Artikel

Apa itu Pemasaran Viral: Bagaimana Menjadi Kejayaan Semalaman

Adakah anda ingin menjangkau pelanggan baru dengan mempromosikan kedai dalam talian anda produk terbaik ? Salah satu cara terpanas untuk menjangkau lebih banyak khalayak sasaran anda adalah melalui pemasaran viral. Sudah tentu, tidak semudah menambahkan haiwan comel ke pesanan pemasaran anda, dengan harapan anak kucing yang duduk di atas alat perkhemahan cukup untuk menyebarkan pautan laman web anda ke khalayak ramai. Tetapi kami akan menguraikan langkah-langkah yang boleh anda ambil untuk membantu anda mencapai kejayaan. Dalam siaran ini, kita akan melihat bagaimana perniagaan dapat dilakukan penjualan meroket melalui pemasaran viral.

bagaimana membuat laporan media sosial

Isi Kandungan



Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mulailah membuat gambar.



Mulakan Percuma

Apa itu Pemasaran Viral?

Viral marketing adalah taktik yang menghasilkan penyebaran cepat pesanan pemasaran perniagaan di dalam atau di luar talian. Fikirkan kempen jenama besar seperti 'Real Beauty' Dove. Orang yang bahkan tidak menggunakan produk Dove berkongsi video kempen jenama ini berdasarkan hubungan emosi yang mereka buat atau hiburan yang mereka tawarkan untuk orang awam.

Bagaimana Pemasaran Viral Berfungsi?

Pemasaran viral sebagai strategi perniagaan menggunakan saluran pengedaran yang ada untuk mempromosikan produk, perkhidmatan atau jenama. Kegiatan ini sinonim dengan tindakan virus, berkongsi dari satu orang ke orang yang lain, dengan cepat memikat penonton yang besar sama ada di satu lokasi atau di seluruh dunia.



Old Spice menaklukkan pemasaran jenis ini pada tahun 2010 dengan mereka Kempen 'The Man Your Man Could Smell Like' yang merangkumi siri video lucu. Contoh pemasaran viral ini mendapat tontonan 55 juta, saluran YouTube mereka berkembang dengan pesat, dan penjualan meningkat 55% dalam tiga bulan pertama selepas kempen. Kejayaan kempen ini disebabkan oleh humor mereka yang dapat difahami dan lucu oleh semua orang di mana-mana. Humor bukan satu-satunya emosi yang boleh dipercayai oleh syarikat untuk mengubah kempen pemasaran mereka menjadi viral. Cinta, perpaduan dan ketakutan hanyalah beberapa emosi lain yang dipercayai oleh kempen pemasaran viral untuk diperhatikan.

Kempen Pemasaran Viral Teratas

Terdapat banyak contoh kempen pemasaran viral yang menonjol sebagai kempen teratas untuk dipelajari. Di bawah ini kami senaraikan contoh pemasaran viral yang dapat membantu anda memahami kebolehan kempen jenis ini untuk membentuk pasaran anda.

  1. Oreo - Lampu Keluar

    Pada tahun 2013, Oreo melonjak saat terkenal ketika pemadaman elektrik menyebabkan lampu padam semasa Superbowl. Pada minit ke-34, Superdome mengalami sedikit pemadaman yang pantas dilancarkan oleh pasukan media sosial Oreo. Menyiarkan Oreo yang bersendirian pada latar belakang hitam dengan teks yang bertuliskan 'Anda masih boleh tenggelam dalam kegelapan' di Twitter dan Facebook, ia dengan cepat menerima lebih daripada 10,000 retweet di Twitter dan lebih daripada 20,000 suka di Facebook.



    Kempen Viral Oreo Dunk

    Oreo sebenarnya mempunyai 15 orang pasukan media sosial yang kuat untuk melompat pada apa sahaja yang mungkin berlaku pada waktu petang tetapi anda masih boleh menjadi viral dengan pasukan satu orang jika anda dapat mengikuti perkembangan terkini dalam industri anda. Belajar dari contoh pemasaran viral yang hebat ini dan gunakan peristiwa semasa untuk meletakkan produk anda di tengahnya dalam keadaan positif.

