Artikel

'Anda Bukan Psikik' dan Hal-Hal Lain yang Dipelajari pada Tahun Pertama Dropshipping

Baru setahun yang lalu, Matt Riley kehidupan kelihatan seperti kehidupan 24 tahun yang lain.

Dia baru sahaja menamatkan pengajian di kolej, dan tidak tahu apa yang harus dilakukan seterusnya, mendapati dirinya terjerumus dalam pekerjaan di pejabat.



Syarikat serbuk protein tempat dia bekerja di California Selatan adalah pekerjaan yang baik. Pekerjaannya sebagai ejen perkhidmatan pelanggan cukup menarik, orangnya ramah, dan syarikat berjalan lancar. Tetapi Matt berasa tidak senang.



cara beriklan di instagram secara percuma

Dan ketika dia melihat prospek kerjaya panjang yang bekerja di bawah lampu pejabat neon, dia mulai merasa terperangkap.

'Ia adalah pekerjaan yang baik, tetapi saya merasa sangat terikat sehingga saya tidak mahu berada di sana lagi. Saya hanya mahu bekerja sendiri, ”katanya.



Dia meninggalkan kuliah dengan ijazah dalam bidang keusahawanan perniagaan, dan selalu ingin memulakan kerjanya sendiri, tetapi menganggap dia akan bermula mungkin 10 tahun lagi.

Tetapi sekarang sudah kurang satu tahun lulus, dan dia sudah mulai gelisah. Fikirannya mulai berkeliaran, mencari cara yang berbeza untuk memulakan sesuatu dengan sendirinya.

Di YouTube inilah yang pertama kali ditemui oleh Matt Shopify dan Oberlo , dan belajar tentang perniagaan yang dibangun menggunakan model perniagaan dropshipping. Modelnya , yang membolehkan para pengusaha untuk memulakan perniagaan e-dagang tanpa perlu membeli inventori, langsung menarik. 'Sepertinya cara yang sangat mudah untuk memulai,' katanya.



Diilhamkan oleh kemungkinan, perkara mula bergerak dengan cepat. Dalam seminggu belajar tentang model perniagaan dropshipping, dia telah melancarkan kedai pertamanya.

Jangan tunggu orang lain melakukannya. Sewa diri anda dan mula memanggil gambar.

Mulakan Percuma

Langkah Pertama Dia Menjadi E-commerce

Kedai itu menjual pakaian dan mainan untuk bayi, dan Matt merasa yakin bahawa dia dapat menarik banyak pelanggan.

Lagipun, ibu baru adalah sebahagian daripada generasi yang telah berkembang dengan internet, jadi dia tahu mereka akan selesa membeli-belah dalam talian. Tambahan, kerana mereka sedikit lebih tua, mereka mungkin mempunyai wang untuk dibelanjakan. Jadi penjualan mesti mudah?

“Sejujurnya, sukar pada mulanya. Saya tidak menguntungkan selama empat bulan pertama, dan saya berjuang. Setiap hari saya pulang dari pekerjaan sepenuh masa di mana saya bekerja 40 jam seminggu dan hanya bekerja sepanjang malam dan berusaha menjadikannya menguntungkan. '

Sebagai usahawan pertama kali, dia merasa terharu dengan semua yang tidak dia ketahui. Dan sebagai hanya pengusaha, dia tiba-tiba mendapati dirinya memakai beberapa topi baru. Dia melakukan tanggungjawab pengurus produk, pereka, khidmat Pelanggan ejen, dan pemasar digital sekaligus.

Dia terus membuka kedai baru di tempat yang berbeza niche produk , berusaha mencari yang sesuai.

'Yang pertama yang benar-benar menguntungkan adalah kedai fesyen,' katanya. 'Itu baru lepas landas. Saya mempunyai produk yang laris, dan saya ada Iklan Facebook yang berfungsi dengan baik. Ia menakjubkan.'

Sejak itu dia mengembangkan perniagaannya, mendirikan kedai yang menjual produk dapur, produk haiwan kesayangan, produk keagamaan, aksesori permainan video, dan tiga kedai umum yang menjual pelbagai produk.

Sebilangan dari mereka jatuh dan akhirnya ditutup. Tetapi dia terus maju, mengikuti idea baru dan membuat kedai baru. Percubaan dan kesilapan. Uji dan ulangi.

Perlahan-lahan, perkara-perkara mula berlaku. Matt menyaksikan semakin banyak kedai yang bergerak maju, akhirnya menjana pendapatan hingga enam angka dalam satu bulan.

Mengambil Lompatan ke Perniagaan Sepenuh Masa

Kira-kira setahun setelah dia mula turun, dia berada di persimpangan jalan. Dia melihat bahawa dia sudah mulai menghasilkan lebih banyak uang dengan kedai-kedai daripada yang dia hasilkan dalam pekerjaan pelanggannya.

Dia tahu saatnya telah tiba, dan dia harus berhenti.

