Artikel

Menggunakan Kemahiran Interpersonal untuk Meningkatkan Kehidupan Rumah dan Kerja Anda

Merancang makan malam dengan pasangan anda. Membuat jadual pembersihan dengan rakan sebilik anda. Berkongsi laporan dengan atasan anda. Menyelesaikan masalah anda aduan pelanggan .

Dalam setiap senario ini, terdapat kemahiran interpersonal di tempat kerja.



Anda mungkin tidak menyedarinya, tetapi kemahiran interpersonal berlaku semasa setiap interaksi anda dengan manusia lain.



Setiap. Bujang. Satu.

Bagi sesetengah orang, kemahiran interpersonal yang baik adalah hadiah semula jadi. Bagi yang lain, memerlukan sedikit pembelajaran, kesedaran , dan usaha untuk memanfaatkannya.



Tetapi satu perkara adalah tetap: jika anda mempunyai kemahiran interpersonal yang sangat baik, semua hubungan anda akan menjadi lebih baik daripada jika anda tidak!

muzik tanpa hak percuma untuk video youtube

Dalam artikel ini, kita akan melihat lebih dekat apa kemahiran ini, beberapa contoh kemahiran interpersonal, mengapa mereka sangat penting di tempat kerja, dan bagaimana anda dapat meningkatkan kemampuan anda sekiranya anda merasa kekurangan.



Mari lakukan ini.



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.

Mulakan Percuma

Apakah Kemahiran Interpersonal?

Kemahiran interpersonal adalah bagaimana kita berhubungan dan berinteraksi dengan orang lain.



Kemahiran ini adalah gabungan antara sifat keperibadian dan tingkah laku yang terdapat dalam hampir semua jenis interaksi manusia yang kita ada - dengan keluarga, rakan, rakan sekerja, bos, dan pelanggan. Malah juruwang di pasar raya.

Anda mungkin pernah mendengar tentang kemahiran interpersonal dengan banyak nama lain: kemahiran sosial, kemahiran orang, atau kemahiran lembut (kadang-kadang bahkan kecerdasan emosi).

Secara amnya, jika seseorang mempunyai kemahiran interpersonal yang kuat, hubungan peribadi dan profesional mereka lebih lancar dan lebih mudah dikendalikan. Mereka dapat berkomunikasi dan berempati dengan orang lain, yang menjadikannya lebih mudah untuk berkolaborasi dalam apa sahaja yang mereka lakukan.

Tidak banyak konflik dalam hubungan tersebut kerana mereka dapat mengetahui masalahnya dengan berkesan, kemudian bekerjasama untuk menyelesaikannya.

kemahiran interpersonal untuk pemula

Sumber

Kepentingan Kemahiran Interpersonal di Tempat Kerja

Sekiranya anda pernah mencari pekerjaan, saya pasti anda telah melihat semua jenis kemahiran interpersonal di semua jenis senarai pekerjaan. Perkara-perkara seperti menjadi berkesan komunikator dan pemain pasukan yang baik.

Ciri-ciri ini sangat penting bagi syarikat untuk beroperasi dengan baik. Terdapat banyak bahagian yang bergerak, dan seringkali diperlukan banyak orang untuk berkolaborasi dan melaksanakan idea dan tugas.

Kemahiran interpersonal di tempat kerja membantu untuk:

  • Memupuk rasa percaya, persahabatan, dan perasaan positif keseluruhan untuk pergi bekerja (dan ahli pasukan lebih bahagia ahli pasukan yang lebih produktif !)
  • Membina hubungan yang lebih erat antara ahli pasukan dan juga pelanggan
  • Pastikan gelung maklum balas terbuka, supaya semua orang merasa disertakan dan idea yang luar biasa mempunyai peluang yang lebih baik untuk dicungkil
  • Di sisi perniagaan: kurangkan waktu yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas, meningkatkan pendapatan syarikat

Jenis Kemahiran Interpersonal

Terdapat terlalu banyak contoh kemahiran interpersonal untuk disenaraikan di sini, tetapi kami akan melalui beberapa perkara yang paling penting:

  • Komunikasi
  • Mendengar
  • Empati
  • Kebolehpercayaan
  • Sabar
  • Penyelesaian konflik dan perundingan
  • Ketegasan
  • Kerja Berpasukan

Komunikasi

Kemahiran komunikasi interpersonal berada di bahagian atas senarai (secara harfiah dan kiasan).