  2. Nike - ulang tahun ke-30 slogan 'Just Do It' yang ikonik

    Pada bulan September 2018 Nike melancarkan kempen ulang tahun ke-30 mereka dari slogan yang ikonik 'Lakukan saja' dengan video banyak atlet, termasuk Serena Williams, Lebron James dan Colin Kaepernick yang paling terkenal. Unsur terpenting dalam kempen ini adalah nada inspirasi yang setara dengan slogan Nike. Selepas pelancaran kempen ini, media sosial meletup dengan orang-orang mengambil inspirasi dan tersinggung dengan mesej ini. Malah Presiden Trump menyuarakan pendapatnya terhadap karya jenama itu. Sudah tentu mereka yang menyokong pemesejan memahami perlunya membela ketidakadilan tidak kira siapa yang diperlakukan secara tidak adil.

    Kempen Viral Nike Kaepernick

    Kempen ini adalah contoh pemasaran viral yang hebat di mana faedahnya harus melebihi kos kerana yang menentang pesanan Nike mula menyiarkan video yang memusnahkan pakaian berjenama mereka dan enggan menyokong syarikat itu lagi. Sekiranya anda berencana untuk mengambil bahagian dalam kempen pemasaran viral anda, pastikan anda mengukur faedah dan kos kerana ia mungkin melibatkan anda kehilangan pelanggan dan wang akhir dalam jangka panjang.

  3. Dove - Kempen Sketsa Kecantikan Sebenar

    Dicipta pada tahun 2013 Dove melancarkan kempen Sketsa Kecantikan Sebenar mereka untuk menyoroti bagaimana wanita menggambarkan diri mereka dengan cara yang lebih negatif dan kurang cantik berbanding dengan cara orang lain menggambarkannya. Bertujuan menarik perhatian wanita di seluruh dunia syarikat produk kecantikan dan kecantikan wanita membantu wanita untuk melihat nilai sebenarnya dan melihat persepsi negatif yang mereka miliki terhadap diri mereka sendiri. Kempen ini mendorong kajian kes dan memulakan perbincangan di semua platform media sosial utama. Dikongsi melalui iklan TV, media sosial, blogging dan saluran pengedaran lain kempen tersebut merupakan latihan penjenamaan yang hebat bagi syarikat dengan berjuta-juta wanita meneruskan kempen tersebut kepada rakan dan ahli keluarga mereka.

    Kempen Viral Dove Real Beauty

    Ini adalah langkah yang bagus untuk Dove yang menjadi sangat sunyi di pasar pada tahun-tahun sebelumnya. Mereka dapat melantik semula jenama mereka untuk merangkumi semua dan sesuai dengan wanita muda dan tua. Sikap emosional terhadap kempen yang dilakukan dipukul keras oleh wanita tidak kira apa kedudukan sosial, kepercayaan agama, dan lain-lain. Sekiranya anda merancang untuk menjalankan kempen pemasaran virus yang serupa dengan contoh ini, berhati-hatilah untuk tidak menjauhkan diri dari kumpulan sosial tertentu secara tidak sengaja muncul terlalu pasar atau buruk.

Kelebihan Pemasaran Viral

Berkaitan erat dengan idea syarikat '15 minit kemasyhuran' yang terlibat dalam pemasaran viral dapat mencapai banyak dari latihan ini tetapi biasanya dalam jangka waktu yang singkat. Contoh kelebihan pemasaran viral termasuk:

  1. Kos pengiklanan sedikit hingga tidak ada - Penonton anda akan berkongsi kandungan anda secara semula jadi sehingga anda tidak perlu membayar untuk mempromosikannya.
  2. Bertambah kesedaran jenama - Dalam dunia yang sempurna, perniagaan anda akan mencari atau membuat kandungan mengenai produk anda - kandungan yang sangat menarik sehingga sebilangan besar orang ingin membagikannya. Dari saham tersebut, bakal pelanggan baru diperkenalkan kepada perniagaan dan produk anda dengan cara yang tidak dapat dilupakan.
  3. Kredibiliti jenama - Sebilangan besar kandungan viral - sama ada artikel berita, gambar, GIF, video, podcast , atau yang lain - sama ada akan menjual pelanggan pada produk anda atau mencipta memori yang begitu unik di fikiran pelanggan ideal anda bahawa, pada masa berikutnya mereka berfikir tentang membeli produk yang anda jual, mereka akan memikirkan kedai dalam talian anda terlebih dahulu.
  4. Pertumbuhan plumbum masuk yang dipercepat - Dengan orang yang berkongsi maklumat anda yang sangat popular di internet, anda pasti akan mendapatkan lebih banyak orang daripada sebelumnya melihat laman web anda dan membeli produk anda. Pastikan anda mempunyai rancangan untuk jenis kempen ini agar petunjuk anda tidak boleh berada di corong yang tidak ke mana-mana.

