik perhatian mereka. Contohnya menggunakan imejan atau simpulan bahasa untuk menunjukkan bahawa anda memahami apa yang memikat penonton anda.

Cara Membuat Persona Pengguna

Membuat persona pengguna mempunyai pelbagai langkah yang perlu dilakukan memastikan maklumat dikumpulkan dan ditafsirkan dengan cara yang betul . Setiap langkah mempunyai kepentingannya dan tidak boleh terburu-buru. Setelah anda menyelesaikan setiap langkah, anda akan membuat persona pengguna sepenuhnya yang dapat dimanfaatkan oleh syarikat anda untuk berjaya.

Langkah 1: Kumpulkan Data Anda

Susun senarai semua kemungkinan cara anda dapat mengumpulkan maklumat mengenai pelanggan anda. Sekarang senaraikan tahap kerja yang diperlukan untuk menarik maklumat yang bermakna dari sistem ini. Beberapa sistem memerlukan sedikit masa untuk menarik laporan yang lain memerlukan lebih banyak usaha untuk mengaturnya.



Boleh awak mengumpulkan maklumat demografi dari Analitis Google , atau sistem penjualan anda? Adakah langganan e-mel anda memerlukan pelanggan untuk menyenaraikan jenis produk yang mereka minati? Adakah pelanggan anda terbuka untuk menyertai kumpulan fokus atau wawancara pengguna, untuk memberikan maklum balas satu demi satu? Semua titik data ini penting, untuk mengumpulkan maklumat mengenai pengguna anda yang tidak dapat anda dapatkan di tempat lain.

analisis kandungan kualitatif

Langkah 2: Kenali Kesamaan Pelanggan

Sebaik sahaja anda mempunyai mengumpulkan semua maklumat pengguna anda anda boleh mula membina sifat-sifat umum yang ada pada mereka. Penting untuk menarik garis antara apa yang menjadi trend di semua pelanggan dan apa yang mungkin dimiliki oleh subset.

Sebagai contoh, sebagai kedai haiwan peliharaan dalam talian, anda mungkin mempunyai 5,000 pelanggan. 2.000 lebih suka membeli makanan anjing dalam talian, sementara 3,500 lebih suka memiliki anjing sebagai haiwan peliharaan berbanding kucing. Walaupun 2,000 pelanggan adalah sebahagian besar, ia hanya merangkumi 40% dari pangkalan pelanggan anda sehingga tidak dapat dilihat sebagai trend. Sebagai alternatif 70% pelanggan anda lebih suka anjing daripada kucing jadi trend ini lebih penting untuk diperhatikan.

Langkah 3: Buat Persona

Seterusnya anda perlu membuat persona pengguna sebenar, mengisi dengan semua maklumat penting yang baru anda ketahui. Anda mungkin telah menemui perkara-perkara baru mengenai pelanggan anda yang dapat mengubah cara anda menjalankan perniagaan sehingga sangat penting untuk anda mengetengahkan perkara-perkara ini dalam persona sehingga mereka akan dipertimbangkan pada masa akan datang.

yang manakah bukan metrik yang mungkin untuk objektifnya?

Elemen Persona Pengguna:

Agar seseorang pengguna dapat memberikan sebanyak mungkin pandangan, elemen berikut harus ada.

  • Nama dan Foto - Memberi nama dan foto kepada diri anda dan mempermudahkan perasaan empati terhadap mereka.
  • Penerangan Orang Pengguna - Menulis keterangan 200-500 perkataan ringkas mengenai persona itu penting. Siapa mereka, di mana mereka bekerja, apa yang mereka lakukan pada masa lapang - coretan maklumat kecil ini membantu menonjolkan bahawa pelanggan anda adalah manusia yang mengunjungi kedai dalam talian anda.
  • Masalah Pelanggan - Senaraikan masalah yang dihadapi oleh pelanggan anda yang menyebabkan mereka ke kedai dalam talian anda. Mungkin juga menyertakan satu atau dua pertanyaan yang mereka cari ketika berusaha mengurangkan masalah mereka dalam talian.
  • Penyelesaian Produk - Setiap masalah mempunyai beberapa jalan penyelesaian, jadi anda perlu menunjukkan mengapa pelanggan memilih penyelesaian anda daripada yang lain sesuai dengan kajian pengguna anda. Sekiranya pelanggan anda memilih untuk membeli bahan yoga dari kedai dalam talian anda untuk mengurangkan sakit belakang mereka, mengapa mereka memilih ini daripada membeli krim, atau pergi ke kedai batu bata dan mortar untuk membeli bahan? Maklumat ini sangat berkaitan dengan perniagaan anda.
  • Kelakuan Dalam Talian dan Luar Talian - Kadang-kadang bagus untuk menyenaraikan tempat ‘hangout’ pelanggan anda untuk memahami tingkah laku mereka. Mungkin pelanggan anda mengunjungi forum untuk membincangkan masalah mereka secara berkala. Atau pelanggan anda boleh berahsia dan memilih untuk membatasi masa skrin mereka. Dalam kedua kes, ada baiknya mengetahui apa yang dinikmati oleh pelanggan anda sehingga anda dapat menyasarkan platform mereka dan bukannya menghabiskan masa dan wang menjangkau pelbagai platform yang berbeza tidak berhasil.
  • Demografi Pelanggan - Mengenal pasti keperibadian pengguna anda demografi, dan mungkin maklumat psikografi mereka dapat membantu syarikat anda untuk menentukan harga produk, promosi, pembungkusan dan banyak lagi. Mengabaikan aspek persona pengguna ini boleh bermakna salah faham pelanggan anda sepenuhnya.
    Pengguna Pengguna Jantina Facebook