Kenapa?

Anda boleh menguasai setiap kemahiran lain dalam senarai ini, tetapi jika anda tidak dapat menyampaikan penguasaan itu dengan berkesan kepada orang lain, anda masih berada di garisan permulaan perlumbaan.

apakah aplikasi penyuntingan video percuma terbaik

Terdapat tiga jenis komunikasi dalam payung ini:

  • Lisan. Cara anda bercakap dengan orang lain, sama ada secara peribadi atau melalui panggilan Zum. Ini termasuk pilihan perkataan anda, tetapi juga nada dan masa anda.
  • Bukan Lisan. Pergerakan dan gerak isyarat yang anda buat ketika orang lain dapat melihat anda. Ini mungkin kelihatan tidak penting, tetapi sangat mengejutkan ketika membuat orang lain merasa didengar, difahami, dan diterima oleh anda.
  • Tertulis. Dari laporan kerja hingga e-mel perkhidmatan pelanggan , komunikasi bertulis adalah keseimbangan halus untuk menyampaikan pandangan anda dengan cekap sambil juga menarik dan inklusif.

Tertanya-tanya bagaimana keadaan anda di kawasan ini? Lihat ujian kemahiran komunikasi interpersonal percuma ini oleh Psikologi Hari Ini.

Mendengar

Kemahiran komunikasi interpersonal yang baik adalah jalan dua hala. Anda harus mendengar - dan benar-benar memahami - dari mana orang lain berasal, kemudian gunakan pandangan tersebut untuk membentuk respons anda sendiri.

Nampaknya mendengar adalah aktiviti pasif, tetapi pengarang dan bekas perunding FBI Chris Voss fikir ia adalah perkara paling aktif yang boleh anda lakukan.

semasa menilai pesaing, pemasar perlu menilai pesaing

Empati

Melangkah lebih jauh daripada sekadar mendengar, bolehkah anda meletakkan diri anda di tempat orang lain? Bolehkah anda cuba membayangkan apa yang mereka rasakan dan bahkan cuba berkongsi perasaan itu?

Ini adalah kemahiran komunikasi interpersonal yang unggul, kerana orang yang berempati dapat melihat kata-kata masa lalu untuk melihat emosi sebenar yang mendorongnya. Sekiranya anda tidak dapat menghubungkan kedua-dua titik tersebut, anda mungkin menghadapi masalah untuk memahami perkara lain.

Kebolehpercayaan

Apabila anda mengatakan bahawa anda akan melakukan sesuatu, adakah anda selalu mengikutinya? Kebolehpercayaan sangat diperlukan untuk mendapatkan kepercayaan orang lain. Dan kepercayaan penting untuk komunikasi yang baik dan hubungan yang kuat.

Ini merangkumi semua jenis hubungan, peribadi dan profesional. Orang yang bergantung pada anda perlu yakin bahawa anda akan menyokong mereka.

Sabar

Sangat mudah untuk kecewa oleh orang lain, seperti ketika pasangan anda mengabaikan butiran kecil tetapi penting atau rakan sekerja anda terus meletupkan muzik yang mengerikan semasa panggilan pasukan anda. Tetapi bolehkah anda tetap tenang? Bolehkah anda memusatkan perhatian pada perkara penting tanpa marah atau memperlakukan orang lain secara berbeza?

Menjengkelkan - malah menjengkelkan - perkara selalu berlaku. Orang yang mempunyai kemahiran interpersonal yang sangat baik mempunyai kesabaran untuk mengatasi situasi tersebut dengan tenang dan kepala yang tinggi.

Penyelesaian Konflik dan Rundingan

Kemahiran perundingan tidak hanya berguna apabila terdapat krisis atau konflik serius. Anda benar-benar berunding secara berterusan, setiap hari - komunikasi apa pun yang mempunyai hasil.

Walaupun memutuskan untuk pergi makan malam dengan rakan anda adalah rundingan! Kunci untuk perundingan dan penyelesaian konflik yang kuat adalah memahami keperluan orang lain dan juga keperluan anda, kemudian berusaha mencapai tujuan bersama.

kemahiran menyelesaikan konflik

Sumber

Ketegasan

Bercakap memahami sendiri keperluan … Mempunyai kemahiran interpersonal yang baik bermakna anda adalah pendengar yang cemerlang. Tetapi di seberang meja, ini bermaksud bahawa anda juga terbuka dan telus mengenai pemikiran, perasaan, keperluan, dan idea anda sendiri.