'Salah seorang atasan saya mengatakan bahawa dia melihatnya datang. Dia agak terkejut kerana saya ada di sana dan tidak melakukan perkara yang lebih besar dan lebih baik, ”katanya.

Sekarang dia menghabiskan hari-harinya bekerja di perniagaannya yang berlainan sepenuh masa. Dia meningkatkan mereka sehingga mereka menjana lebih dari $ 370,000 pada tahun 2018.

bagaimana saya menyiarkan semula gambar di instagram

Ini adalah kehidupan yang cukup baik, dia mengakui.

'Saya di sini hari ini, dan saya masih berhenti. Saya sukakannya. Saya mula bekerja dari rumah, dan saya bekerja setiap kali saya mahu. Saya boleh pergi bercuti dan melancong bila-bila masa yang saya mahukan. '

Walau bagaimanapun, perjalanan ke tahap ini bukanlah persik dan krim. Terdapat banyak gangguan dan kemunduran, dan banyak waktu larut malam menatap mata kasar di layar komputer yang penuh dengan data penjualan.

Sekarang lebih dari setahun, dia melihat kembali perjalanan dan berkongsi tiga pelajaran penting yang dia pelajari semasa transformasinya dari pemula yang lengkap menjadi usahawan e-dagang sepenuh masa.

Perkara Ini Lebih Keras Daripada Kelihatannya, Tetapi Itulah Yang Membuatnya Sangat Menyenangkan.

Sama sedapnya dengan idea kejayaan segera yang terdengar pada pemikiran pertama, kebenarannya lebih menyerupai brokoli kukus daripada pai epal.

Kebenaran: Kejayaan semalam adalah mitos .

Perkara yang benar-benar baik memerlukan banyak kerja, tetapi perjalanan melaksanakan pekerjaan itu dan akhirnya muncul di atas adalah sedikit yang menggembirakan.

Seperti kata Mark Manson dalam buku terlarisnya Seni Halus Tidak Memberi F * ck : 'Ini adalah komponen kehidupan yang paling sederhana dan asas: perjuangan kita menentukan kejayaan kita.'

Matt tahu semua ini dengan baik. Pada mulanya, ketika dia menghadap tembok barang yang tidak dia ketahui, dan tokonya kehilangan wang, pergumulan itu terasa hampir tidak dapat diatasi.

'Cabaran terbesar adalah melalui kurva pembelajaran awal,' katanya. 'Tetapi anda mesti terus maju sehingga anda benar-benar berjaya memperoleh pemenang itu, dan mencapai keuntungan itu.'

“Sangat mudah untuk menyerah. Walaupun selepas bulan pertama, saya berasa seperti, 'Ini tidak berfungsi. Saya harus berhenti. 'Tetapi saya terus mendorong, dan saya terus berjalan.'

Pada mulanya, antara pekerjaan sepenuh masa dan kedai dalam taliannya, dia menghabiskan lebih dari enam puluh jam seminggu ke tempat kerja. 'Ia sangat tertekan, dan saya tidak mempunyai masa lapang. Tetapi saya tahu ia berbaloi, ”katanya. 'Saya rasa saya tidak akan pergi ke mana-mana dengan pekerjaan sepenuh masa, dan tidak mungkin saya dapat bekerja sendiri seperti itu. Rasanya ini satu-satunya pilihan. '

Apabila perniagaan anda mulai meningkat, anda boleh menggoda jerung dan menggoda berhenti dari pekerjaan anda jadi anda boleh meluangkan masa perniagaan anda secara sepenuh masa.

Ia patut bertahan lebih lama, Matt mencadangkan. 'Sesiapa di luar sana yang berusaha memasuki dropshipping, jangan berhenti kerja anda dengan segera,' katanya.

'Anda mahu mendapat kekurangan. Anda ingin mempunyai aliran pendapatan yang tetap untuk mengumpul wang ke iklan anda sehingga anda menguntungkan. Dan apabila anda merasa sudah bersedia dan anda telah mengganti pendapatan anda secara konsisten, teruskan dan buat keputusan untuk berhenti atau tidak. '

Lihat Kotak Itu? Anda Perlu Berfikir Di Luar Ini.

Dunia keusahawanan dan e-dagang penuh dengan banyak orang yang bermaksud baik untuk memberitahu anda apa yang sesuai untuk perniagaan anda (hei, itu sepertinya saya!). Tetapi yang sebenarnya adalah, tidak ada satu formula untuk semua kejayaan, dan usahawan terbaik sedarlah ini. Mereka akan kekal fikiran terbuka dan fleksibel, dan menyesuaikan strategi mereka berdasarkan produk atau pasaran sasaran yang berbeza.

Daripada membataskan dirinya pada satu niche produk yang sempit, Matt menjalankan banyak kedai secara serentak sehingga dia dapat mencari tempat untuk pelbagai jenis produk. Kedai khusus dan kedai umum yang berfokus sempit yang mempunyai pelbagai jenis produk mempunyai kelebihan dan kekurangan yang unik, dan Matt memainkan kelebihan masing-masing.