Lima Elemen Kempen Pemasaran Viral yang Berjaya

Pemasaran viral tidak semestinya rumit.Penting untuk memutuskan sebelum merancang kempen pemasaran viral anda yang akan melebihi usaha pemasaran biasa.Sesiapa sahaja dari pemilik kedai dalam talian solopreneur hingga jenama besar boleh membuat kempen pemasaran viral yang berjaya sekiranya mereka mengikuti langkah-langkah ini.

  1. Penyelidikan

    Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah membiasakan diri dengan jenis kandungan yang paling sesuai dengan pengguna produk yang anda jual dan orang-orang yang cenderung berkongsi kandungan viral kepada pengguna mengenai produk anda. Mulakan dengan kandungan paling viral di rangkaian sosial teratas seperti Facebook, Twitter, dan Instagram.

    Anda boleh menjalankan penyelidikan anda menggunakan halaman kandungan yang tren untuk rangkaian sosial, enjin carian, dan rangkaian berita masing-masing. Ini akan memberi anda gambaran umum mengenai jenis kandungan yang menarik bagi khalayak umum. Ini juga akan memberi anda gambaran mengenai jenis kandungan virus yang membantu mempromosikan produk kepada orang ramai.

  1. Bergantung pada produk yang anda jual, anda mungkin perlu mendapatkan lebih spesifik untuk mencari kandungan paling viral yang paling menarik bagi sasaran pelanggan anda. Cara terpantas untuk melakukan penyelidikan kandungan viral khusus topik adalah dengan menggunakan hashtag atau carian kata kunci di setiap rangkaian masing-masing. Contohnya, Instagram akan memberi anda catatan teratas untuk yang spesifik Hashteg Instagram , diikuti dengan catatan terkini. Contoh pemasaran viral Instagram YouTube memerintahkan hasil carian kata kunci mengikut kesesuaian, kemudian berdasarkan populariti. Saluran YouTube yang disahkan biasanya akan memimpin pek jika mereka mempunyai video yang sesuai. Contoh kandungan Gincu Viral Twitter menyusun hasil carian kata kunci dan hashtag mengikut kesesuaian dan populariti, dengan catatan dari pengguna Twitter yang disahkan memimpin pek. Contoh Pemasaran Viral Twitter Pencarian dan serupa di rangkaian teratas yang lain akan menunjukkan kepada anda apa yang dilihat orang di setiap rangkaian ketika mereka mencari kata kunci atau hashtag yang berkaitan dengan produk yang dijual oleh perniagaan anda. Sekiranya anda dapat membuat kandungan viral untuk rangkaian tersebut, anda berpeluang muncul dalam carian yang dibuat oleh pelanggan sasaran anda. Semasa anda menganalisis kandungan tren, pastikan untuk memperhatikan butiran tertentu, seperti berikut.
    • Apakah format kandungan viral? Artikel, ebook , podcast, gambar, GIF, dll.
    • Bagaimana kandungan itu dikongsi? Pautan ke laman web, pautan ke video YouTube, kandungan yang dimuat naik secara langsung, dll.
    • Berapa lama kandungannya? 500 perkataan, 50 halaman, 2 minit, 50 minit, dll.
    • Siapa yang menerbitkan kandungannya? Perniagaan / jenama, penerbitan, pelanggan, pengulas, pengaruh, dll.

    Katakan anda menjual alat ganti motosikal. Anda mungkin mendapati bahawa pelanggan anda menyukai video yang menunjukkan motosikal beraksi di Instagram dan Facebook, sebahagian ulasan video di YouTube, artikel mengenai teknologi terkini di Twitter, dan GIF yang dibuat dari video Instagram dan Facebook anda untuk Imgur dan Reddit. Ringkasnya, anda perlu membuat beberapa video untuk memasukkan produk anda ke dalam kandungan viral.