Kunci hubungan yang kuat adalah mencari keseimbangan, dan itu bermaksud semua pihak saling bertemu di tengah (itu adalah rundingan!).

Kerja Berpasukan

Sejauh mana anda bekerja dengan orang lain? Adakah orang suka membuat tugas dengan anda, atau adakah mereka semua melelapkan mata?

Ini adalah masalah besar semasa anda berada di tempat kerja atau persekitaran lain di mana penting untuk berkolaborasi dengan orang lain. Untuk menjadi pemain pasukan yang baik, anda perlu menggabungkan semua kemahiran interpersonal lain yang telah kami bicarakan.

Kepimpinan

Pemimpin terkuat mempunyai semua kemahiran yang telah kita bincangkan selama ini.

Kemahiran kepimpinan interpersonal bermaksud:

saya perlu berhenti menunda-nunda sekarang
  • Mendengarkan pasukan dan rakan sekerja anda
  • Benar-benar memahami dari mana asalnya
  • Membina kepercayaan melalui sifat seperti kesabaran dan kebolehpercayaan
  • Bersikap tegas dalam menunjukkan jalan yang anda ingin mereka ikuti, tetapi tetap membuka gelung maklum balas untuk pertumbuhan berterusan
  • Mengusahakan cabaran dan projek dengan cara yang sama untuk semua orang yang terlibat

Cara Meningkatkan Kemahiran Interpersonal

Berikut adalah beberapa petua untuk mengembangkan kemahiran interpersonal yang sangat baik.

1. Minta maklum balas yang membina

Sebelum anda dapat mengembangkan kemahiran interpersonal, anda perlu tahu di mana kekurangan anda. Cara terbaik untuk mengetahui ini adalah dengan terus menghubungi orang terdekat anda: rakan sekerja, atasan, rakan, dan keluarga anda.

Salah satu pendekatannya adalah dengan menunjukkan senarai kemahiran interpersonal dari atas, dan tanyakan kepada mereka mana yang hebat, dan mana yang dapat menggunakan pekerjaan.

Inilah tangkapannya: anda harus menyedari kemahiran interpersonal anda sendiri semasa anda mencuba ini. Biarkan fikiran anda terbuka untuk maklum balas. Cuba jangan tersinggung atau mengambilnya secara peribadi.

Anda AKAN mendengar perkara yang anda tidak mahu dengar. Tetapi itulah inti latihan!

2. Berlatih mendengar secara aktif

Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, jika anda ingin meningkatkan kemahiran interpersonal, anda harus menjadi pendengar yang lebih baik .

kemahiran mendengar utama

Sumber

Berikut adalah enam langkah untuk mempraktikkan pendengaran aktif.

  1. Beri perhatian semasa orang lain bercakap. Jangan memotongnya sebelum selesai. Untuk memastikan anda tidak memotongnya, tunggu satu atau dua saat ketika mereka berhenti untuk memastikannya benar-benar selesai. Lakukan kontak mata dan hindari gelisah atau tugas yang banyak, yang merupakan cara bukan lisan untuk menunjukkan kepada mereka bahawa anda benar-benar mendengar.
  2. Jangan menilai mereka atau tekan mereka dengan idea anda sendiri. Tetap berpikiran terbuka dan bersedia melihat pandangan orang lain. Anda tidak selalu betul! (Walaupun begitu, anda tetap perlu berkolaborasi dan berkompromi.)
  3. Renungkan mengenai apa yang mereka cuba katakan dan apa yang mereka rasakan. Sekiranya rakan sekerja anda mengatakan, 'Saya tidak tahu apa yang harus dilakukan mengenai hal ini', anda boleh merenung dengan mengatakan, 'Kedengarannya anda merasa buntu.'
  4. Jelaskan apa-apa yang samar-samar atau membingungkan dengan mengemukakan seberapa banyak soalan yang anda perlukan. Anda boleh mengatakan sesuatu seperti: 'Biarkan saya memastikan saya mendengar anda ...'
  5. Ringkaskan apa yang mereka katakan dengan memartabatkan dan mengulanginya kembali kepada mereka. Dengan cara ini, anda dapat yakin 100 peratus bahawa anda memahami poin dan hujah mereka dengan cara yang mereka inginkan.
  6. Berkongsi fikiran anda sendiri - setelah anda yakin mereka selesai bercakap dan anda telah memahaminya dengan betul. Terdapat keseimbangan yang halus: anda ingin menyampaikan pendapat anda sendiri, sambil menyokong orang lain dan berusaha menyelesaikan masalah pada masa yang sama.