    Contohnya, anda mungkin menganggap bahawa pelanggan anda berpendapatan tinggi yang belum memulakan keluarga. Ini bermakna mereka mempunyai banyak wang tunai sekali pakai. Secara realistik, anda boleh menaikkan harga produk anda kerana kepercayaan ini, dan pelanggan anda mampu menaikkan harga ini. Tetapi setelah membuat kajian pengguna, anda mengetahui bahawa majoriti pelanggan anda adalah rakan sekutu dan merancang untuk memulakan keluarga mereka tidak lama lagi. Ini mengubah keadaan dari perspektif perniagaan anda sebagai perniagaan anda harga mungkin perlu dikaji semula agar dapat melihat lebih banyak kejayaan di masa hadapan.
  • Motivasi untuk Membeli - Akhirnya anda perlu memahami mengapa pelanggan memilih untuk membelanjakan wang dengan anda, berbanding perniagaan lain. Adakah jenama pelanggan anda mahir ? Adakah mereka peduli bagaimana rupa produk tersebut? Adakah mereka prihatin dengan bahan yang dihasilkan dari produk tersebut. Motivasi ini sangat penting untuk diketahui kerana mereka mengenal pasti di mana anda harus melakukan usaha anda dari sudut pandang pengembangan produk, dan pemasaran.

Langkah 4: Sebarkan di Seluruh Perniagaan

Akhirnya, setelah persona pengguna anda dibuat, anda perlu menyebarkannya ke seluruh perniagaan . Setiap jabatan harus memahami siapa pelanggan utama mereka. Dari perkhidmatan pelanggan, pengembangan produk, penjualan dan pemasaran setiap orang harus merasa empati terhadap pelanggan anda dan persona pengguna anda akan membantu mencapai hal ini.

Amalan Terbaik untuk Personas Pengguna

Membuat personaliti pengguna boleh menjadi proses yang panjang. Antara wawancara pengguna, dan menyaring data, mudah tersesat dalam keseluruhan proses. Tetapi prosesnya penting menjadikan anda lebih jelas dari pesaing anda .

Lima amalan terbaik untuk personaliti pengguna adalah:

  • Bercakap dengan orang sebenar
  • Lihat semua data bukan sekadar gambar
  • Pautkan aspek keperibadian anda dengan ciri produk anda
  • Jangan takut untuk bercakap dengan pelanggan yang ada
  • Tanyakan soalan sukar yang mungkin tidak memberikan jawapan positif

Sekiranya anda mengikuti lima amalan terbaik ini, anda dijamin dapat mengumpulkan maklumat yang tidak ternilai mengenai persona pengguna anda yang tidak akan anda dapatkan di tempat lain.

Perbezaan Antara Pengguna dan Persona Pembeli

Dari sudut korporat a pembeli dan pengguna boleh menjadi perkara yang sangat berbeza . KE persona pembeli boleh menjadi seseorang dalam pembelian yang membuat keputusan untuk membeli peralatan baru untuk syarikat yang tidak akan mereka gunakan sendiri. Sebaliknya pengguna dari sudut korporat adalah pengguna akhir yang akan menggunakan peralatan tersebut.

Kedua-dua orang ini sangat berbeza tetapi perbezaan ini penting untuk diketahui terutama ketika membuat cagaran untuk mempromosikan produk anda.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^