  2. Cari atau Buat

    Langkah seterusnya dalam pemasaran viral adalah mencari atau membuat potongan / isi kandungan yang berpotensi menjadi viral.Ia mesti mempunyai produk yang anda jual dan berkualiti tinggi. Agar kandungan cukup menarik bagi orang untuk membagikannya, anda mesti menghabiskan masa dan wang untuk membuat kandungan berkualiti tinggi. Menjalankan penyelidikan kata kunci untuk mengoptimumkan enjin carian dan pastikan untuk memasukkan ajakan bertindak yang kuat dekat dengan bahagian atas kandungan supaya orang tahu apa yang harus dilakukan dengan maklumat ini.Gunakan nota dari penyelidikan anda pada langkah pertama untuk menentukan rangkaian mana yang ingin menjadi viral dan jenis kandungan yang akan membantu anda mencapai hasil tersebut. Kemudian terbitkan kandungan itu, atau dapatkan kandungan yang diterbitkan pada sumber yang dapat membantu anda menjadi viral. Rujuk penyelidikan anda untuk melihat elemen apa yang membuat kandungan viral terbaik untuk khalayak sasaran anda.

    Sekiranya anda telah menemui sebilangan kandungan yang dapat digunakan untuk mempromosikan jenama anda, maka separuh kerja sudah selesai untuk anda!Katakan anda menemui pensil berwarna GIF yang menjadi viral di Reddit dan Imgur semasa penyelidikan anda.

    Contoh pemasaran Viral Prismacolor

    Sekiranya anda Prismacolor, anda akan mempromosikan GIF ini kerana semakin viral, semakin banyak peluang untuk menjumpai artis yang mungkin berminat untuk membeli pensil berwarna untuk diri mereka atau sebagai hadiah. Dan kemungkinan besar artis itu memilih Prismacolor sekiranya gambar pensil yang viral memberi inspirasi kepada mereka untuk membuat pembelian. Sebagai vendor, Prismacolor ingin meningkatkan penjualan produk mereka dari semua vendor.

    Sekiranya anda menawarkan pensil Prismacolor di kedai dalam talian anda, anda mempunyai pilihan untuk mempromosikan GIF melalui saluran sosial anda sendiri dalam usaha mendapatkan pertunangan dari khalayak anda sendiri menggunakan sekeping kandungan yang terbukti menjadi viral dengan khalayak umum. Bergantung pada pencipta kandungan, anda mungkin dapat memuat naik kandungan ke saluran anda secara langsung untuk dikongsi atau anda mungkin perlu berkongsi semula kandungan dari siaran sosial asal pencipta, saluran YouTube, laman web, atau pautan langsung lain. Catatan anda (atau kongsi semula) akan menyertakan pautan ke pensil Prismacolor untuk dijual di kedai dalam talian anda.

    Tidak dapat mencari kandungan viral untuk produk anda? Kemudian buat! Gunakan nota dari penyelidikan anda pada langkah pertama untuk menentukan rangkaian mana yang ingin menjadi viral dan jenis kandungan yang akan membantu anda mencapai hasil tersebut. Kemudian terbitkan kandungan itu, atau dapatkan kandungan yang diterbitkan pada sumber yang dapat membantu anda menjadi viral. Sekali lagi, rujuk penyelidikan anda untuk melihat elemen apa yang membuat kandungan viral terbaik untuk khalayak sasaran anda.

  3. Promosi Pra Pelancaran

    Strategi pemasaran virus sering melupakan fasa pra-pelancaran kempen. Cara mudah untuk memastikan bahawa kempen pemasaran virus menjadi viral adalah dengan memulakan perbualan dalam talian di mana sebahagian besar khalayak anda adalah untuk membuat gembar-gembur di sekitar kempen sebelum disiarkan. Bina rancangan di mana rakan sekerja terlibat untuk membantu memulakan perbualan. Mungkin juga termasuk ahli gabungan atau syarikat berkaitan, yang dapat memperoleh keuntungan dari mempromosikan kempen, untuk membantu menyampaikan berita kepada sebanyak mungkin orang. Apa yang akan dicapai ini? Ini akan membuat lebih banyak orang bercakap dan memuncak minat mereka sehingga kempen anda akan bermula dengan kuat dan memerlukan kos lebih rendah untuk mendapatkan momentum. Dari melancarkan kempen penggoda hingga membangun antisipasi melalui konten di media sosial, pra-pelancaran kadang-kadang sama pentingnya dengan fasa promosi sebenarnya.