3. Berhubung dengan perasaan anda sendiri

Mengembangkan kemahiran interpersonal bermaksud bahawa anda memerlukan pemahaman yang lebih baik tentang orang lain, tetapi ini juga bermaksud mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai diri anda.

Apabila anda memahami tindak balas dan pencetus emosi anda sendiri, anda dapat mengawalnya dengan lebih baik semasa anda bekerja rapat dengan orang lain.

tunjukkan gambar internet sosial untuk dilukis

Menggali lebih mendalam, anda akan dapati bahawa memahami perasaan anda sendiri secara automatik dapat meningkatkan kemampuan anda untuk berempati dengan orang lain dan meletakkan diri anda pada kedudukan mereka.

Dan apabila anda bersikap tegas dan menyampaikan fikiran, perasaan, dan idea anda sendiri, anda boleh melakukannya dengan lebih mudah dan berkesan.

Ada artikel hebat dalam Harvard Business Review yang dapat membantu anda memahami emosi anda. Berikut adalah tiga petua utama:

  • Luaskan perbendaharaan kata emosi anda. Emosi yang berbeza mempunyai 'rasa' yang berbeza. Lebih banyak perkataan yang anda pertimbangkan, semakin baik anda dapat menavigasi perbezaan kecil.

memahami emosi kita

  • Pertimbangkan betapa kuatnya setiap emosi. Adakah anda merasa sangat sedih, atau hanya kecewa? Anda juga boleh menilai mereka 1-10 pada intensiti mereka.
  • Tulis mengenainya. Tetapkan pemasa selama 20 minit dan terokai sesuatu yang anda rasakan dengan kuat. Cuba renungkan dan belajar dengan menggunakan frasa seperti 'Saya telah belajar' dan 'Sekarang saya sedar.'

4. Cari mentor atau mendaftar dalam kursus

Sekiranya anda berjuang untuk mengembangkan kemahiran interpersonal, ada banyak peluang untuk anda mendapatkan bantuan yang lebih langsung dan terlibat.

Yang ini merasa sedikit terdedah, tetapi anda selalu boleh menghubungi rakan karib, ahli keluarga, rakan sekerja, atau rakan sebaya yang mempunyai kemahiran interpersonal yang sangat baik. Lihat sama ada mereka bersedia membantu mentor anda dan memberi anda petua, nasihat, dan strategi.

Anda juga boleh mencuba mencari jurulatih profesional atau mengikuti kursus dalam talian.

Cukup lakukan carian Google pantas untuk melihat pilihan anda dan melihat apa yang sesuai dengan jadual, pilihan pembelajaran dan anggaran anda.

belajar kemahiran interpersonal

Jangan lupa untuk mencari istilah yang serupa seperti:

  • Kursus kepintaran emosi
  • Latihan kemahiran insaniah
  • Kursus kemahiran orang
  • Latihan komunikasi yang lebih baik

Jalan ke Hubungan yang Lebih Baik

Sama ada anda berurusan dengan rakan sekerja atau bapa saudara anda, kemahiran hubungan interpersonal sangat penting jika anda mahu semuanya berjalan lancar. Mereka selalu bekerja di latar belakang, walaupun anda tidak memperhatikan.

Tetapi jika anda ingin memahami dan memperbaikinya, sudah tiba masanya untuk mula melihat lebih dekat.

Fikirkan semua hubungan peribadi dan profesional dalam hidup anda dan bagaimana anda dapat memperbaikinya. Dan jika anda mencari pekerjaan sekarang, pertimbangkan bagaimana kemahiran ini dapat membantu anda mendapatkan pekerjaan impian anda atau membantu anda masuk ke tempat kerja anda dengan lebih baik.

Walaupun anda tidak mempunyai hadiah semula jadi dari interaksi yang mudah, selalu ada sesuatu yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan kemahiran interpersonal anda.

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^