'The faedah kedai am adakah anda tidak terhad kepada kumpulan produk tertentu, ”jelas Matt. “Dengan kedai fesyen saya, saya hanya dapat mengiklankan barang fesyen. Tetapi dengan kedai umum, katakan sesuatu muncul dan saya tidak tahu kategori mana yang sesuai, saya boleh meletakkannya di kedai umum saya. '

Bagi pelanggan anda, pengalaman membeli-belah di setiap jenis kedai juga berbeza.

'Manfaat memiliki kedai khusus ialah kadar percakapan anda akan meningkat.'

'Katakanlah kita bercakap tentang beanie bun beanie yang tidak kemas dijual dengan baik pada musim sejuk yang lalu. Tetapi kadar pertukarannya lebih tinggi di kedai fesyen saya berbanding kedai umum. Kerana ketika pelanggan pergi ke kedai khusus, mereka merasa seperti berada di rumah, atau mempunyai hubungan yang lebih mendalam dengan jenama. '

Ketika memilih produk untuk dijual, Matt memikirkan pemasaran terlebih dahulu, bukan yang kedua. Dia memilih produk berdasarkan jika dia fikir mereka akan laris di iklan Facebook atau Iklan membeli-belah Google , dua saluran pemasaran yang dia kuasai.

'Sekiranya saya mencari kekuatan penuh dalam iklan belanja Google, maka saya mencari produk berdasarkan jumlah carian, ”katanya. 'Untuk Facebook, ia mesti sedikit berbeza. Ia mesti unik, dan mesti ada potensi virus melalui pemasaran video. '

Dengan memikirkan bagaimana dia akan menjual produk sebelum ini apa yang akan dia jual , dia menetapkan dirinya untuk berjaya sejak awal.

cara untuk meningkatkan pengikut di instagram

'Sekiranya anda berpegang pada satu produk, atau berpegang pada satu niche atau sasaran atau khalayak, maka anda akan gagal.'

Jadi tetap berfikiran terbuka dan fleksibel.

Dan ingat, apabila anda fleksibel, anda cenderung tidak putus.

Malangnya, Anda Bukan Psikik. Tetapi Data Membantu.

Anda mungkin dapat memilih pemenang pada setiap musim Survivor , dan pasti, bola kristal yang anda beli di eBay kelihatan bagus di ruang tamu anda, tetapi maaf untuk memberitahu anda - anda bukan seorang psikik.

Tidak ada cara untuk meramalkan masa depan, dan apa yang berlaku dengan perniagaan anda sering akan mengejutkan anda.

'Saya mempunyai produk yang saya fikir akan berjaya dengan baik dan mereka adalah kegagalan,' kata Matt. 'Kemudian saya mempunyai orang lain yang saya tidak tahu akan melakukannya dengan baik. Saya hanya meletakkannya di kedai dan mengiklankannya untuk menyelesaikannya dan menyelesaikannya. '

Dan kerana masa depan sangat tidak dapat diramalkan, ia perlu diuji semuanya .

'Fokus pada Ujian A / B , pasti, ”kata Matt. 'Uji banyak. Uji banyak produk yang berbeza. Uji banyak iklan yang berbeza. Banyak jenis iklan yang berbeza. Banyak penyasaran yang berbeza. Anda akhirnya akan menjumpai yang menguntungkan. '

Kemudian setelah setiap ujian, ikuti apa yang diberitahu oleh data kepada anda. Anda perlu mencari apa yang berfungsi yang dapat anda tiru, dan apa yang patut diserah. Intuisi anda mempunyai kebiasaan buruk menjatuhkan anda, tetapi data tidak pernah salah.

Dengan perniagaan e-dagang yang dibina menggunakan produk yang dihantar, anda tidak perlu membeli stok inventori pukal sebelum dapat mengujinya. Ini bermakna anda akan dapat menguji banyak produk yang berbeza dengan cepat dan murah tanpa rasa takut untuk berakhir dengan gudang produk yang tidak ada yang ingin dibeli. Ada yang tidak laku? Tidak apa-apa, beralih ke yang seterusnya.

Pada akhirnya, ia sering menjadi permainan nombor.

'Bayangkan cuba melemparkan anak panah ke tengah sasaran,' kata Matt.

'Mungkin ada yang mencuba dulu, tetapi kebanyakan orang tidak akan berjaya. Anda jenis mesti melemparkan 10, 20, 30 anak panah ke sasaran sehingga anda mencapai bahagian tengah. Beberapa perkara tidak akan berjaya. Banyak barang hanya akan gagal. Tetapi setelah anda mencapai bahagian tengah, setelah anda menguntungkan, anda dapat meningkatkannya. Anda akan mendapatnya, sangat bagus produk laris , dan itu akan menanggung semua kerugian anda. '

Mahu Ketahui Lebih Lanjut?



^