    Promosi pra-pelancaran boleh merangkumi

    • Menjalankan peraduan - Pilih hadiah yang ingin dimenangi oleh pengikut anda supaya mereka diberi insentif untuk berkongsi dan masuk. Siarkan di media sosial dan e-mel dengan penekanan pada penjenamaan anda dan beberapa berita akan datang. Minta pemenang mengumumkan melalui Facebook Live atau saluran alternatif dengan pelancaran produk pada masa yang sama untuk memanfaatkan jumlah trafik yang akan diterima video.
    • Percubaan Percuma: Berikan penyokong jenama atau orang awam percubaan percuma untuk orang ramai mencuba produk sebelum pelancaran. Memotivasikan mereka untuk mempromosikan pengalaman mereka mengenai produk dalam talian untuk mendapatkan perbualan dalam kalangan sosial mereka.
    • Iklan mini penggoda produk: Kirimkan iklan mini di laman web anda dan di media sosial untuk menarik minat orang. Bercakap mengenai aspek kecil dari produk anda yang akan datang dan bagaimana ia dapat membantu pelanggan menyelesaikan masalah mereka adalah cara terbaik untuk menarik minat mereka.
    • Blogging Tetamu : Kenalpasti penerbitan teratas dan tulis artikel mengenai pelancaran untuk mereka. Menggoda ciri, tarikh pelancaran dan beberapa statistik penting untuk membuat orang mengklik dan membaca.
    • Ujian Beta: Kenalpasti pengaruh terbaik yang boleh mencuba produk baru anda dalam versi beta dan memotivasi mereka untuk menyemak dan membincangkannya sebelum masuk ke pasaran. Pengikut mereka akan mengetahui maklumat yang 'diklasifikasikan' yang membuat mereka merasa hebat dan mereka ingin mengetahui lebih lanjut mengenai produk tersebut. Pastikan sebarang bug atau kekeliruan yang dikenal pasti dalam fasa ini diselesaikan sebelum produk tersebut disiarkan. Ia boleh berubah menjadi blog yang dipelajari!
    • Hashtag berjenama: Ini adalah cara yang bagus untuk menjadikan jenama anda di luar sana kerana semakin banyak orang yang menggunakan hashtag akan membantunya mula menjadi tren dan memperluas khalayak yang melihat maklumat tersebut. Semakin banyak orang yang melihatnya bermakna lebih banyak liputan dan pengetahuan mengenai pelancaran produk anda.

    Sebaik sahaja anda menjalankan semua aktiviti ini, anda boleh berehat sebelum pelancaran benar-benar berlaku di mana kejantanan sebenar bermula.

  4. Mempromosikan

    Bahagian paling kritikal dari mana-mana kempen pemasaran viral adalah promosi bahagian kandungan anda yang berpotensi menjadi viral. Walaupun beberapa jenis kandungan akan turun secara semula jadi, seperti tinjauan produk yang anda jual pada penerbitan popular, jenis kandungan lain memerlukan dorongan untuk menjadi viral.

    Seperti yang disebutkan sebelumnya, kebanyakan platform memiliki algoritma untuk menentukan jenis konten yang ditandai sebagai kandungan viral, tren, popular, atau panas. Dalam kebanyakan kes, algoritma ini mencari pertunangan yang diterima oleh sebahagian kandungan berkaitan dengan masa kandungan itu diterbitkan atau dalam jangka masa tertentu. Katakan bahawa matlamat pemasaran viral anda adalah membuat video yang membuat carta Trending di YouTube. Video anda akan diambil jika:

    cara memasukkan emoji pada mac
    • Banyak orang yang terlibat dengan video tersebut (dilihat, disukai, dikomentari dan dikongsi) dalam 24 jam pertama penerbitannya.
    • Banyak orang terlibat dengan video dalam jangka masa yang singkat, tidak kira bila video itu diterbitkan.

    Untuk memastikan bahawa kandungan viral anda berpeluang menjadi viral di saluran sosial teratas, pastikan sebahagian besar usaha promosi anda dilaksanakan sebaik sahaja kandungan tersebut diterbitkan. Ini akan memastikan bahawa anda mempunyai kebahagiaan di sisi anda ketika datang ke algoritma untuk kandungan tren. Dari sana, anda hanya memerlukan pertunangan dengan kandungan anda pada seberapa banyak platform yang dapat menolongnya mencapai tahap kritikal.

    Membuat senarai semak sebelum hari promosi besar akan menjadikan proses promosi anda lebih berkesan. Senarai semak kaedah promosi anda mesti merangkumi yang berikut.

    • Catatan Media Sosial - Kongsi kandungan anda di saluran media sosial jenama anda menggunakan hashtag yang paling relevan.
    • Advokasi Pekerja - Galakkan pekerja untuk berkongsi kandungan anda dengan berkongsi semula catatan dari saluran media sosial jenama anda.
    • Pemasaran E-mel - Buat ledakan e-mel atau buletin untuk pangkalan data pelanggan anda yang merangkumi kandungan anda.
    • Jangkauan Influencer - Berhubung dengan orang paling popular di industri anda untuk melihat apakah mereka berminat untuk berkongsi kandungan anda dengan khalayak mereka.
    • Promosi Berbayar - Jangkau khalayak tertentu dengan carian dan iklan media sosial sebaik sahaja kandungan diterbitkan.
    • Kumpulan dan Forum - Aktifkan dalam kumpulan media sosial, forum, dan jaringan Tanya Jawab di mana kandungan anda dapat memperoleh jangkauan tambahan.

    Perniagaan yang bermula dengan khalayak yang besar cenderung mencapai kemasukan kandungan viral secara organik (tanpa taktik berbayar) kerana khalayak mereka mendorong kandungan mereka ke hadapan. Perniagaan yang dimulakan dengan khalayak yang lebih kecil mungkin ingin melabur dalam kaedah promosi berbayar untuk memastikan bahawa kandungannya menjangkau sebanyak mungkin orang untuk membantu menyebarkannya dengan cepat.

  5. Penjejakan Kempen

    Sukar untuk mengetahui kapan kempen pemasaran benar-benar berjaya tetapi dengan kempen pemasaran viral lebih penting lagi. Walaupun anda mendapat banyak publisiti dan lalu lintas percuma ke laman web anda, jika tujuan kempen ini adalah untuk meningkatkan penjualan dan ini belum dapat dicapai, maka kejayaan kempen tersebut dapat dipertanyakan. Sukatan kejayaan hari ini dan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) sangat penting dalam jabatan pemasaran, dan menetapkan metrik ini perlu berlaku dalam fasa perancangan. Jejaki angka-angka ini secara berkala pada hari-hari selepas kempen disiarkan untuk benar-benar memahami kejayaan di sebalik kempen anda. Ini dapat membantu anda mengoptimumkan aktiviti anda dalam masa nyata sehingga anda dapat memanfaatkan sepenuhnya usaha anda.

Jenis Pemasaran Viral

Ada banyak cara untuk 'menjadi viral' dari perspektif pemasaran. Tidak ada teknik pemasaran virus yang berfungsi untuk semua industri, jadi pendekatan khusus yang merangkumi satu atau lebih saluran pemasaran virus adalah penting. Video adalah cara yang paling popular, tetapi siaran media sosial, halaman hasil enjin carian (SERP) , kempen pemasaran e-mel dan juga iklan TV telah membuat kandungan viral yang popular untuk syarikat, sama ada secara sengaja atau tidak sengaja.Terdapat banyak jenis pemasaran viral, tetapi mereka boleh dibahagikan kepada tiga kategori - kandungan yang dibuat oleh perniagaan mengenai produk mereka, kandungan yang dibuat oleh orang lain mengenai produk perniagaan, dan kandungan yang dibayar oleh perniagaan pemengaruh untuk menghasilkan produk mereka melalui pengiklanan dan penajaan.Di bawah ini kami membincangkan jenis pemasaran viral ini untuk menyoroti pelbagai strategi yang boleh anda miliki.

# 1: Kandungan Video Viral

Kandungan virus menjangkau orang dengan cara yang berbeza, bergantung pada platform yang mereka gunakan. Youtube pengguna, misalnya, dapat melihat video yang sedang tren. Menurut Bantuan YouTube , YouTube menilai isyarat seperti jumlah tontonan video, kadar pertumbuhan tontonan, dari mana asalnya tontonan (iaitu, hasil carian YouTube berbanding video terbenam dalam catatan blog), dan ketika video itu diterbitkan. Contoh Pemasaran Viral Samsung

Ini bukan satu-satunya isyarat yang membantu video naik ke carta arah aliran pada hari ini. YouTube mengumpulkan data penglibatan tambahan untuk video termasuk jumlah suka, komen, dan - yang paling penting - berapa lama pengguna menonton video tersebut. Mereka secara khusus menyatakan bahawa, '... video dengan jumlah tontonan tertinggi pada hari tertentu mungkin bukan # 1 pada Trend, dan video dengan lebih banyak tontonan dapat ditunjukkan di bawah video dengan jumlah penayangan yang lebih sedikit.'

Keputusan? Iklan produk dan ulasan dari perniagaan, media, dan pengguna muncul di antara video mengenai peristiwa semasa, berita hiburan, dan topik tren lain yang diperibadikan untuk minat pengguna YouTube.

Contoh Pemasaran Viral Facebook

# 2: Kandungan Sosial Viral

Platform video asli Facebook mempunyai kemampuan yang serupa untuk melayani pengguna Facebook kandungan paling popular mengenai kepentingan umum dan peribadi dalam suapan berita dan di bahagian video yang popular di laman web atau aplikasi Facebook.

Strategi Pemasaran Viral, Tutorial Pembikinan FilemAlgoritma Facebook menentukan jenis kandungan yang dilihat oleh pengguna individu, dan menurut Facebook, matlamat pada tahun 2018 adalah untuk memberi pengguna '… lebih sedikit konten awam seperti catatan dari perniagaan, jenama, dan media.' Ini biasanya menghasilkan kandungan yang tidak popular dari perniagaan, melainkan kandungan dari penerbitan dan individu. Sudah tentu, apabila produk ditampilkan dalam kandungan tren di Facebook, ia mendapat banyak perhatian.

Contoh Pemasaran Viral SEO

yang manakah antara berikut merupakan laman web rangkaian profesional yang paling popular?

Instagram, juga dimiliki oleh Facebook, mungkin menggunakan algoritma serupa untuk menentukan jenis kandungan tren yang muncul dalam suapan berita pengguna atau tab Jelajah di aplikasi Instagram. Perniagaan yang lebih kecil nampaknya memiliki kemampuan yang lebih baik untuk membuat tren di Instagram menggunakan kandungan viral dibandingkan dengan Facebook, walaupun penerbit dan individu mungkin mulai memimpin di sana juga.

# 3: Kandungan Viral Organik

Kandungan virus tidak hanya menghasilkan lalu lintas dari rangkaian sosial teratas. Ini boleh memberi anda kelebihan dalam SERP - Halaman Hasil Mesin Pencari. Dalam hasil carian Google, misalnya, jika anda tidak dapat memperoleh kata kunci dengan persaingan tinggi, anda mungkin dapat menampilkan produk anda dalam kandungan dari penerbit yang dapat melakukannya melalui Google News. Algoritma Berita Google memberi tumpuan kepada kepelbagaian, kesegaran, relevan teks dengan carian dan keaslian kandungan.

Oleh itu, pautan ke kedai dalam talian anda dari penerbitan seperti Wired dalam tinjauan produk boleh menjadi jenis kandungan viral yang menghasilkan banyak lalu lintas rujukan ke laman web anda.

# 4: Pemasaran E-mel Viral

Kempen e-mel yang menonjol dan menimbulkan rasa emosi sangat bagus untuk membuat pelanggan berkongsi dengan orang lain. Membuat panggilan untuk bertindak dan kandungan berharga dalam e-mel anda yang tepat pada masanya dan berkait rapat dengan perkara yang menjadi perhatian pelanggan anda akan membantu keberanian kempen e-mel anda. Di dunia di mana 20% pelanggan dibuka buletin e-mel adalah penting untuk membahagikan khalayak anda untuk menyampaikan kandungan terbaik dan juga membuat ajakan bertindak yang jelas sehingga pelanggan tidak perlu memikirkan apa yang perlu mereka lakukan dengan mesej anda.

Kesimpulannya

Pemasaran viral boleh menghasilkan minat yang besar terhadap perniagaan dan produknya apabila dilakukan dengan betul. Apabila anda membuat kandungan luar biasa yang anda tahu bahawa pelanggan anda akan gemari, anda memberi tenaga kepada orang dengan alat yang mereka perlukan untuk membuat lalu lintas maya dari mulut ke mulut yang menakjubkan untuk perniagaan anda. Atau sekurang-kurangnya, ia akan meletakkan nama perniagaan anda di fikiran mereka yang perlu membeli produk yang anda jual pada masa akan datang.

Apa kandungan anda yang paling viral? Beritahu kami dalam komen!

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^